Jump to content

Frågor om motorfäste


Martin

Recommended Posts

Hade tänkt göra ett motorfäste likt det som Joacim gjort på sin Neozeven. På grund av att det bygger på en rörkonstruktion så måste man ju göra en rätt stor "fot" och belastningen hamnar ju med "offset" vilket gör att en rätt tjock plåt måste användas. Tror Joacim använt 5mm (hoppas det var ok att jag stal och klippte lite i en av dina bilder).

post-142-0-25575300-1364929953_thumb.jpg

En annan variant som Kilkenny har bygger ju på en U-profil (antar att det är bockad plåt?) och då kanske man klarar sig med tunnare plåt.

dbedc11d-a357-4c8d-8bb7-19f56df6756b_zps0509028c.jpg

Går det att göra en kombination av de båda? Dvs man har en fot men man ersätter röret med en u-profil. Lasten hamnar ju då tvärs över skruven om man sätter u-profilen centrerat över skruven. Man slipper då "knixen" i u-profilen. Kanske också gör att man klarar sig med tunnare plåt.

Jag har rör och 2.5mm plåt hemma just nu. Går det att göra som Kilkenny gjort, alternativt varianten som jag försökte beskriva, med 2.5mm plåt eller blir det för vekt? Givetvis förutsatt att jag klarar att boka plåten utan lämpliga verktyg.

Finns det någon konstruktion jag kan göra med 2.5mm plåt? Givetvis kan jag ta mig till någon mek verkstad och se om de kan sälja mig grövre plåt och sedan göra som Joacim men det är roligare att jobba med det material man har.

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade byggt min bil pånytt så hade jag provat att dra ut tre rör från varje motorkudde ut till närmaste bultar, så det blir triangulerat.

Då kan man säkerligen ha riktigt tunna rör och slipper den jättetjocka plåten jag och jocke har mot blocket.

Borde bli lätt å starkt.

Om du skall använda min metod så kan du ju boxa profilen på ovansidan.

Det blir säkert lätt det med. :)/>

Det är bockad 3mm plåt jag har.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt göra ett motorfäste likt det som Joacim gjort på sin Neozeven. På grund av att det bygger på en rörkonstruktion så måste man ju göra en rätt stor "fot" och belastningen hamnar ju med "offset" vilket gör att en rätt tjock plåt måste användas. Tror Joacim använt 5mm (hoppas det var ok att jag stal och klippte lite i en av dina bilder).

App app...nu blir det licensavgifter på patentskyddade lösningar ....eller ...AJ (bet mig i tungan) det är nog Christer J som i så fall har patentet :D :prop:

Det är bara att kopiera och komma hit och kolla/mäta...nemas problemas ;)

Link to comment
Share on other sites

Det låter tunt med 2,5mm. tjocklek på plåten. Men väljer man superstark Domexplåt- -

så kanske det går i alla fall. Men det är aldrig fel att överdimensionera om man vill sova

gott om natten. Och att "boxa" profilen som en föregående talare sa, är bra.

Link to comment
Share on other sites

Om du vill kan man göra med rör som i din första bild. Men istället för att ha fästet "offset" som du pratar om. Köp ett rör med större diameter, borra sedan ett hål mitt i röret nere vid foten så kan du ha skruven till motorfästet inne i röret. (det rödapå skissen är mutter)

Se bara till att ha nått hål i botten på röret så att ev vatten kan rinna ut.

post-1164-0-34633800-1365088167_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Jag tänkte själv i exakt de banorna (hade till och med tänkt på hålet för vattnet). Men känns som att man får ta ett onödigt grovt rör om man skall få till det.

Precis nu slog det mig dock att med en insexskruv istället för som jag först tänkt en mutter så kanske det blir ganska ok. Hade först tanke om att bussningen skulle ha en bult och då behövde jag mutter men om jag tar en bussning med gängor så går ju en skruv ned.

