Antas Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 (edited) Igår dissekerad jag och min konsult fd Fordmekaniker diffen. Enl originalverkstadshandboken ska verktyg 15-041 användas för att få rätt pinjonglagerförspänning - 1,8-2,4 Nm. Drog mej till minnes att jag hade läst i en engelsk motortidning att justering gick bra att göra med ett långt hylsskaft. Man sätter en 36 mm hylsa (ej sex-kants!) på pinjongmuttern, när skaftet sakta faller ner är förspänningen av lagren korrekt. OBS! Bilden visar endast metoden, hylsan ska INTE sitta på flänsmuttern (pinjongmuttern sitter innanför flänsen)! Antas Pinjonglör. Edited May 17, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Ja, det ska "suga" lite i lagren, som om det var sirap i rullarna. Brukar bli lagom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Precis vad det gjorde med denna testmetod. Man får dock INTE glömma att smörja lagren innan man mäter, vi smorde med samma olja som sedan användes i diffen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts