Jump to content

Audi 5a med turbo


Bigsweed

Recommended Posts

Någon som har provat motera en audi 2.2 motor i en seven?

Har fått en 2.2 turbo.. men frågan är om den får plats utan störe ingrepp...

Sen skulle man ju behöva en adapter för montering av BMW eller Volvo låda, var kan man få tag på en sådan?

/Örjan

Link to comment
Share on other sites

Jo, det sägs att sprängkåpan från volvos 240 och 740 diesel skall passa. På den sprängkåpan skall man sedan kunna montera lite olika växellådor om man inte är nöjd med den som sitter där. Men jag har inte testat själv, så jag har ingen aning om hur det blir med koppling och startmotor. Men det är rätt intressant, jag har själv funderingar att slänga i en audifemma i en annan bil om jag bara får till det med lådan.

Link to comment
Share on other sites

Ett lite longshot ,

Hur ser porsche 924-944 ut ??

den har ju audi motor och tourqe tubech lådan bak , skulle den lådan få plats bakom ryggstödet om man modifiera "lite" ???

Om den får plats så har man ju ett intressant alternativ på låda

Bara en tanke , någon som har koll på possse

EDIT // såg nu att frågan nästan besvarades på mitt motor tråden :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu införskaffat en styck växellåda från någon volvodiesel, jag tror det var en 240. Det är egentligen bara sprängkåpan man behöver, lådan var ju en vanlig M46 eller vad den heter, den med den elektriska overdriven. Borde gå att byta mot en riktig låda, kanske en getrag 265 eller M90 för den som kräver kraftiga grejer.

Nu gäller det bara att hitta en lös audifemma så man kan kolla så den verkligen passar...

Link to comment
Share on other sites

Det jag hört sträckte sig till 740 diesel, lite detetktivarbete på mekonomens hemsida visar att det är samma motorkod på 240 och 740, möjligt att det skiljer i hålbilden för kåpan. Den "allvetande källan" (säljer reservdelar på volvo) jag känner är på semester så det kan dröja en vecka ínnan säkrare uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hyfsat stora förhoppningar, för sprängkåpan passar åtminstone inte på någon vanlig volvomotor, bland annat har den starten på fel sida. Och sedan är jag nästan säker på att dieseln som satt i 240 var tillverkad av VW, så jag tror nog att det skall vara samma på 240och 740 i alla fall. Sedan om den passar på audi är ju en annan fråga :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blir nog en kul motor, har du plockat den ur en Audi 200? Jag var själv sugen på en 20V utan turbo, men med turbo så lär den ju helt klart gå ännu bättre. Är väll runt 200hk i den? Lite klumpigt med K-jet insprutningen kanske, men det går nog att få plats med på något vis.

Link to comment
Share on other sites

Det finns 100 Turbo 10ventilers 165hkr standard. med oljekylda kolvar , laddluftkyl,knacksensor.efterkylning på både spridare o turbo. oljekyl m.m. denna kan man lätt höja 100hkr på o den är kanonstark. jag kör själv en AUDI 100 Turbo -88 35500 mil till vardags o den går fortfarande lika bra som innan.

Link to comment
Share on other sites

Borde gå att byta mot en riktig låda, kanske en getrag 265 eller M90 för den som kräver kraftiga grejer.

Kanske lite O.T. men angående M90 lådan, är inte sprängkåpan och lådan gjuten i ett stycke på samtliga modeller?, ifall någon planerar en sådan kombination.. :D

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt kan jag bekräfta.

(Monterade dessa på volvo pv fabriken 93-99)

Men man kan använda den om man vill ha t.ex en av volvos motorer för framhjulsdrivna bilar konverterade till

bakhjulsdrift, passar rätt på.

Dock är M90 lådan både dyr & eftertraktad.

Edited by Norton
Link to comment
Share on other sites

jo, billiga e dom inte...

jag letar lite nyare, kraftigare och framförallt mer växlad låda till min vinterpulka (242an)... Köra 4-växlat e inte så roligt i längden.. :(

har kollat lite på M90lådor men priset brukar vara som billigast från 3000:- och upp mot 7-8000:-... :(

Link to comment
Share on other sites

jo, billiga e dom inte...

jag letar lite nyare, kraftigare och framförallt mer växlad låda till min vinterpulka (242an)...  Köra 4-växlat e inte så roligt i längden..  :(

har kollat lite på M90lådor men priset brukar vara som billigast från 3000:- och upp mot 7-8000:-... :(

Och om du använder din M90 vid "inspirerad körning" och lyckas rasa den lite grand

så finns det inte en jä***a reservdel knappt att få tag på............ :icon_angry: :icon_angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...