Kghaas Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 I norge så har det ikke vært lov å bygge egen bil. Nå er det en ny lov på trappene som skal kopiere mye av det svenske regelverket. Det blir lov å bygge selv, men bilen må registreres som ny bil med norske avgifter. Det betyr at avgiften på en Locost med 150hk blir ca. 130.000.- nok. I tillegg kommer bygge kost osv. Avgiftmå til for å registrere bilen Mitt spørsmål: ville du bygget bil og registrert alikevel? Quote
Guest micke r1 Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 (edited) Alla dessa olje pengar ! osså 130 k i avgifter för ett locost bygge. :thumbsdown:/>/> <Hur tänker tänker dom ? Edited January 5, 2013 by micke r1 Quote
Drake Posted January 5, 2013 Posted January 5, 2013 Blir inte så mycket locost då va? Snarare en Nocost, fast namnet talar emot det. Sämsta norgehistorien idag, dom är alltså tokiga på riktigt! Jaja, det drabbar väl ingen fattig? Quote
Rikard Larsson Posted January 5, 2013 Posted January 5, 2013 Varför göra det godkännt att bygga bil när målet uppenbarligen är att ingen ska göra det? Quote
cealm Posted January 5, 2013 Posted January 5, 2013 (edited) Egentligen kanske jag inte skall skriva för: 1 jag bor inte i Norge och påverkas heller inte 2 Norge är utanför EU vilket rimligen borde betyda att det heller inte påverkar. men jag skriver i alla fall ..... Är det inte så att det är ---- I Norge så har det ikke vært lov å bygge egen bil. --- men nu är reglerna på väg att ändras dvs det blir tillåtet att bygga. Är inte det bra? Sedan prisbilden hur kom till och om den är vettig i förhållande till övrig prisbild i landet det kan inte jag avgöra. Det jag vet är att prisbilden för nya vanliga bilar och Sverige kontra Norge skiljer det sig en del. I exemplet amatörbyggdbil betyder det att "registreringsskillnaden" är cirka 110 till 115k SEK. Jag vet heller inte om det finns en "Registreringsavgift" som är den som lyfter upp prisbilden på vanliga bilar eller om det är några andra skatter och avgifter. Rimligen borde en tex VW för Norge kosta istort sett samma produktionsmässigt som för Sverige. Vad jag vet är det inte någon skillnad i kraven på bil. Eller i alla fall inte så stora skillnader. Är det då avgifter som lyfter priset då förstår jag 130000 NOK. Då blir det ju inte ens fel. Sedan kan man tycka bra eller dåligt om avgifter. Vi hade kanske (om det nu inte är en generell bilavgift de 130kNOK) samma sak på 30 år sedan, bygge jättegärna men kom ihåg att bygga två bilar som är exakt likadana för en skall krockprovas, kom också ihåg att det är du som skall betala båda bilarna och krockprovet. Men fixar du det och det blir godkänt då går det bra. Det betyder faktiskt att Sverige hade betydligt dyrare och krångligare regler då mot vad norge verkar få nu. I Sverige för 30 år sedan hade du ingen aning om det var värt att chansa eller ej. I Norge har du en skaplig summa men är den betald och bilen bra då får du regplåtar. För mig blir det att jag gratulerar hellre Norge till att nu äntligen verkar få bygga och att jag hoppas att ni inom landet kan få beslut om en kanske mer lämplig nivå med avgifterna åtminstone för amatörbyggda bilar i enbils-serie. Men är det motsvarande Registreringsavgifter som också finns på vanliga bilar då blir det nog svårt att få undantag för amatörbyggda bilar utan det är alla eller ingen. Rätt vanlig metod rent beslutsmässigt för det är enkelt att ha en regel för alla. Edited January 5, 2013 by cealm Quote
Guest micke r1 Posted January 5, 2013 Posted January 5, 2013 (edited) Bra skrivet cealm :thumbsup:/>/> Edit: som caelm är inne på ! om värdet på den färdiga reggade bilen blir ungefär värdet som vi har på våra plus ca 130k så är de ju inte helt fel ! Har man pengarna o kan ligga ute med dom ,tills man en dag ska sälja! är de ju kanon. Fatta dock inte varför man ska beskatta en befokning så hårt,på en hobby ! när kassa kistan är full. GRATTIS Norge :racesmile:/> Edited January 5, 2013 by micke r1 Quote
Kghaas Posted January 5, 2013 Author Posted January 5, 2013 Men är det motsvarande Registreringsavgifter som också finns på vanliga bilar då blir det nog svårt att få undantag för amatörbyggda bilar utan det är alla eller ingen. Rätt vanlig metod rent beslutsmässigt för det är enkelt att ha en regel för alla. Dette er helt korrekt. Det nye regelverket gjør ingen skilnad mellom en vanlig bil eksempel Ford Fiesta2013 og en Locost 2013. Avgiften for å få skilt regnes ut med Vekt, HK, og Ccm som de viktigste parameter. Det blir derfor ca. 100-150.000 kr i avgift på en Locost. Som eksempel så koster en Ford Fiesta 120hk 2013 modell koster ca. 220.000.- ny ink. avgift. Men det er jo positivt at vi kan få lov å bygge bil :) Jeg har regnet på en Ultima GTR også. Problemet er jo at den må ha 15kw/100kg. Det betyr at du må bruke en gammel Rover 3.5l V8 på 200hk. Avgiften blir da.......380.000.- Jeg tror ikke jeg bygger det i første omgang... Vi kommer til å sende inn et forslag hvor vi ber om at det blir untag for avgift, men jeg tviler på at det går... Quote
Drake Posted January 6, 2013 Posted January 6, 2013 (edited) 380 000:- NOK i avgift för en Ultima? Hahahahahahahaha, jag döööööööör! I ett av världens rikaste länder. Suck! Om man sätter en moppemotor på en barnvagn då? Det kan ju inte kosta mycket mer än 50-60 000:- i avgift?? I sanning en norsk locost. Edited January 6, 2013 by Drake Quote
vedde Posted January 6, 2013 Posted January 6, 2013 Hej Kan ni inte ta hjälp av NAF? de har ju ganska bra insyn i systemet och kan påverka makthavarna på olika lagförlag som läggs. Många i Noge är medlemmar och många har säkert ett bilintresse, få fatt i en grupp och be NAF om hjälp, de har ju fulltidsjurister om inte annat som kan se på saken eller hjälpa till med skrivelser till myndigheterna. /Fredrik Quote
Kghaas Posted January 6, 2013 Author Posted January 6, 2013 (edited) NAF er en av de som skal si sin mening i denne saken, men jeg tror ikke de har noe nyttig å komme med. De er mer opptatt av veier og campingvogner, ikke bilhobby. Merk at Ulitma regnestykker er med en 3.5l 200hk. Hvis du setter inn en "ekte" motor f.eks 5.0l med 400hk så blir avgiften......886.000.- :D/> For de som vil skremme barna sine fra å flytte til Norge så kan dere jo sjekke ut importkalkulatoren. Det mest brukte verktøyet på internet i Norge: Norsk bilavgifts kalkulator Mopedmotor på barnevagn er faktisk billigt! Under 3.000.- spenn :) Edited January 6, 2013 by Kghaas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.