Jump to content

Hur mycket rör sig bakaxelen i sidled?


Karlskrona

Recommended Posts

Inte speciellt mycket. Bump och drop 50 mm från ride height ger inte stor änring varesig på bakaxel eller på fyrlänksrören. Är det trångt någonstans, borde inte vara det.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ställ bilen på hjul i rideheight, utan fjädrar och dämpare.

Lyft upp chassiet så mycket som utfjädringen ska vara.

Lyft ett hjul i taget så mycket som infjädringen ska vara plus utfjädring, så du får max teoretisk roll på axeln.

Tar det i då så får du tänka om och göra rätt. ;)

Se till att ha god marginal. Får du "binding" när du är ute och busar så brakar du rätt ut i spenaten.

Binding = Krock mellan chassie och delar i hjulupphängningen. Vanligare än man kan tro och därför den vanligaste orsaken till att bilar plötsligt blir hysteriskt över- eller understyrda.

Link to comment
Share on other sites

Bild kommer i helgen:)

Diskuterade detta med en annan locost byggare och han sa så här:

quote="jonas landin"]Njae, har du ena hjulet max ute och ena max inne(händer troligtvis inte så ofta, men ska kunna hända) så flyttar du ju grejerna lite.

Kan räkna lite på skoj, säg att vi har 6"(152mm) slag på bakdämparna och dom sitter på ca 1000mm från varandra, då lutar axeln 15*.

Med 15* på axeln lutar även 4-länksplattorna 15*.

Med fästpunkterna 200mm från varandra gör 15* 30mm, det blir 15mm per sida, alltså kommer det ena staget 15mm närmare ramen medans det andra kommer 15mm ut(förutsatt att panhardstaget håller axeln i mitten).

Om stagen "möter" ramen på mitten av staget ska det alltså finnas minst en cm plus plats för axelförflyttning av pahardstaget!

Inga jätterörelser, men det ska räknas med!

Jag tänkte som du Thomas att det kan ju inte röra sig mycket mer än gummit tillåter.

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Några funderingar:

- Tanken är att fästöra två på bakaxeln skall sitta innanför fästöra ett mot diffklumpen?

- Har du övervägt att gå över till K-länk istället?

- Har du övervägt att istället för plattstålet med hål fästa övre 4-länken i det vertikala röret som nuvarande plattstål med hål sitter mot. (obs om fäste blir där så måste ett rör svetsas in så 4-kantröret inte deformeras. (Jag har haft så på mina båda bilar och övriga ännu inte klara bilar kommer få motsvaarnde).

- Det är det nedre horisontella ramrör som verkar vilja "krocka" med din nedre fyrlänk?

Rådet från mig är växla över till K-länk. Problemet löst, enklare konstruktion, du slipper ett panhardstag. Med en 240 axel om det är det du blir det trångt för fästöronen om man inte svetsar på den del där hjullagrets ytterbana ligger. Har du 740 axel får allt plats. K-länk är absolut det enklaste.

Ram2011-08-201.jpg

Ram2011-08-205.jpg

Link to comment
Share on other sites

Några funderingar:

- Tanken är att fästöra två på bakaxeln skall sitta innanför fästöra ett mot diffklumpen?

- Har du övervägt att gå över till K-länk istället?

- Har du övervägt att istället för plattstålet med hål fästa övre 4-länken i det vertikala röret som nuvarande plattstål med hål sitter mot. (obs om fäste blir där så måste ett rör svetsas in så 4-kantröret inte deformeras. (Jag har haft så på mina båda bilar och övriga ännu inte klara bilar kommer få motsvaarnde).

- Det är det nedre horisontella ramrör som verkar vilja "krocka" med din nedre fyrlänk?

Rådet från mig är växla över till K-länk. Problemet löst, enklare konstruktion, du slipper ett panhardstag. Med en 240 axel om det är det du blir det trångt för fästöronen om man inte svetsar på den del där hjullagrets ytterbana ligger. Har du 740 axel får allt plats. K-länk är absolut det enklaste.

