Jump to content

Behöver lite tips för ett grenrörsbygge


Martin

Recommended Posts

Då jag bestämt mig för att flytta turbon i mitt bygge med SAAB-motor måste jag bygga ett nytt grenrör. Hade tänkt ut precis hur jag ville ha det och även om det blir trångt så borde det fungera.

Dagens grenrör sticker ut ca 7 cm från flänsen. Detta är ungefär vad jag skulle vilja uppnå med det nya grenröret också men med turboflänsen uppvriden så att turbon inte hänger i grenröret utan sticker ut rakt åt sidan (mer eller mindre).

Tanken är att bygga ett "log style" grenrör och se till att turbon är så nära motorn som möjligt då jag inte har så mycket plats.

Nu när jag forskare vidare i ämnet så inser jag att min lösning kanske inte fungerar. Jag hade inte tagit med i beräkningen att hålen är ovala så de normala krökarna passar inte. Jag behöver då ha en extra koppling, ett konat rör, mot flänsen och då sticker grenröret förmodligen ut mer än vad som fungerar.

Någon som har ett tips på hur jag kan göra ett grenrör som håller in turbon så mycket som möjligt in mot motorn? Går det tex att kona de korta rörböjarna tillräckligt för att klara de ovala hålen?

Exempel på rörböj: http://shop.klracing...mm-svart-2.html

Example på konat rör: http://shop.klracing...locksflans.html

Detta är typen av grenrör jag tänkte bygga:

http://mikespock.com/artech1.jpg

Inser att jag inte får bästa möjliga grenrör men tror inte effektförlusterna spelar någon roll. Jag är ju inte ute efter ett bygge där jag skall klämma ut sista gnuttan kräm ur motorn och kan nog ändå få ut gott och väl vad jag skulle vilja ha även med denna.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Ungefär precis så hade jag tänkt min också. Vad använde du för rördelar? De jag vill använda är 42.4 mm rör med kort radie. Men hålen i flänsen är ovala med mer än 42.4 mm i längdriktning. Det jag hoppas på är att jag kan platta till dem så att de täcker hålet. Jag har betydligt mindre plats mellan motor och kaross, så det blir inte många millimetrar (dvs rätt få centimetrar) mellan turbo och kaross.

Av det jag såg så ser det ut som att du har lätta krökar ut mot turboflänsen. Det kan nog inte jag kosta på mig så blir lite simplare lösning för mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...