Jump to content

Shoppa på bildelsbasen?


Martin

Recommended Posts

Finns det något att tänka på när man köper delar på bildelsbasen?

Priserna är ju väldigt olika på samma delar och som nybörjare finns det väl inget sätt att veta vad man får för pengarna. Av den info man ser så ser det ju ut som att en motor för 1500kr är identisk med en motor för 5000kr.

Känns som att en stor del av prisskillnaden är vilken skrot man köper från eller sätts priserna så att dyrare är "bättre". Har ju även sett samma pryl på samma skrot för två olika pengar men kvalitetsbeteckning är samma och man ser ingen skillnad på foton.

Link to comment
Share on other sites

Det gäller att kolla runt, vissa skrotar ligger alltid högre i pris, oavsett kvalitet. Bland dom som inte sätter ut pris finns både de som är dyra och de som är billiga. Oftast kollar dom lite vad andra skrotar tar för samma del när du frågar. Andra värdesätter allt till halva nypriset, trots att det kanske är 10-15 år gamla grejor som har 20% kvar att ge..Men ring och prata med dom. Berätta vad du ska ha delarna till. Jag fick mina frambromsok till halva priset pga han tyckte det lät intressant. Vissa skrotar har också självplock och där kan man skruva loss delar för småpengar. Inte alla årstider man vill skruva ur en motor tex, men våren är snart här!

Jag handlar mycket hos Kungsåra bildemo i Västerås, där finns även självplock. Grangärde bildemo har också en bra syn på prissättningen och värderar lite efter hur mycket delen har kvar och hur attraktiv delen är. Dom verkar inte gilla hyllvärmare, så har delen legat ett tag så får du den billigt. Ragnarssons bil och maskin i Lindesberg gav mig rätt pris på växellåda eftersom dom råkade ha flera Omegor stående då så gav jag 1000 spänn för den.

Sen är inte alla skrotar anslutna till både Laga.se och Bildelsbasen, jag kollar alltid båda. OCH kolla frakten!! Varierar kraftigt.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver låter lite som det jag tror.

Man kan gå på priset och shoppa billigast möjligt. Inte större/mindre risk att det är sämre än något annat.

Tror att de jag har i min närhet tillhör de dyrare (nackdelen med att bo i storstad antar jag) så tror "mail order" lönar sig även med frakt i nästan alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju alltid lite gambling med begagnade delar. Men som jag sa, de skrotar jag återkommer till har jag gott förtroende för och de brukar vara hyggliga om det blir problem. Har inte haft några problem med det jag köpt heller för den delen, de sållar bort de delar som kan orsaka problem. Men alla har inte allt, så några olika är alltid bra att kolla upp. Sen beror det på vad du ska ha. I Norrland saltar de mindre. Köpte ett drag ifrån Lycksele en gång, och det såg tamejtusan nytt ut.

Link to comment
Share on other sites

Vet man vad man skall ha så går jag oftast på priset och om de har frakt utsatt till rimligt pris. En del tar som sagt hutlöst i frakt. Har dom inget pris på varan/frakten så är dom borträknade per default.

Finns några självplock i Göteborg som är bra när man inte direkt vet vad man vill ha (som när jag letade blinkersspak)

http://gulasidorna.eniro.se/f/skrotfrag-tagene:14995706

http://gulasidorna.eniro.se/f/skrotfrag-g%C3%B6teborg:14939840

http://gulasidorna.eniro.se/f/skrotfrag-k%C3%A5llered:15004213

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...