verbalfrenzy Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Hej världen! :) Jag måste börja med att ge det här forumet två enorma tummar upp. Där jag kommer ifrån (svenskt märkesforum, för ett visst svenskt bilmärke med fyra bokstäver varav de två i mitten är likadana. :prop:) finns också en enorm massa kunskap, men stämningen är inte ens nära lika härlig och fin som den verkar vara här! Det är en sån enorm kunskap som delas så frikostigt här. Härligt att se! Jag har faktiskt lyckats läsa mig till i princip ALLT jag behöver för att komma igång med mitt lilla bygge, bara genom att kolla igenom en massa byggtrådar här. Riktigt kul! :thumbsup: Nu till vad jag egentligen gör här! Jag ligger precis i startgroparna för att börja bygga! Det hela började förra sommaren när jag höll på att börja renovera en gammal Ford ST200. När jag rev ner inredningen insåg jag plötsligt att jag höll på med helt fel projekt. Varför tusan ska jag renovera en semirolig kombi som 20-nånting-åring? Den briljanta idén att bygga en egen bil av det jag hade att tillgå slog sina klor i mig. Jag ritade länge och väl på en bil med drivlinan från forden, men med mittmonterad tvärställd motor liksom. Jag var långt inne i byggtankar när jag plötsligt insåg att jag inte hade någonstans att vara, alls. Det blev vinter och planerna föll i glömska. Men så nu, men annalkande vår vaknade allt till liv igen. Det jag tänkte förut var att rita allt, tänka ut allt och bygga allt själv, från scratch. Det var, i backspegeln, ganska orealistiskt. Jag kan egentligen ingenting om bilbyggande. :icon_oops: Men så googlade jag lite, och hittade hela den fantastiska sevenvärlden. En värld av fantastisk kunskap, och redan färdiga idéer, vilket faktiskt förenklar otroligt mycket för mig, och gör min önskan någorlunda realistisk. Så efter mycket efterforskande och tänkande har jag nu kommit fram till det här: Ett McSorley 7+442-chassi En Saab T5-motor från en 9000, plus massor av el. (jag gillar bil-el. :) En Omega R25-28-låda Bakaxel från en Ford Sierra Varför jag har valt Saabmotorn är som sagt för att jag kommer från saabvärlden, och redan har en ganska stor kunskapsbas och en del utrustning som passar väldigt bra ihop med det, och dessutom gillar jag ljudet i motorerna, hehe. Resten kommer jag att klura ut under tiden. Som det ser ut nu ska jag börja med att svetsa ihop mitt chassi, och sen skaffa min första donator-9000 och börja plundra den. Jag kan knappt vänta, och eftersom bilder är viktiga här, och eftersom att jag inte har lyckats gör något bilrelaterat att visa upp än så länge, så får ni nöja er med en bild på mig, eftertänksam. :D Jag kommer att ha massor av frågor, och jag hoppas att jag en dag kan vara lika behjälplig som ni andra gurus här omkring. Men än så länge är jag verkligen novis. Förutom när det kommer till Saab T5.5! Släng iväg frågor om det gäller saab. Med lite tur kan jag faktiskt bidra med något! :) Jag ser fram emot ett spännande bygge, och hoppas att ni, kära forum, kommer lära er att älska mig! ;) Nu kör jag! :racesmile: IMG_2107 by verbalfrenzy1, on Flickr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ppgtony Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Välkommen hit. Och ett stort lyckatill. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Välkommen till Locostforumvärlden verbalfrenzy. Jag ser fram emot din byggtråd plus att du delar åsikten om bilder. Snart får vi samma bild men när du sitter i en svetsad ram........ 442-an är ett bra val, möjligen att du kanske ska ta en extra koll på 442E ramen för det lilla E-et är något som gör allt lite extra rymligt. Men du har kanske redan gjort den analysen. Välkommen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Välkommen, slå på kaffebryggarn, på med vinkelslipen, och ös på med bilder! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
verbalfrenzy Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 ppgtony: tack! :) Kilkenny: Haha, kaffebryggarn blir mitt första projekt. Tänkte beefa upp den så att den pallar trycket! ;) cealm: Tack för tipset! Jag kikade på det där extra e-et, men 442 verkade räcka för det jag har tänkt mig, och då håller jag nog gärna resten så smäckert som möjligt. Hehe. Men jag ska kika en extra gång bara för att vara helt säker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