Tack för inputen Calle:)

Jag har en bakaxel från 740, tro du att det blir bättre om jag flytta in 4-länken? Finns det plats bakom stolarna? Läste att det var bra och ha 4-länken så långt ut som möjligt( har jag överdrivit? ) ska kolla upp k-länk:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

-- Jag har en bakaxel från 740, tro du att det blir bättre om jag flytta in 4-länken? Finns det plats bakom stolarna? Läste att det var bra och ha 4-länken så långt ut som möjligt( har jag överdrivit? ) ska kolla upp k-länk:)---

Ok, 740 då är den bred, någonstans 90mm bredare än 240.

- Du skall inte svetsa på den del där lagerbanan är. Sätt yttre fästörat 10mm från "förtjockningen" svetsa inte överdrivet på utsidan du svetsar ju på insidan också.

- Klart att K-länken får plats.

Finns bilder på K-länk i den är tråden fast vet inte riktigt vilken sida ....K-länk

Finns även K-länk i denna bil. Fast jag vet heller inte vilken sida..... Länk,

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte om jag flytta 4-linken så hamnar ju en del av fästet bakom stolen i hörnan. Men stolen borde väl vara lite rundad så det borde väl finnas plats;) och då får jag ju in fästet en bra bit:) vad tro du om det:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Letade lite åt dig. OBSERVERA dock att detta är K-länk till en lite större och lite tyngre Sevenbil. skattevikt 1280kg. Allt är "lite extra" kraftigt men principen är dock exakt samma för en lättare Sevenbil med skattevikt på kanske 800kg. Alla längder på bärarmar mm är lika som på min första bil, fast grövre...... som sagt.

Inlägg #151 till inlägg #161 Länk nr1 Länk nr2

Inlägg #182 Länk

Inlägg #199 Länk

Fortsätter du i båda byggtrådarna så hittar du fler bilder hur K-länken ser ut.

---- Jag tänkte om jag flytta 4-linken så hamnar ju en del av fästet bakom stolen i hörnan. Men stolen borde väl vara lite rundad så det borde väl finnas plats;) och då får jag ju in fästet en bra bit:) vad tro du om det:) ----

förstår inte riktigt hur du menar. Kan du ta en bild uppifrån och rita in hur du menar att stolen kan vara ivägen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha lite mer 4-kantrör än vad jag har baktill på bilen. Vilken ritning utgår du ifrån?

Ställ bakaxeln i rideheight för den däck och fälgdimension du valt. Från det läget skall (normalt) övre och under 4-länken vara horisontell oavsett om det är en K-länk eller "vanlig" 4-länk. Kollar du att allt får plats och det är rymligt för både bump och drop på båda sidor samt tvärs över med bump på ena sidan och drop på andra och tvärtom.

Min K-länk har övre delen framåt och nedre utifrån och in mot mitten.

Link to comment
Share on other sites

Länk till Inlägg #76 i V8 tråden

Där ser du två plåtar som bakaxeln sitter i. Dessa plåtar har rätt höjd räknat från undersidan av ramen för vald rideheigt med valda fälgar och däck.

Ser på bilen att vi har nog ungefär lika många ramrör på V8an som på din dvs K-länk är inget problem alls att bygga med för dig.

Det är samma bakaxel också, Volvo 740.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kör K-länk på Lego-bilarna också........

Äntligen hittade jag en sidobild från V8a bygget. Där syns, även om bilden inte är så stor, hur jag fäst över bärarmen i ramen. En bult rakt in i ramröret. Dvs ingen klyka.

Länk till fäste av bärarm i ramen på CealmSeven V8

Även inlägg #288 visar lite grann av upphängningen bak

Inlägg #345 Glöm bara inte att alla Sportbilar har dragkrok. Bygger du en Sportbil? Dragkrok!!!!

Färdig dragkrok typad för 900kg

Link to comment
Share on other sites

Inlägg #589, 595 och 596 Visar också på övre fästet.

Det sitter en rörkott där, nu kommer jag inte ihåg riktigt men den helsvetsade plåten som fästet sitter i borde vara 5 mm och sedan tror jag det sitter ett 30x30x3 rör innanför som rörkotten går igenom. Här är minnet inte riktigt på topp. Det är bevis för den teorin jag letar efter.

