Jump to content

Sierra koppling - konvertera till hydraulisk?


Frena

Recommended Posts

Hej,

Håller på att fixa med pedalstället och har lite issues jag behöver hjälp med. Min växellåda är från en sierra och således en vajerstyrd koppling.

Denna sitter inte som på sierran från början utan är vänd 180 gr om jag förstått allt rätt.

Är det någon som har använt sig av denna konstruktionen i sitt bygge och kan visa med en bild hur ni gjort?

post-1143-13752070094281_thumb.jpg

Ett annat alternativ är att konvertera till hydraulisk koppling, men slipper gärna det om man kan lösa detta smidigt.

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Det där är juster-rullen som sitter i kopplingspedalen. Kopplingspedalen har ett fjäderbelastat mothåll som greppar i de små skårorna på juster-rullen och på det viset får man en ganska smart och enkel justering av kopplingsspelet.

Har du en orginalpedal så kommer det att funka klockrent.

linkage3001.jpg

I denna bild ser du hur juster-rullen skall sitta i pedalen.(vä-pedalen som det står "FORD" på)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna Pac. Konstaterar att min inte alls är vriden som jag trodde. Bra!

Har dock inte originalpedal, men överväger att bygga om till det.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade det systemet på min Tiger och det är ett bra system om man skall köra vire.

Tyvärr är min skrot-Sierra en automatare, annars hade jag lagt det pedalstället på posten åt dig.

Lycka till!!! :)

P.S. Se till att få ett komplett pedalställ med alla brickor, plastbussningar, spännfjädrar,... Du kommer att behöva alltihop och en bra bild på hur det sitter orginal om du skall kunna pussla ihop det så att det blr problemfritt.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Var precis på Returbilen i Malmö.

Står en sierra med komplett pedalställ där. Åker och plockar det nästa vecka när jag är hemma från seglingen så påbörjas idag :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...