Jump to content

Lacka med solid färg


Rikard Larsson

Recommended Posts

Ska lacka med en solid 2k-färg.

Enligt databladet ( http://db.tt/75wIjCSa ) ska man lägga 1-2 lager om jag fattat rätt. "Spraying operations 1-2".

Innebär det ett klibblager och ett rejält blött? La det på störtbågen och det blev bra. Men frågan är om jag borde lagt ett till om man nu behöver våtslipa?

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger minst fyra lager.

Först ett lager som ser någorlunda ut och sedan tre lager som är blanka och fina. 20 minuter mellan varje brukar vara lagom, men det beror på hur snabb färg du använder.

Riktig belysning är ett absolut måste.

Link to comment
Share on other sites

Lägger man för många så är risken större att saker reser på sig om man inte är noga med torktider emellan. I regel så 2 lager och ska man lägga fler så väntar man med mellanslip. Är man nogrann med att förtunningen för avdunsta så kan man lägga fler.

Men ja i vanligt fall lägger man klibb + riktigt. dvs 75% täckning på första och 100 på andra. Räcker långt om man vill slipa och polera.

Gör du det hemma i garage och liknande så vill man gärna ha på så mycke färg som möjkligt så man har material för att fixa till alla dammkorn och annat som hur man än gör kommer i.

Link to comment
Share on other sites

Precis. Vill ha mycket material så man kan fixa dammkorn, men vill spruta så lite som möjligt eftersom ju mer jag sprutar, desto mer damm...

Fin balansgång :)/>/>/>

Utan utsug får du mest damm i början. Sista lagret kan bli ganska dammfritt då färgdimman binder damm.

Visst kan det bli lite skum yta när lösningsmedlet ska dunsta om man vräker på färg. Det spelar dock ingen roll ifall du tänker våtslipa och polera. Då är det bra med mycket färg.

Vänta med våtslip tills färgen härdat ordentligt och använd rinnande vatten. Minsta lilla skräp gör rena rama plogfåran, så rinnande vatten som spolar bort skräp är ett måste.

Gjorde så med min Alfa och den blev som en spegel.

Körde 800 och sen 2000. Poleringen var äkta old-school (Flexmaskin + Err-Be) och sist dubbeloscillerande med Autoglym Super Resin Polish.

Hur Alfan blev kan man se här: http://www.alfapower.nu/gallery.php?g2_itemId=68272

post-3644-0-09949700-1367353053_thumb.jpg

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

När jag lackade min A-traktor så la lackeraren bara ett tjockt lager, och det blev bra utan våtslipning och polering. Dock så polerade vi den ändå senare för att se om det blev något bättre, och det blev det.

De där med utsug hoppade vi över i lackbåset jag byggde och inte blev det något sämre resultat för det. Med det blev ett rent helvete för han som lackerade, då han inte såg mer än 1 meter framför sig tack vare all färg "rök".

Kolla min sida under Projekt så ser ni hur den blev GarageGustafsson.se

Link to comment
Share on other sites

Wow, tjusigt.

Inget steg mellan 800 och 2000?

Nä, när man använt 800-pappret en stund blir det lagom slitet och tar inte så hårt.

Kör man riktigt hårt med polermaskinen kan man hoppa över 2000-pappret.

Anledningen till att jag kör med Err-Be är att det är vattenlösligt. Det ger bra kylning, men stänker nåt fruktansvärt.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis går det bra att lacka utan utsug. Men det blir också 100ggr bättre med riktigt utsug :) Man slipper röken som lägger sig på lacken samt att damkorn letar sig ner direkt.

1 tjockt lager kan räcka men jag skulle rekomendera minst 1.5 lager om inte 2 lager mest för att det skyddar bättre.

Jag har gått ifrån att lacka i garage utan utsug till att ha byggt mig en riktig box med helt ok utsug. Dvs 2 stora fläktar. En som tryckar och en som suger och skillnaden är enorm. Lägger man klarlack så slipper man dimman efter 3 minuter :)

Börjar man på våtslip 800 ska man veta att ett sådant papper tar fruktansvärt hårt! Att polera upp från det är inget skoj. Jag kör 800 på extrema ställen. Men vörjar i regel på 800 torrt (Torrt är finare än vått... det är som 1200 vått) Sedan går jag på 2000 vått för att dra över med trizac 3000 på maskin. Då behöver jag knappt röra med polermaskinen innan alla repor är borta och kan lägga tiden på att faktiskt polera istället för att rubba :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...