verbalfrenzy Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Idag fick jag hem en enkel MIG/MAG-svets! Och nu kan jag nog passa på att ta min första fråga och se om jag kan få något kul svar. :) Jag har ingen erfarenhet med svets, men jag har ett gäng personer i min närhet som har gått med på att hjälpa mig och lära mig. Jag tänkte, att för säkerhets skull, och för att bilen faktiskt ska sitta ihop sen när den blir klar, att jag ska lämna bort chassit för slutgiltig TIG-svetsning efter att jag har punktat ihop det och fått ordning på hur allt ska sitta ihop. Så till min fråga, är det någon här som har lämnat bort ett punktat chassi på svetsning och som kan svara på vad det kostar på ett ungefär? Och kanske rent av om det finns någon firma i Stockholm som kan rekommenderas? :) I morgon ska jag börja lära mig svetsa och göra i ordning min lilla arbetsplats för att börja sätta ihop allt! Taggad till 1000. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 (edited) Förstår inte: - varför du skall lämna bort svetsningen, kan du punkta kan du lära dig svetsa också. Du behöver kunna svetsa. Om du sedan lämnar bort bärarmar det ser jag inget konstigt i. Kapa nu upp lite rörkottar på 100 till 150mm sedan svetsar du dessa som om det vore ramsvetsning. Varje ände har 4 svetspunkter. Kapa till 20 4-kantkottar. Börja!!! Ser första svetsen lika ut som svetsen vid nr 20 rörkotten. Ok, överväg att lämna bort. Ser du klara förbättringar då är det bra. Kan du slå bort rörkottar och svetsen går sönder är det inte bra trots att det ser bra ut. Går röret sönder och svetsen håller då är du på rätt väg. - varför skall du Mig-punkta och sedan Tig-svetsa? Antingen eller. För mig som byggare finns ingen anledning att Tig-svetsa mer än att det blir fint och att det tar längre tid samt kostar mer. Mer skäl än "snyggt" för jag skall tycka ok till Tig för nu har du efter 20 rörkottar nästan lärt dig Mig. Eller kommit en bit på väg mot att kunna Mig-svetsa Edited February 1, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Välkommen och kul med en Saab till :) Nästan så det börjar bli läge att instifta SEC (Saab Engined Cars) :D :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Välkommen... Personligen tycker jag att att du i första hand skall lära dig att svetsa, när du kan det så har du betydligt lättare att slutföra ditt bygge. Det är mycket svetsning på ett bilbygge - det första kan ju vara att räkna efter hur många svetsar det är. För många år sedan försökte jag att räkna efter hur många svetsar det är - desto längre jag räknade desto mer osäker var jag om jag räknat den svetsen. Svetsa ett rör i taget tids nog är du klar. Om du tror att detta kommer att gå fort så kommer du att bli besviken. Njut av resan och låt det ta den tid som du behöver. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 (edited) Sec. :-) Edited February 1, 2013 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
verbalfrenzy Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 En av anledningarna till att jag redan nu, efter mina förstå få inlägg älskar detta forum, den enorma responsen! Älskar't! :) cealm Du har ju helt rätt. Anledningen till att jag ville lämna bort det är för att jag är lite harig när det kommer till att lita på mina egna fogar i något som jag ska färdas i - jag ville nog mest ha ett papper på att det är rätt gjort. Men det är ju så att man aldrig kan vara helt säker på att allt alltid kommer hålla, så det är väl lika bra att lära sig gott själv och ha sig själv att skylla om det går åt helskotta. Jag ska bara skaffa lite cojones, så löser jag nog det hela själv efter övning och åter övning. :) Och TIG-svetsningen var nog bara min fåfänga ådra som ville åt. Den kan jag klara mig utan. ;) Jocke4U Ja jäklar, jag har kikat en del på ditt bygge! Fantastiskt snyggt. Det var den sista knuffen jag behövde för att verkligen köra igång! :) SEC-klubben, min ansökan trillar snart ner i brevlådan! kengren Refer to answer one. :) Och tid har jag nog tänkt att det ska krävas rätt mycket alltså... Siktar på att försöka ha ett rullande chassi någon gång under året. Det är mycket som ska hinnas med samtidigt. Och tack, jag ska njuta av varje millimeter av resan! :) LUPUS Word. