Rikard Larsson Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 Jag har större spridare än original, 500 cc / min istället för 351 cc / min. Och då ska ju inj_konst minskas. Original är inj_konst 20 och om jag fattat rätt ska man räkna ut nya värdet genom (351/500)*20 = 14. Men tittar man på T5suite föreslår den 15 till 630 cc och 19 till 450 cc (green giants). Då borde 500 cc vara mellan 15 och 19 någonstans, och verkligen inte 14... Har tittat på färdiga mjukvaror med 630 cc och har sett allt mellan 12 och 17. Fattar inte riktigt :) Quote
Rikard Larsson Posted June 14, 2013 Author Posted June 14, 2013 Har kommit fram till att det inte bara beror på inj_konst såklart... inj_konst är ju bara en av många parametrar som används för att beräkna mängden bränsle. Jag ändrade även öppningstiden eftersom jag hade datan på de nya spridarna. Och de nya spridarna öppnar ca 20 % snabbare än original. Alltså borde jag kanske minska inj_konst ytterligare? Hursomhelst har jag kört på 17 och det har varit för mycket och motorn gått fett, stiften och lambdasonden var svartare än natten... Testar med 15 och kopplar in bredbandslambdan. Quote
LUPUS Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Bredbands lamda är det enda . Jag kör 630 spridare och orginal suite datan stämmer så där . Tror faktor steget är lite stort. Jag gjorde en liten baklänges anpassning. Satte i orginal sw såg att adaptionen var ganska låg orginal. Bytte sedan spridare och tuna dem tills jag fick rätt lamda väglast utan större värden adaption. Sedan har close loop bredbands mappning gett resten Quote
LUPUS Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Vad kör du för inj_konst? Får kolla men annars ligger hela mjukvaran på trionic "forat" användarnamn "supersonett " Quote
LUPUS Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 (edited) Hittade den. 15 har du min spridare tror jag skall vara av den lite trögare sorten ( deka 630cc) har deka 8xx cc på 9-5:n och de är snabba på att öppna stänag , så det är lite magi det där med bra data Edited June 14, 2013 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted June 14, 2013 Author Posted June 14, 2013 Men om man inte är spot on med inj_konst, fixar inte adaptionen ett visst procenttal fel? Quote
LUPUS Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Spot on kommer du med autotune . Lite farligt att låta adaptionen dra slutsatser på låglast som sedan drar bort soppa globalt Quote
Rikard Larsson Posted June 14, 2013 Author Posted June 14, 2013 Ok. Får lära mig hur autotune fungerar. Quote
LUPUS Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Och med farligt menar jag nog bara om du börjar pilla även på boost mappen . Orginal bör adaptionen lösa det. Quote
Tobbe Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 Generellt kan man använda en inj_const eller req_fuel eller masterfuel eller vad man vill kalla det i olika insprut för att hamna "ganska nära" när man byter spridare. Men min erfarenhet är att det aldrig blir mitt i prick. Man kan ändra en sådan konstant upp och ner tills man träffar exakt samma lambda i en specifik cell som man gjorde med dom förra spridarna, men det kommer ändå skilja när man träffar andra celler. Och som ni redan sagt beror det på blandannat olika öppningstider beroende på batterispänning, bränsletryck och faktiskt öppningstid. Med det sista menar jag att många spridare inte är helt linjära i flöde jmf med öppningstid varken i botten eller toppen. Därför är det absolut bäst att kika noga på sin bredbandare när man byter spridare. Angående öppningstid kopplat till batterispänning så är det sällan specat vilken drivkrets som använts när dom mättes upp i deadtime tabellen. Tex kan spridaren vara uppmätt med peak and hold driver, medans man sedan petar i dom i en bil utan p&h och med ett resistorpack istället. Då ändras dödtiden direkt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.