Jump to content

Kulleder


Karl-arne

Recommended Posts

Sitter o skissar på nästa bygge.Bygger man en ny bil hoppas man ju att den ska hålla några år framåt,och det känns därför fel att sätta i redan nu 30 - 40 år gamla grejor. Finns det några förslag till nyare kulleder som klarar A-armarna. Stor fördel vore ju om de är bultbara eller har gängade armar.istället för pressade. För mig känns inte gamla Taunus,Transit eller Austin Maxi som alternativ,hur länge till kommer de att tillverkas?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom ingen kommenterat undrar jag om jag missupfattat direktiven. Har inte SFRO sagt nej till alla kulbultar från McPerssonben? Finns det då inga alternativ till gamla grejor eller vad använder ni?

Link to comment
Share on other sites

--- Har inte SFRO sagt nej till alla kulbultar från McPerssonben? ---- Tänker du på Volvo 240 nedre spindelbult så blev den "otillåten" i april 2008 om jag minns rätt. Finns en tråd på forumet om just det exemplet. Dessutom har Bondborn testat och sågat upp några Volvo 240 undre spindelbultar. Om det var i samma tråd eller om det var Bondborns egen byggtråd eller en helt ny kommer jag inte ihåg.

I vilket fall så tog Boe i Färjestaden fram en "bolt on" ersättning för tex Dala7. Hur vet jag nu det? Jag har två eller om det kanske är tre satser av denna. En av dessa sitter på min (fd) CealmSeven V8. DEt finns många andra varianter av godkända spindelbultar.

Ett sätt är att köpa på sig några "veteraner" så har man om det skulle vara aktuellt att byta.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Anledningen till min ursprungliga fråga är att jag hjälpte till att renovera en kitcar i England förra året. Den var byggd i början av 80-talet och hade bl.a. en framvagn med delar från Hillman Super Minx. Inte ens i England gick det att få fram delar, som när kitcaren byggdes var 20 år gamla. Vissa delar till t.ex. Volvo 140 är redan slut. Försökte få fram ett nytt expansionskärl förra året utan resultat. Det är därför jag letar efter delar som även går att få tag på om 20 år när våra bilar ska renoveras, så att dåvarande ägare slipper bygga om.

Enligt SFRO gäller tydligen att alla kulbultar från McPhersonben är förbjudna, om de används på den arm som belastas av stötdämparen, alltså inte bara 240ns. Köpa på lager nu för utbyte om 20 år låter heller inte bra med tanke på fett och gummidamasker.

Link to comment
Share on other sites

... inga alternativ till gamla grejor ...

Mazda Miata

Honda Civic

Honda Accord

Lotus Elise/Exige osv bra och prisvärd led som jag använt flera gånger.

BMW?

...

Nog tusan kan du hitta moderna bilar med dubbla länkarmar

Link to comment
Share on other sites

OK .Tack så mycket för förslagen, har nu lite att titta på. Skissar på en upphängning med nedre coiloverfästet på övre A-armen alt på navet.

Specade inte delen till framvagnsenoveringen i England,det var inte en spindelled utan mellanstyrstaget eller vad man kan kalla det, men såg nu via länken att Roots börjat tillverka dem igen.

Tack för all hjälp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...