Martin Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Hade tänkt göra ett motorfäste likt det som Joacim gjort på sin Neozeven. På grund av att det bygger på en rörkonstruktion så måste man ju göra en rätt stor "fot" och belastningen hamnar ju med "offset" vilket gör att en rätt tjock plåt måste användas. Tror Joacim använt 5mm (hoppas det var ok att jag stal och klippte lite i en av dina bilder). En annan variant som Kilkenny har bygger ju på en U-profil (antar att det är bockad plåt?) och då kanske man klarar sig med tunnare plåt. Går det att göra en kombination av de båda? Dvs man har en fot men man ersätter röret med en u-profil. Lasten hamnar ju då tvärs över skruven om man sätter u-profilen centrerat över skruven. Man slipper då "knixen" i u-profilen. Kanske också gör att man klarar sig med tunnare plåt. Jag har rör och 2.5mm plåt hemma just nu. Går det att göra som Kilkenny gjort, alternativt varianten som jag försökte beskriva, med 2.5mm plåt eller blir det för vekt? Givetvis förutsatt att jag klarar att boka plåten utan lämpliga verktyg. Finns det någon konstruktion jag kan göra med 2.5mm plåt? Givetvis kan jag ta mig till någon mek verkstad och se om de kan sälja mig grövre plåt och sedan göra som Joacim men det är roligare att jobba med det material man har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 (edited) Om jag hade byggt min bil pånytt så hade jag provat att dra ut tre rör från varje motorkudde ut till närmaste bultar, så det blir triangulerat. Då kan man säkerligen ha riktigt tunna rör och slipper den jättetjocka plåten jag och jocke har mot blocket. Borde bli lätt å starkt. Om du skall använda min metod så kan du ju boxa profilen på ovansidan. Det blir säkert lätt det med. :)/> Det är bockad 3mm plåt jag har. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited April 2, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Hade tänkt göra ett motorfäste likt det som Joacim gjort på sin Neozeven. På grund av att det bygger på en rörkonstruktion så måste man ju göra en rätt stor "fot" och belastningen hamnar ju med "offset" vilket gör att en rätt tjock plåt måste användas. Tror Joacim använt 5mm (hoppas det var ok att jag stal och klippte lite i en av dina bilder). App app...nu blir det licensavgifter på patentskyddade lösningar ....eller ...AJ (bet mig i tungan) det är nog Christer J som i så fall har patentet :D :prop: Det är bara att kopiera och komma hit och kolla/mäta...nemas problemas ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Det låter tunt med 2,5mm. tjocklek på plåten. Men väljer man superstark Domexplåt- - så kanske det går i alla fall. Men det är aldrig fel att överdimensionera om man vill sova gott om natten. Och att "boxa" profilen som en föregående talare sa, är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Om du vill kan man göra med rör som i din första bild. Men istället för att ha fästet "offset" som du pratar om. Köp ett rör med större diameter, borra sedan ett hål mitt i röret nere vid foten så kan du ha skruven till motorfästet inne i röret. (det rödapå skissen är mutter) Se bara till att ha nått hål i botten på röret så att ev vatten kan rinna ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 Krolleg: Jag tänkte själv i exakt de banorna (hade till och med tänkt på hålet för vattnet). Men känns som att man får ta ett onödigt grovt rör om man skall få till det. Precis nu slog det mig dock att med en insexskruv istället för som jag först tänkt en mutter så kanske det blir ganska ok. Hade först tanke om att bussningen skulle ha en bult och då behövde jag mutter men om jag tar en bussning med gängor så går ju en skruv ned. Tyvärr är man ju inte hållfasthetstekniker så väldigt svårt att veta vad som krävs i form av godstjocklek, profil etc för att klara de olika belastningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Det behöver inte vara så groft heller. Du kan ju även göra så att t.ex. halva röret står på motorkudden, skära ut lite för mutter/bult och ha lite av röret utanför kudden. Jag körde med 43mm rör och gjorde något mitt imellan, borrade inte ur för muttern men slipade lite i kanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Eller så kan man ha en insvetsad