Gerhard Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Hej, behövs inte många mm höjning för att märka en ordentlig viktförskjutning. Höjjer du högerbak så förflyttar du vikt till vänster fram (diagonalt) och vise versa med vänster bak. Behöver du flytta fram vikt till både vänster och höger sida ,höjjer du både Vänster och höger bak. En bra tumregel att börja med är att ha en rideheight som är ca 30% högre bak. Behöver du mer vikt på vänster fram och vänster bak så höjjer du höger fram och höger bak . Om man gör en ordentlig cornerweight på rätt sätt så kan man förbättra väghållningen mycket mer än man tror. Det som är bland det viktigaste är att ha alla 4:a vågarna absolut i våg ,inom 1mm om det ska korrekt ,annars så kommer du att få felaktiga värden som sen visar sig mindre bra. Jörgen Räknade och cadade lite på det och kom fram till detta Hjulbas 2350mm höjd på CG 300mm För enkelhetens skull 50/50 viktfördelning. Höjer jag 20mm bak så flyttas CG 2,6mm framåt dvs framaxeltrycket ökar med ca 0,7kg och CG höjs med ca 10mm Det här är inget jag påstår tvärrsäkert men det är vad jag kan komma fram till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Räknade och cadade lite på det och kom fram till detta Hjulbas 2350mm höjd på CG 300mm För enkelhetens skull 50/50 viktfördelning. Höjer jag 20mm bak så flyttas CG 2,6mm framåt dvs framaxeltrycket ökar med ca 0,7kg och CG höjs med ca 10mm Det här är inget jag påstår tvärrsäkert men det är vad jag kan komma fram till. Nu är jag inte någon expert i ämnet men det här med att ändra viktfördelningen fram/bak genom cornerweight har diskuterats till oändlighet runt om på forum. Men den statiska fördelningen går som din beräkning mycket riktigt påvisar, i princip inte att förändra om du inte höjer bilen flera meter i en ände. Däremot, av anledningar som jag inte är beläst nog att uttala mig om, gör bilens höjd fram rep. bak helt klart skillnad i hur bilen beter sig. Och varför kan säkert någon annan förklara. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Att det gör skillnad när man kör håller jag med om :eclipsee_steering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2beers Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Hej! Min egen fundering för en Hayabusa-motoriserad bil är följande: 1. Köp en begagnad fullt fungerande Hayabusa i Sverige eller Tyskland. 2. Köp en godkänd strypningssats från MC-kompaniet för knappt 2000kr. 3. Registreringsbesiktiga MC:n med ny effekt, kanske 35kW kan vara bra. 4. Demontera MC:n och bygg bilen. 5. Anpassa bilen för att någon dag kunna acceptera högre effekt. 6. Kör och var glad med din lagom starka bil. Alla som pratar om att "lura" SFRO har inte fattat att det är tack vare dem vi kan få bygga bilar överhuvudtaget. Effektsiffran är något som myndigheten bestämt och inte SFRO tar jag för givet. Så om någon sedan kommer på ett sätt att få ut mer effekt ur den strypta Hayabusamotorn, good for you, men spring inte omkring och tjoa om att du lurat någon o.s.v. för då är risken stor att kommande bilbyggare inte får samma möjligheter att välja motorer till sina byggen. Som jag ser det är SFRO en otrolig tillgång och något vi ska vara försiktiga med att underminera genom att "lura". Mina egna bilplaner är bara på planeringsstadiet, men det ska bli en BEC, med Hayabusamotor, om det alternativet fortfarande är tillåtet när jag äntligen ska börja. Lycka till! /Tobias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Räknade och cadade lite på det och kom fram till detta Hjulbas 2350mm höjd på CG 300mm För enkelhetens skull 50/50 viktfördelning. Höjer jag 20mm bak så flyttas CG 2,6mm framåt dvs framaxeltrycket ökar med ca 0,7kg och CG höjs med ca 10mm Det här är inget jag påstår tvärrsäkert men det är vad jag kan komma fram till. Hej, var nog lite otydlig, menade inte att viktfördelningen ändrades utan att det tryck som du får på respektive hjul diagonalt. Höjjer du några mm vänsterbak exvis så märker du en tydlig höjjning av att det ökar (kg) högerfram. Detta är inte viktfördelningen som jag pratar om utan att se till att du får så lika cornerweight som möjigt. Viktfördelningen bestämms ju mer från början var du placerar drivlina exvis dom tunga delarna . Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.