Jump to content

Universalknut med "grub screw"


gka

Recommended Posts

Hallå

Jag har hittat ett ställe som säljer rattstång i många olika längder, och med 9/16 36 splines i ändarna. De har även universalknutar som passar, men jag tvekar att köpa universalknutarna de har. De sätts fast med "grub screw". Man ska göra en markering med ett borr i rattstången där skruven hamnar. Hur stabilt sitter det jämfört med universalknutar som liksom kläms ihop?

http://www.popbrowns.co.uk/mailorder.html#CATALOGUE

Link to comment
Share on other sites

De finns på sidan 64 i katalogen. Jag tyckte bilden av den såg lite skum ut så jag mailade och frågade om dem: "The PBW 0220 has grub screws. Once the final position is decided Borgeson suggest you mark the shaft with a drill."

Här är alternativet jag tänkte mig annars: http://www.cbsonline.co.uk/product/Steering_Universal_Joint_Forged_UJF

Link to comment
Share on other sites

Problemet jag har med CBS styrstänger är att de finns bara i 250 eller 400 mm längd, plus att de är 15 mm tjocka. Jag har inte hittat något ledlager eller liknande som är 15 mm. Pop Browns är 16 mm och de har korta ledlager som man kan använda som upphängning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Borgeson's knutar och axlar med "grub screw". Har inte märkt några konstigheter. Har även lagt lite gänglåsning på skruvarna.

Finns bilder i min tråd

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7584&view=findpost&p=88728

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Fast du kör väl med DD Jocke? Antar, kanske felaktigt?, att Göran menar rund axel. Iofs finns det ju ingen anledning att inte köra DD annat än priset på knutarna.

edit: insåg nu att det var splined som avsågs, Känns ju helt ok kan man tycka.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jocke, de ser smäckra och fina ut! De kantiga från Cbs ser ut att behöva mer plats. Om du använder dem med bra resultat så vågar väl jag också. :)

Link to comment
Share on other sites

Fast du kör väl med DD Jocke? Antar, kanske felaktigt?, att Göran menar rund axel. Iofs finns det ju ingen anledning att inte köra DD annat än priset på knutarna.

edit: insåg nu att det var splined som avsågs, Känns ju helt ok kan man tycka.

Japp, jag har DD men DD eller splines är ju bara olika konstruktioner för att den inte skall riskera att snurra i knuten. Grub screw'n har ju samma funktion i båda konstruktionerna dvs att låsa axeln i knuten så den inte kan glida ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...