Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Igår dissekerad jag och min konsult fd Fordmekaniker diffen.

Enl originalverkstadshandboken ska verktyg 15-041 användas för att få rätt pinjonglagerförspänning - 1,8-2,4 Nm.

Drog mej till minnes att jag hade läst i en engelsk motortidning att justering gick bra att göra med ett långt hylsskaft.

Man sätter en 36 mm hylsa (ej sex-kants!) på pinjongmuttern, när skaftet sakta faller ner är förspänningen av lagren korrekt.

OBS! Bilden visar endast metoden, hylsan ska INTE sitta på flänsmuttern (pinjongmuttern sitter innanför flänsen)!

Antas

Pinjonglör.

post-291-0-97198600-1368793672_thumb.jpg

post-291-0-69725200-1368793767_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted

Precis vad det gjorde med denna testmetod.

Man får dock INTE glömma att smörja lagren innan man mäter, vi smorde med samma olja som sedan användes i diffen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...