Biiren Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Hej undrar om det är mycket att ha 8 mm diff mellan höger och vänster sida, mellan fram och bak menat då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Det låter mycket. Hur har du mätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 SFRO godtar väl några mm i skevhet på ramen, har du korsmätt mellan hjulupphängningsinfästningarna, eller bara hjulbasen mellan sidorna? Enklast vore ju om nån bärarm är skev, eller om det går att schimsa/justera.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 --- SFRO godtar väl några mm i skevhet på ramen,---- Har någon fått sin ram mätt vid SFRO 1 eller 2? Aldrig sett att någon nämnt det på forumet. Skevhet kan vara av två typer (minst). Allra bäst är att ramen är rak och alla fästen korrekt placerade men om alla fästen för fram- respektive bakvagn då inkluderat dämparfästen mm sätts fast utan inbördes skevhet då kan i princip ramen vara skev utan att det gör något mer än möjligen ser konstigt ut. Plus att det kan vara svårt att mäta olika saker över tiden bilen finns för ramen är inte referensen utan det är endast bärarmarnas infästning i såfall. En sådan bil skall ju fungera bra fast det är inte bra........ Andra alternativet är att ramen är "tokrak och fin" men infästningar för fram- och bakvagn samt dämpare mm sitter skevt. Det är ändå sämre i alla fall om man inte rättat till problemet. Rättan man det felaktiga i den upphängningen då blir hela bilen ok, såväl ram som upphängning. Det här inlägget är endast avsett som ett filisofiskt inlägg. Rak ram och rätt hjulupphängning är det som gäller men även en skev ram kan i vissa fall vara ok om hjulupphängningen sitter rätt i det skeva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted July 20, 2013 Author Share Posted July 20, 2013 hallå, det är mätt mellan hjulnavet fram och till navet på bakaxeln, å där blir det 8 mm skillnad mellan höger å vänstersida. har iallafall sett att vänster fram undre bärarm skall 4 mm längre bak, eller att man tar 2mm bak på den sidan och 2mm fram på andra sidan.... får väl mäta castern också så inte den blir off... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Biiren: Ok, då är det alltså inte ramen som är "skev / sned" utan det är infästningarna eller bärarmarna som sitter lite olika i längsled men inte i höjdled. Då är det ju lösbart som du redan skriver dvs schimsa. I värsta fall får du såga bort en av fästöronen och flytta detta så du kan schimsa tillräckligt. Caster ändrar sig inte om du gör samma förflyttning både för övre som nedre bärarm på var sida. Eller sitter övre fästen helt rätt i längsled? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted July 20, 2013 Author Share Posted July 20, 2013 japp sist jag mätte det så va det 1.5mm skillnad. ganska svårt att få det exakt på mm... skall gämföra undre armarna å se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Det var därför jag frågade hur du mätt, i princip omöjligt att mäta på hjulnaven pga styrningen fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted July 21, 2013 Author Share Posted July 21, 2013 Men vad är bäst att mäta på då? ideer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Mellan spindellederna och de bakre fästena kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.