Siduna Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 En fundering (innan man slänger pengarna i sjön): Finns det några krav som säger att bromsarna man sätter på bygget måste av "känt" fabrikat (Wilwood, Brembo etc) eller komma från en känd bilmodell? Konkret: Har fått möjlighet att köpa en uppsättning 4-kolvsok tillverkade i 7075 Aluminium som används i banbilar i Asien. Även om det är bra grejer och priset är rätt är det ju slöseri med pengar om jag inte kan regga bilen med dom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Det kan bli problem (om det uppmärksammas) ifall oken saknar dammskydd, vilket oftast är fallet på räser-ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Finns inga formella krav på dammskydd ifrån TS sen kanske det kan vara bra att ha om du exvis kör i regn, men på mina 1600mil så har jag inte kört i regn direkt än. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siduna Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Regn!? Jag trodde att anledningen att ha dammskydd är att skydda kolvarna från just damm/smuts som kan få packningar att läcka och kolvarna att bli slitna? Regn/vatten i sig ska väl inte vara någon fara? Risken för smuts ökar i och för sig med regn/lera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Har inga dammskydd på mina Wilwood Powerlite bak, inga kända problem än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 ---- Finns det några krav som säger att bromsarna man sätter på bygget måste av "känt" fabrikat --- Amatörbyggada bilar byggs av en bilfabrikör. Denne fabrikör specificerar sin bil mot tillämpliga kända regler dvs innehållet i VVFS 2003:22. 41 kap har speciella regler för just amatörbyggdabilar. Det är grunden att stå på. Ordet "Tillfredställande" är ett vanligt kravord. Reglerna är till för att få en bra konstruktion och klara regplåtar. Det var lite allmänt. Det du som bilfabrikör måste förhålla dig till är tex: 41 kap 21 § --- Om de i färdbromssystemet ingående komponenterna till-hör ett bromssystem vars konstruktiva prestanda är kända och dessa bedöms vara tillräckliga skall det anses som om kraven i denna paragraf är uppfyllda. ---- Såklart 12 kap 2 § samt lite mer i detalj i : 5 § Bromssystem skall vara funktionssäkert under normala driftsförhållanden. De ingående komponenterna skall vara utförda på en från säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt. Svar på din fråga = Nej, det finns inget specifikt krav men i sammam andetag kan man säga Ja då mot bakgrund av den rödmärkta texten i utdragen. Det upp till dig som bilfabrikör att bygga med det du vill. Om sedan SFRO eller Besiktningsorganet eller Transportstyrelsen kräver så får du förse dem med erforderliga underlag. Väljer man "kända och redan bedömda" komponeter som t.ex. ett bromsok då får man sällan ens någon fråga. Det är redan specificerat hos en "stor fordonstillverkare". Går man alltid på "kända komponeter" då blir det heller aldrig några nya komponenter mer än det som stora tillverkare tar fram och därigenom kan anses som kända för de finns i massproducerade bilar. Mycket text för ett enkelt svar men att inte ta med resonemanget vore fel tycker jag. VVFS 2003:22 ger oss bilfabrikanter stora möjligheter och vi får förse våra bilar med nya komponenter fast vi får inte bli förvånade om det kommer krav på att bevisa att just vårt val fyller kraven i VVFS 2003:22. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siduna Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Tack för ditt svar Cealm! Får ta ett snack med leverantören och be dem styrka driftserfaranhet (aldrig fel att färska upp Mandarinkunskaperna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Regn!? Jag trodde att anledningen att ha dammskydd är att skydda kolvarna från just damm/smuts som kan få packningar att läcka och kolvarna att bli slitna? Regn/vatten i sig ska väl inte vara någon fara? Risken för smuts ökar i och för sig med regn/lera... Är man bara noga med att torka av kolverna innan man trycker in dom när det är dags för nya belägg borde det inte vara några större problem. Som tidigare nämts är ju inte våra bilar några direkta bilar som körs i spöregn och på grusvägar sammtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siduna Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Skulle vara om den låga masströgheten runt vertikalaxeln i en lätt mittmotorbil förorsakar ett besök i klorofyllen då ... misstänker att det inte bara är skitiga bromskolvar man behöver oroa sig för då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Man kan svarva bromskolvar o rostfritt . Det har jag gjort förr på sommarbil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siduna Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 (edited) ---- Finns det några krav som säger att bromsarna man sätter på bygget måste av "känt" fabrikat --- Amatörbyggada bilar byggs av en bilfabrikör. Denne fabrikör specificerar sin bil mot tillämpliga kända regler dvs innehållet i VVFS 2003:22. 41 kap har speciella regler för just amatörbyggdabilar. Det är grunden att stå på. Ordet "Tillfredställande" är ett vanligt kravord. Reglerna är till för att få en bra konstruktion och klara regplåtar. Det var lite allmänt. Det du som bilfabrikör måste förhålla dig till är tex: 41 kap 21 § --- Om de i färdbromssystemet ingående komponenterna till-hör ett bromssystem vars konstruktiva prestanda är kända och dessa bedöms vara tillräckliga skall det anses som om kraven i denna paragraf är uppfyllda. ---- Såklart 12 kap 2 § samt lite mer i detalj i : 5 § Bromssystem skall vara funktionssäkert under normala driftsförhållanden. De ingående komponenterna skall vara utförda på en från säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt. Svar på din fråga = Nej, det finns inget specifikt krav men i sammam andetag kan man säga Ja då mot bakgrund av den rödmärkta texten i utdragen. Det upp till dig som bilfabrikör att bygga med det du vill. Om sedan SFRO eller Besiktningsorganet eller Transportstyrelsen kräver så får du förse dem med erforderliga underlag. Väljer man "kända och redan bedömda" komponeter som t.ex. ett bromsok då får man sällan ens någon fråga. Det är redan specificerat hos en "stor fordonstillverkare". Går man alltid på "kända komponeter" då blir det heller aldrig några nya komponenter mer än det som stora tillverkare tar fram och därigenom kan anses som kända för de finns i massproducerade bilar. Mycket text för ett enkelt svar men att inte ta med resonemanget vore fel tycker jag. VVFS 2003:22 ger oss bilfabrikanter stora möjligheter och vi får förse våra bilar med nya komponenter fast vi får inte bli förvånade om det kommer krav på att bevisa att just vårt val fyller kraven i VVFS 2003:22. Vad är att betrakta som "erforderliga underlag"? Om jag kan få hjälp med det kan jag förmedla mer explicita krav till fabriken och därmed få bättre underlag för bedömning av SFRO/Besiktningsorganet... Vore väl inte fel om vi i "byggarsvängen" kunde få ner priserna på bra ok till lägre nivåer!? Runt 150 USD för fyra nya 4-kolvare i höghållfast aluminium inkl frakt är väl inte fel givet att de klarar "kraven"!? Ett svar någon!? :huh: Edited April 27, 2013 by Siduna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.