Bigsweed Posted July 14, 2004 Share Posted July 14, 2004 Någon som har provat motera en audi 2.2 motor i en seven? Har fått en 2.2 turbo.. men frågan är om den får plats utan störe ingrepp... Sen skulle man ju behöva en adapter för montering av BMW eller Volvo låda, var kan man få tag på en sådan? /Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 14, 2004 Share Posted July 14, 2004 Volvo med D6 dieseln VW:w motor . den lådan tror jag passsar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted July 14, 2004 Share Posted July 14, 2004 Jo, det sägs att sprängkåpan från volvos 240 och 740 diesel skall passa. På den sprängkåpan skall man sedan kunna montera lite olika växellådor om man inte är nöjd med den som sitter där. Men jag har inte testat själv, så jag har ingen aning om hur det blir med koppling och startmotor. Men det är rätt intressant, jag har själv funderingar att slänga i en audifemma i en annan bil om jag bara får till det med lådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 14, 2004 Share Posted July 14, 2004 Ett lite longshot , Hur ser porsche 924-944 ut ?? den har ju audi motor och tourqe tubech lådan bak , skulle den lådan få plats bakom ryggstödet om man modifiera "lite" ??? Om den får plats så har man ju ett intressant alternativ på låda Bara en tanke , någon som har koll på possse EDIT // såg nu att frågan nästan besvarades på mitt motor tråden :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted July 16, 2004 Share Posted July 16, 2004 Jag har nu införskaffat en styck växellåda från någon volvodiesel, jag tror det var en 240. Det är egentligen bara sprängkåpan man behöver, lådan var ju en vanlig M46 eller vad den heter, den med den elektriska overdriven. Borde gå att byta mot en riktig låda, kanske en getrag 265 eller M90 för den som kräver kraftiga grejer. Nu gäller det bara att hitta en lös audifemma så man kan kolla så den verkligen passar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted July 17, 2004 Share Posted July 17, 2004 Det jag hört sträckte sig till 740 diesel, lite detetktivarbete på mekonomens hemsida visar att det är samma motorkod på 240 och 740, möjligt att det skiljer i hålbilden för kåpan. Den "allvetande källan" (säljer reservdelar på volvo) jag känner är på semester så det kan dröja en vecka ínnan säkrare uppgifter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted July 17, 2004 Share Posted July 17, 2004 Jag har hyfsat stora förhoppningar, för sprängkåpan passar åtminstone inte på någon vanlig volvomotor, bland annat har den starten på fel sida. Och sedan är jag nästan säker på att dieseln som satt i 240 var tillverkad av VW, så jag tror nog att det skall vara samma på 240och 740 i alla fall. Sedan om den passar på audi är ju en annan fråga :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigsweed Posted July 20, 2004 Author Share Posted July 20, 2004 Det skulle vara kanon om någon kunde bekräfta att Volvos diesel kåpa passar på audis 5a /Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigsweed Posted July 26, 2004 Author Share Posted July 26, 2004 Jag har fått det bekräftat nu Audi motorn passar mot Volvo Diesel sprängkåpan. /Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 26, 2004 Share Posted July 26, 2004 Ja det var bra att få det bekräftat Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted July 26, 2004 Share Posted July 26, 2004 Och svänghjul och koppling och grejer behåller man från Audin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted July 27, 2004 Share Posted July 27, 2004 Audis tryckplatta och lamell från 240 var det visst enligt killen på zatzy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 27, 2004 Share Posted July 27, 2004 Lamellen från Volvo måste man ha för att få samma splinesa som på växellådan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norton Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 Guld inlägg.. Sitter just nu o skissar på ett chassie för en audi 2.2 20v T. Bigsweed, skulle va kul o höra om du har lite tips o trix sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 Blir nog en kul motor, har du plockat den ur en Audi 200? Jag var själv sugen på en 20V utan turbo, men med turbo så lär den ju helt klart gå ännu bättre. Är väll runt 200hk i den? Lite klumpigt med K-jet insprutningen kanske, men det går nog att få plats med på något vis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 Det finns 100 Turbo 10ventilers 165hkr standard. med oljekylda kolvar , laddluftkyl,knacksensor.efterkylning på både spridare o turbo. oljekyl m.m. denna kan man lätt höja 100hkr på o den är kanonstark. jag kör själv en AUDI 100 Turbo -88 35500 mil till vardags o den går fortfarande lika bra som innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 Borde gå att byta mot en riktig låda, kanske en getrag 265 eller M90 för den som kräver kraftiga grejer. Kanske lite O.T. men angående M90 lådan, är inte sprängkåpan och lådan gjuten i ett stycke på samtliga modeller?, ifall någon planerar en sådan kombination.. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norton Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 (edited) Du har rätt kan jag bekräfta. (Monterade dessa på volvo pv fabriken 93-99) Men man kan använda den om man vill ha t.ex en av volvos motorer för framhjulsdrivna bilar konverterade till bakhjulsdrift, passar rätt på. Dock är M90 lådan både dyr & eftertraktad. Edited September 8, 2004 by Norton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norton Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 Jag har inte plockat motorn än. Har lite känningar på en bilskrot som har en sådan liggande på vänta åt mig. Vet inte vilken modell som har haft det motor alternativet, men misstänker 200 eller tidiga S2cupé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 jo, billiga e dom inte... jag letar lite nyare, kraftigare och framförallt mer växlad låda till min vinterpulka (242an)... Köra 4-växlat e inte så roligt i längden.. :( har kollat lite på M90lådor men priset brukar vara som billigast från 3000:- och upp mot 7-8000:-... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 8, 2004 Share Posted September 8, 2004 jo, billiga e dom inte...jag letar lite nyare, kraftigare och framförallt mer växlad låda till min vinterpulka (242an)... Köra 4-växlat e inte så roligt i längden.. :( har kollat lite på M90lådor men priset brukar vara som billigast från 3000:- och upp mot 7-8000:-... :( Och om du använder din M90 vid "inspirerad körning" och lyckas rasa den lite grand så finns det inte en jä***a reservdel knappt att få tag på............ :icon_angry: :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.