mutter, så man gängar in kudden i fästet. Bygg helst så att kuddarna är vinklade mot motorn så blir det stabilt även med mjukare kuddar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Fortsätter denna tråd med lite frågor kring kuddar. Finns det någon tumregel för storlek/typ/hårdhet på kuddar? Vad blir det för skillnad mellan tunn och tjock kudde? En fråga om vinklade kuddar också. Om man vinklar kudden får man ju krafter i sidled på skruven. Är det inte ett problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Nej. Titta på en gammal Volvo 140-pv-Amazon De är vinklade både i sidled och framåt/uppåt. Det hindrar motorn att åka fram för mycket vid kraftig inbromsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Nu har jag ägnat mig åt lite papperslöjd. Otroligt vacker blev det. NOT! Fungerar denna lösning om jag använder 4mm plåt till alla delarna? Antar att det är uppstagningen av nedre fästet som är ett potentiellt problem. Tanken är att undre delen skruvas i ramen. Tänkte inte svetsa fast den. Inte alls säker på att denna lösning får plats då det kommer bli tight med styrningen så kommer inte bygga något innan jag kan mäta på det också. Kan jag gå ned i dimension på någon del? Måste jag ha mer gods någonstans? Om stagen inte räcker för nederdelen går det att lösa med ytterligare förstärkning? Jag har själv inte en susning om hur man skall dimensionera saker. Klossen i mitten skall föreställa en gummikudde. Röret är 3mm gods och 38mm ytterdiameter. Alla andra bitar är tänkt att vara 4mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Det blir bra, men kan du vinkla den framåt lite så är det bättre vid inbromsning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Det blir bra, men kan du vinkla den framåt lite så är det bättre vid inbromsning Tycker att 4 mm är för tjockt material, använd 3 mm, det är inte godstjockleken som styrkan ligger utan i profilen - allt skall ju sedan monteras mot 2 mm gods (fyrkantprofil) kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Thomas: Tror inte jag kan vinkla den framåt. Ingen bra plats att fästa i ramen där. Kenneth: Jo, och det är här jag erkänner att jag inte har all koll jag behöver, men här har jag ju inte en fyrkantprofil utan en spretiga konstruktion som kanske inte har rätt profil för att klara samma last som fyrkantprofilen. Tex känns det som nedre fästet skulle kunna kollapsa vid rätt, läs fel, krafter. Hade gärna gått ned till 2.5mm enbart av skälet att jag inte har 3mm plåt och jag är helt säker på att det är görbart men jag vet inte hur konstruktionen måste se ut då. Kompenserar alltså oro över att konstruktionen inte är rätt med att gå upp i dimension. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 du kan boxa den nedre biten lite mer särskilt på översidan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Här kommer lite bilder på boxade motorfästen som jag tycker ser bra ut http://i374.photobucket.com/albums/oo185/psyco_man/DSC00705.jpg http://i374.photobucket.com/albums/oo185/psyco_man/DSC00706.jpg http://www.ofiengineering.se/Car/Motorfaste1.jpg http://www.jeansgaraget.se/files/starlet%20(1).JPG http://www.jeansgaraget.se/files/starlet%20(2).JPG Kanske kan det hjälpa till vid konstruktionen Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Så här gjorde jag mina till v8án, fast jag gillar Krollegs lösning bättre. Mina lutar inte för att ta upp bromskrafter men å andra sidan är kuddarna hårda industrikuddar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 (edited) Jag tror vi måste ha en motorfästestävling. Två klasser: -- snyggaste (estetiskt) . -- tyngsta Eventuellt finns redan en vinnare där..... Krav-- > Fäste måste vara funktionellt och hålla för en motor i en bil av Seventyp. In med era bilder och nominera. Helt ok tycker jag att ställa upp med fler än ett fäste. Inte underkategorier som laserskuret, vattenskuret, frihandsgas och vinkelslip för då blir det TIG, MIG, Pinne, Karlsons Klister mm. Det blir för krångligt. Enkelt och lätt är bäst. Snyggaste och tyngsta blir det. Måste jag väga mina fd. V8 motorfäste. Jag har inte bilen kvar längre eller kan jag vinna den klassen direkt? Edited April 10, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.