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 (edited) Tack! :) Har du vägarna till västkusten så finns det flera SEC's att kolla in IRL, både registrerade (version 0.9 :) ) och i mycket tidiga faser :) Hör av dig i så fall! Edited February 2, 2013 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 (edited) Jag har ett bra förslag verbalfrenzy, ett medlemskap i LocostSweden och vad kan då bli bättre än att åka på Årsmötet som detta år blir i Arboga 9 mars dvs rätt nära din bostadsort. Bra idé eller hur? Du kommer kanske inte se så många Sevenbilar ute (kanske inte någon) däremot kommer du träffa en hel bunt med bilfabrikörer som har byggt bil / bilar eller håller på och bygger. Många av de som kommer är också aktiva på forumet. Edited February 2, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
verbalfrenzy Posted February 24, 2013 Author Share Posted February 24, 2013 Gently does it. Det har inte hänt mycket (från min sida) i den här tråden än, men nu, damer och herrar blir det ändring på det. Jag har letat donator i varenda liten buske i Stockholm under de senaste veckorna, och jag hade en på kroken i början, men det bet inte riktigt... Efter det har inget dykt upp som varit riktigt lika bra, och med blodad tand för en superdeal på donator har jag letat vidare. Men mitt i allt detta letande slog det mig plötsligt att borta är bra, men hemma är bäst. Jag tittade ut genom fönstret, döm om min förvåning när jag insåg att min donator stått där hela tiden. Men hör och häpna, det är inte en Saab, det är en Ford! Rättare sagt en Ford Mondeo med en lätt Duratec V6a på 2.5 liter och ca 200hk. Frukta dock icke, för det blir bättre! Jag har redan börjat slita isär forden för att få tag i bitarna jag vill ha och kunna sälja resten. Jag har fått pejl på en växellåda (getrag 221 från en Jaguar S-type) som enligt allas vårt fantastiska uppslagsverk ska passa "rakt på" fordsnurran. Men mitt i allt mitt euforiska bryderi fick hela mitt projekt vingar och extremt mycket uppmärksamhet av en vän som minsann också vill ha en sjua. Min bil blev alltså med uppdrömt tvillingsyskon. Vi (fortfarande mest jag pga mitt överdrivna engagemang) kommer alltså att bygga ett PAR sjuor. En med ett hjärta från en Ford, med allt vad lyx heter för att bygga en någorlunda tung och rejäl bil, och en med en svensk grip i bröstet. Av naturliga skäl (att forden redan står här) börjar jag med den, och kan därmed ha lite mer tålamod när det gäller att hitta en Saab. (Funderar på att starta en till tråd, eller funkar det att ha en byggtråd till två projekt?) När allt har skridit lite längre ska jag också i detalj börja beskriva hur jag, i egenskap av total gröngöling, går tillväga med allt från inköp till toalettbesök för att förhoppningsvis kunna ge ytterligare en vettig guide för framtida gröngölingar. Och cealm: tack för inbjudan! Det låter som en strålande idé. Måste bara försöka få nionde mars uppfriat av homebase. :) Bilder för att tillfredsställa edra hungriga ögon! Min trötta, men älskade gamla ST200. Tasty badge! (Kommer att sparas!) (Ursäkta ambivalent bilduppladdning. Jag kollar den igen när jag kommer hem till min dator igen. Håll till godo med det som funkar så länge!) More updates soon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Det där var ju lite kul. :) Motorn jag hade från början var den snällare varianten av samma motor (dock från en Cougar - som en Mondeo med annan design, ungefär), tillsammans med en växellåda från Honda S2000. Numera kör jag med andra halvan från Jaguar S-type - dvs motorn. Och jo, det var ju bolt-on mot adapterplattan som vi tillverkade för Ford-motorn, så det borde gälla omvänt också. Det är för övrigt t o m samma reservdelsnummer på många delar i Jaguar- och Ford-motorerna. Topparna skiljer rejält (inga rullvippor i Jaguaren), men annars verkar det bara skilja 2.5 och 3.0 - inte mellan märkena. Dvs väldigt mycket som passar rakt av, om du skulle vilja skruva i en ännu lite vassare motor senare. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Kul vändning :) Kör på två olika projekttrådar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.