Jump to content

Bocka aluminium runt runda rör?


Frena

Recommended Posts

Hej,

Sitter och funderar på hur man skall göra med karossen. Jag har runda rör i min ram, vilket försvårar plåtjobbet en del. Skall även ha alu-huv, så den kräver lite jobb.

Skall man ge sig på det själv eller skall man låta någon göra det?

För att slippa traila bilen fram och tillbaka kanske man skall försöka få tag på en byggnadsplåtslagare som kan komma till garaget o göra det?

Visst, verkstad blir ju bättre, men en byggnadsplåtslagare bör ju ändå göra det bättre än mig.

Någon som böjt mkt plåt?

Link to comment
Share on other sites

Ge dig på det själv. Det är det som man lär sig av mest effektivt. Ibland blir det fel men ofta rätt.

Använt stolpar som tidigare höll upp Livsfarlig Ledningsskylten vid en järnsvägsövergång i Arboga. Dessa totalt fyra stolpar är numera "carportbärare" hos mig och med sina 170 djupa och 35cm i dia stora nedgrävada Banverket betongklumpar står de väldigt stadigt och går bra att böja allsköns plåt runt. Böjt bakdelar till tre bilar i 1,25 stålplåt, böjt aluminium runt dem också. De har ungefär samma diameter som en normal syrgastub men är stadigare.......

Ett annat sätt att få tips är att läsa hur Arrowsmith´s löste sin böjning av huv på Books garage.

Sid länk

Link to comment
Share on other sites

För motorhuven tog jag två träbockar, mellan dom la jag ett järnspett (fjädrar inte!) och på spettet trädde jag på ett vanligt "grårör" (för va-ledningar) av plast.

Mätte ut var kröken skulle vara på huven, ritade med tusch.

Hustrun ställde upp som motvikt trots sin ringa vikt (?), tog två 5x10 cm brädstumpar i samma längd som huven, placerade dom på varje sida om böjen. Sedan var det bara att böja, prova, böja, prova, böja, prova - FÄRDIG! Gick förvånande lätt hmm... kanske för att hustrun höll tyst!

Se upp så att andra sidan hamnar på rätt ställe. Huven gjorde jag av en reklamskylt (Locost!).

Lätt som en plätt!

Tyvärr har jag inga bilder från böjningen.

Antas

Man med många böjelser.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...