Jump to content

Tillett B4 eller B6?


xtimmyx

Recommended Posts

Har nu sålt av mina Cobra Roadster 7 till förmån för ett par Tillett-stolar, men är lite osäker på om man ska satsa på B4 eller B6.

Helst skulle jag ju såklart köra B4 eftersom jag gärna har en lite mer liggande körställning, men mitt orosmoment är att jag inte ens kommer se ut ur bilen. :rolleyes:

Jag är 175cm lång men med en aningens oproportionerligt kort överkropp (är längre än flickvännen stående men kortare sittande). :prop:

Var väldigt nöjd med huvudhöjden i mina Cobra-stolar. Har någon en aning om hur den kan tänkas förändras med B4/B6?

Jag vill ju såklart ha större delen av min vikt monterad så lågt som bara möjligt så det blir inga skenor eller dylikt som bygger på höjden om jag verkligen inte måste.

Sitthöjden jag hade i Cobra-stolarna (klicka för större):

post-3698-0-78974400-1361705799_thumb.jpg

Cobra-stolarna:

AD2B5_ROADSTER-7-DIAGRAM_GREEN_SH.jpg

post-3698-0-11542800-1361705774_thumb.jpg

Tillett B4:

B4_01.jpg

Tillett B6:

B6-F%20side%20mounted_01.jpg

Edited by xtimmyx
Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog satsat på B6 i ditt ställe om du var nöjd med positionen i Corastolen.

B4:an är ganska tillbakalutad och som du säger så kommer huvudet lite lägre. En annan sak att tänka på är att B4:an tenderar att skjuta fram underkroppen lite också så det kan bli att du behöver förlänga rattnavet för att inte hamna för nära pedalerna. Jag har en B3 (som B4men utan HANS-anpassnng) och är kanon nöjd med den men jag byggde med den stolen från början

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att provsitta stolarna, helst monterade i en bil så att du får med pedalpositioner, växelspak, ratt och allt annat.

Jag var och provsatt Jari's B6'or idag och tyckte att mina axlar trycktes framåt/uppåt på ett sätt som jag inte kommer ihåg att jag upplevde när jag satt i Fege's B3'or. Jag ser att B4'an är bredare över bröstkorgen, kan det kanske vara det som jag kände?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...