Tyvärr är man ju inte hållfasthetstekniker så väldigt svårt att veta vad som krävs i form av godstjocklek, profil etc för att klara de olika belastningarna.

Link to comment
Share on other sites

Det behöver inte vara så groft heller.

Du kan ju även göra så att t.ex. halva röret står på motorkudden, skära ut lite för mutter/bult och ha lite av röret utanför kudden. Jag körde med 43mm rör och gjorde något mitt imellan, borrade inte ur för muttern men slipade lite i kanten.

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan man ha en insvetsad mutter, så man gängar in kudden i fästet.

Bygg helst så att kuddarna är vinklade mot motorn så blir det stabilt även

med mjukare kuddar.

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter denna tråd med lite frågor kring kuddar.

Finns det någon tumregel för storlek/typ/hårdhet på kuddar? Vad blir det för skillnad mellan tunn och tjock kudde?

En fråga om vinklade kuddar också. Om man vinklar kudden får man ju krafter i sidled på skruven. Är det inte ett problem?

Link to comment
Share on other sites

Nej. Titta på en gammal Volvo 140-pv-Amazon De är vinklade både i sidled och framåt/uppåt. Det hindrar motorn att åka fram för mycket vid kraftig inbromsning.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ägnat mig åt lite papperslöjd. Otroligt vacker blev det. NOT!

Fungerar denna lösning om jag använder 4mm plåt till alla delarna? Antar att det är uppstagningen av nedre fästet som är ett potentiellt problem. Tanken är att undre delen skruvas i ramen. Tänkte inte svetsa fast den. Inte alls säker på att denna lösning får plats då det kommer bli tight med styrningen så kommer inte bygga något innan jag kan mäta på det också.

Kan jag gå ned i dimension på någon del? Måste jag ha mer gods någonstans? Om stagen inte räcker för nederdelen går det att lösa med ytterligare förstärkning?

Jag har själv inte en susning om hur man skall dimensionera saker.

Klossen i mitten skall föreställa en gummikudde. Röret är 3mm gods och 38mm ytterdiameter. Alla andra bitar är tänkt att vara 4mm.

post-142-0-67405800-1365602279_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det blir bra, men kan du vinkla den framåt lite så är det bättre vid inbromsning

Tycker att 4 mm är för tjockt material, använd 3 mm, det är inte godstjockleken som styrkan ligger utan i profilen - allt skall ju sedan monteras mot 2 mm gods (fyrkantprofil)

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Tror inte jag kan vinkla den framåt. Ingen bra plats att fästa i ramen där.

Kenneth: Jo, och det är här jag erkänner att jag inte har all koll jag behöver, men här har jag ju inte en fyrkantprofil utan en spretiga konstruktion som kanske inte har rätt profil för att klara samma last som fyrkantprofilen. Tex känns det som nedre fästet skulle kunna kollapsa vid rätt, läs fel, krafter. Hade gärna gått ned till 2.5mm enbart av skälet att jag inte har 3mm plåt och jag är helt säker på att det är görbart men jag vet inte hur konstruktionen måste se ut då. Kompenserar alltså oro över att konstruktionen inte är rätt med att gå upp i dimension.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi måste ha en motorfästestävling.

Två klasser:

-- snyggaste (estetiskt) .

-- tyngsta Eventuellt finns redan en vinnare där.....

Krav-- > Fäste måste vara funktionellt och hålla för en motor i en bil av Seventyp.

In med era bilder och nominera. Helt ok tycker jag att ställa upp med fler än ett fäste.

Inte underkategorier som laserskuret, vattenskuret, frihandsgas och vinkelslip för då blir det TIG, MIG, Pinne, Karlsons Klister mm. Det blir för krångligt. Enkelt och lätt är bäst.

Snyggaste och tyngsta blir det. Måste jag väga mina fd. V8 motorfäste. Jag har inte bilen kvar längre eller kan jag vinna den klassen direkt?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...