Karl-arne Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 Sitter o skissar på nästa bygge.Bygger man en ny bil hoppas man ju att den ska hålla några år framåt,och det känns därför fel att sätta i redan nu 30 - 40 år gamla grejor. Finns det några förslag till nyare kulleder som klarar A-armarna. Stor fördel vore ju om de är bultbara eller har gängade armar.istället för pressade. För mig känns inte gamla Taunus,Transit eller Austin Maxi som alternativ,hur länge till kommer de att tillverkas? Quote
Karl-arne Posted December 1, 2012 Author Posted December 1, 2012 Eftersom ingen kommenterat undrar jag om jag missupfattat direktiven. Har inte SFRO sagt nej till alla kulbultar från McPerssonben? Finns det då inga alternativ till gamla grejor eller vad använder ni? Quote
Michael Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 Tillgången på veterandelar är nog säkrare än att använda nyare prylar då veterandelarna används både av veteranerna och kit car byggare. Quote
cealm Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 (edited) --- Har inte SFRO sagt nej till alla kulbultar från McPerssonben? ---- Tänker du på Volvo 240 nedre spindelbult så blev den "otillåten" i april 2008 om jag minns rätt. Finns en tråd på forumet om just det exemplet. Dessutom har Bondborn testat och sågat upp några Volvo 240 undre spindelbultar. Om det var i samma tråd eller om det var Bondborns egen byggtråd eller en helt ny kommer jag inte ihåg. I vilket fall så tog Boe i Färjestaden fram en "bolt on" ersättning för tex Dala7. Hur vet jag nu det? Jag har två eller om det kanske är tre satser av denna. En av dessa sitter på min (fd) CealmSeven V8. DEt finns många andra varianter av godkända spindelbultar. Ett sätt är att köpa på sig några "veteraner" så har man om det skulle vara aktuellt att byta. Edited December 1, 2012 by cealm Quote
Karl-arne Posted December 2, 2012 Author Posted December 2, 2012 Anledningen till min ursprungliga fråga är att jag hjälpte till att renovera en kitcar i England förra året. Den var byggd i början av 80-talet och hade bl.a. en framvagn med delar från Hillman Super Minx. Inte ens i England gick det att få fram delar, som när kitcaren byggdes var 20 år gamla. Vissa delar till t.ex. Volvo 140 är redan slut. Försökte få fram ett nytt expansionskärl förra året utan resultat. Det är därför jag letar efter delar som även går att få tag på om 20 år när våra bilar ska renoveras, så att dåvarande ägare slipper bygga om. Enligt SFRO gäller tydligen att alla kulbultar från McPhersonben är förbjudna, om de används på den arm som belastas av stötdämparen, alltså inte bara 240ns. Köpa på lager nu för utbyte om 20 år låter heller inte bra med tanke på fett och gummidamasker. Quote
Thomas Posted December 3, 2012 Posted December 3, 2012 Här finns spindelled Hillamn super minx. tog 15 sekunder att hitta http://www.rootesparts.com/id115.htm Quote
2fast4u Posted December 3, 2012 Posted December 3, 2012 ... inga alternativ till gamla grejor ... Mazda Miata Honda Civic Honda Accord Lotus Elise/Exige osv bra och prisvärd led som jag använt flera gånger. BMW? ... Nog tusan kan du hitta moderna bilar med dubbla länkarmar Quote
Karl-arne Posted December 4, 2012 Author Posted December 4, 2012 OK .Tack så mycket för förslagen, har nu lite att titta på. Skissar på en upphängning med nedre coiloverfästet på övre A-armen alt på navet. Specade inte delen till framvagnsenoveringen i England,det var inte en spindelled utan mellanstyrstaget eller vad man kan kalla det, men såg nu via länken att Roots börjat tillverka dem igen. Tack för all hjälp Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.