Samtidigt undrar jag varför jag inte tagit mängder av kort på bygget, som jag faktiskt har gjort men inte alltid det jag vill se tydligen........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det var nog inget dumt förslag Calle. Vad tro du om något sådant här?

post-4892-13586805109755_thumb.jpg

post-4892-13586805284804_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Får du inte ett hysteriskt högt RC med den lösningen? Högt RC bak = Övertyrningstendenser och feta släpp vid gaspådrag.

Jag körde 70-tals Alfor i nästan 20 år och där fanns en liknande lösning. Visst var det kul att sladda, men fort gick det inte.

Dessutom lär RC röra sig med bakaxelrörelsen, vilket inte heller är optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Föreslår att du vänder K-länken. Den du visar på bilden kallas om jag kommer ihåg rätt "amerikansk-modell" av K-länk. Det är lättare att bygga åt andra hållet men skall väl egentligen inte spela någon roll funktionsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

det är nog bättre med uniballs i ena änden om du ska ha K-länk. Sista bilden visar alla över axeln och så menar du väl inte. Om du kör Panhard istället så är det bättre ju längre det är.

Link to comment
Share on other sites

Tänker du så här istället?

post-4892-13587135333807_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Nu får du tänka till lite

Ska du ha dom sneställda stagen så skall dom sitta i exakt samma höjd som dom övre momentstagen annars så kommer dom att brytas låss

//Per

Link to comment
Share on other sites

RC = Rollcentra.

Utan att bli teknisk alls, så vill man ha det så lågt som möjligt när man kör med stel axel.

Mitt RC ligger på cirka 75 mm, alltså under själva chassiet. Har sjukt mycket grepp i kurvorna och snarare under- än överstyrning. Med lite mer noggrann setup och en och annan test ska bilen till slut bli helt neutral. Det är i alla fall målet.

Jag kör Mumford link. En sådan kan man mecka ihop alldeles själv.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt jag är nybörjare men det har vi väl alla varit;) känns som att det kommer att bli 4-link som det var tänkt från början:) det känns bra att testa sina tankar innan man bestämmer sig helt. Tack för alla tips:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ till 4-länk är 3-länk.

En 4-länk är väldigt känslig efersom rören måste vara injusterade exakt på millimetern. Det räcker med lite, lite feljustering för att få "lockup" i systemet.

En 3-länk gör samma sak som en 4-länk, men utan risk för "lockup".

Kombinera det med en bra infästning i sidled och du har en mycket kompetent bakvagn.

NASCAR kör 3-länk.

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter

Jag har gjort min 4-länk justerbar så jag kan nog få den rak:) denna sjuan är väl inte tänkt att den ska blir någon racer bil utan mer ett bygge där jag lär mig bygga så jag är mycket tacksam för allt ni skriver:) måste berömma dig för ditt bygge som jag följer, är sjukt impad av din puts;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter

Jag har gjort min 4-länk justerbar så jag kan nog få den rak:) denna sjuan är väl inte tänkt att den ska blir någon racer bil utan mer ett bygge där jag lär mig bygga så jag är mycket tacksam för allt ni skriver:) måste berömma dig för ditt bygge som jag följer, är sjukt impad av din puts;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Tack! :notworthy:

Om det varit praktiskt möjligt att använda 3-länk på min bil så hade jag gjort det.

Ville dock ha superlånga stag och då fanns bara en lösning. Långa stag = mindre "roll steer".

När du fått ihop 4-länken ska du testa att vrida bakaxeln i "max teoretisk roll" och se till att det rör sig lätt. Annars har du plötsligt byggt en bakvagn med lynniga egenskaper. Rent av farligt.

Edit: Hmmm... Vid närmare eftertanke bör det inte bli något problem med rollsteer med långa undre stag och ett kortare i mitten. Staget i mitten borde inte ändra vinkeln på bakaxeln så att den självstyr vid roll.Men för att verkligen förstå vad som händer krävs analys och eftertanke och det vet ju alla hur jobbigt det är. :P (Blev plötsligt alldeles trött.)

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...