cealm Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Kan någon komma på varför jag inte hittar uppgifterna på "Wattal" för bilens olika lampor. Enligt gammal "hävd" - Helljus & Halvljus = max 55W (100W finns men inte tillåtet) - Blinkers, bromsljus = 21W - Bakljus, parkeringsljus = max 5W - Sidoljus = ?W Så långt allt väl och det här "vet ju alla att det är så" men med ny teknik som Xenon (36W), Led ?W. Hmmm! Jag såg på lastbilar att man nämnde Candela (cd) och då spelar det ingen roll vilken lamptyp man har. Vilket färgområde som är tillåtet det är minst sagt väl definierat. Även alla synbarhetsvinklar mm är väl definierade. Var kan jag hitta regelverket för lampeffekt? I min dator har det gömt sig i alla fall. 55W Ledlampa det är lite pulver det. Jag har sett skogsmaskiner med Ledlampor i alla väderstreck och det blir soligt och fint runt om oavsett tid på dygnet. Quote
Gerhard Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Det är väl upptill tillverkaren av strålkastaren/lyktan att speca vilken watt tal den är avsedd för. Sen är det väl bra om dom väljer att tillverka en modell som det finns glödlampor till. Quote
cealm Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 Gerhard: Det är inte specen jag tänker på för det är som du säker utan det är för att få fordonet utrustat "gatlegalt". Jag kommer väl ihåg på Saab V4 tiden och Volvo 140 tiden, när 100 Wattarna kom. Det ville alla köra med men, icke. Vid bilprovningen och vid "flygande besiktning" så blev det nedslag och kanske böter. Kollar man i olika biltillbehörsfirmor så hittar man:---> Halogenlampor •Endast E-märkta (1) halogenlampor är godkända för standardkörning.[/i] Så jag kanske har svaret till viss del där. För H4, det bara tillåtet med E-märkta H4 och dessa är som mest 55/60W. Då är det löst men för 21W och 5W där kan man montera en 21W i en 5W sockel. Och skulle båda vara E-märkta så blir det logikproblem. Det finns också, någonstans som jag inte hittar nu, en regel som säger att man inte får ha högre effekt än 5W riktat framåt, blinkers undantagen tillsammans med halvljus. Tex P-ljus är ok men man får inte byta till 21W P-ljus. Klassikern är de gamla 70-tals gula varselljusen som jag tror hade dubbeltrådslampa 21W om halvljuset var avstängt och 5W om det var på. Quote
Gerhard Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Det är väl tillverkarens spec som gäller, den han använde vid E godkänandet. Tex en volvo V70 med 3 st 5 watts glödlampor i ett bakljus borde inte vara godkänt med bara en 5 watts lampa. Quote
Pac Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 (edited) men för 21W och 5W där kan man montera en 21W i en 5W sockel. Och skulle båda vara E-märkta så blir det logikproblem. Calle, precis som Gerhard säger så finns det inte standardiserat vilken effekt de olika lamp-positionerna skall ha. I och med E-märkningen blir det upp till lamp-tillverkaren att sätta dit en ljuskälla i lampan som lyser med specificerad ljusstyrka i de olika vinklarna som E-märkningen kräver. Så, för att veta vilken effekt ljuskällan i just din lampa skall ha så kolla med lamp-tillverkaren. Edited December 1, 2012 by Pac Quote
cealm Posted December 1, 2012 Author Posted December 1, 2012 (edited) Christer J: --- Vad är själva problemet? ---- Finns inget problem. Det är bara det att allt är reglerat mycket väl men var hittar jag texten för detta? Pac och Gerhard: Nja, det är inte det jag frågar efter och jag håller med er. Jag får fundera lite hur jag skall förklara vad jag är efter. Har inte lyckats med det riktigt än men kanske så här: Halvljus 55W verkar vara löst med E-märkning på lampan, dvs det finns inga 12V lampor E-märkta över 55W (60W helljus) av H4 typ. Så långt allt ok. Bakljus finns inget som hindrar att du har 3 eller 10 gånger 5W däremot får du inte ha 1 gånger 21W för bakljus för 21W är reserverad sedan urminnes tider för blinkers och för bromsljus. (Var står det? Av hävd eller i text?) Det finns inget heller såvitt jag vet som hindrar att man har 1 eller 10 gånger 21W bromsljus bakåt. Ref hur lastbilar ser ut. Nu är en lsatbil inte en personbil men jag borde kunna likställas. Om en 21W och en 5W är E-märkat eller ej vet jag inte men det jag vet är att 21W och 5 enkeltråd passar i samma sockel. Båda skulle kunna vara E-märkta. Var står det att Bakljus bara får vara 5W bestyckade och var står det att blinkers måste vara runt 21W bestyckade. Bytplats på lamporna och du har två säkra tvåor på besiktningen. Jag har funderat på frågan när lampor som 10W dök upp på Biltema (många år sedan) och 3W. Om jag vill synas bättre med bakljusen värför inte 10W om sockeln tar den och jag vill minnas att det finns bajonett liknande 5W som 10W passar i. Då börjar den närma sig 21W och 21W får inte sitta som bakljuslampa. Men tillåter bakljus ett intervall 5W-10W? Watt är ett gammalt uttryck som passade bra på 60 och 70talet och faktiskt 80, 90 och till del 20-hundratalet. Men watt säger inget om kraften i ljuset bara hur mycket effekt som förbrukas. Det ljuset styrka beskrivs bättre med cd candela och lm Lumen. En LED lampa bak på 5W då borde se ut som bromsen (eller mer) ligger på för jämnan. Skulle man sedan ha en 21W vanlig i bromsljuset så tror jag knappt den bryter igenom Led-ljuset. Det kan bli många förvånade personer som kör bakom en sådan bil. Jag letar bara efter hur regleverket hanterat frågan Watt för antingen är det inte reglerat, hur det nu skulle kunna vara möjligt eller så finns det någonstans men var? Ordet cd hittar jag bara på lastbilssidan och ordet W hittar jag inte alls. Som sagt inget problem. Men vår E-mäkrning av klassikern blinkers handlar om hur glaset är tillverkat inte om vi har 21W eller ej. Slutligen. --- Calle, precis som Gerhard säger så finns det inte standardiserat vilken effekt de olika lamp-positionerna skall ha. I och med E-märkningen blir det upp till lamp-tillverkaren att sätta dit en ljuskälla i lampan som lyser med specificerad ljusstyrka i de olika vinklarna som E-märkningen kräver. --- Ni har rätt men hur kan då besiktningen omedelbart ge tvåor om man skiftat lampa i ett bakljus och blinkers bak (5 och 21W) när båda kan vara E-märkta och passa i samma sockel? Jag inte hittat texten med E-märkning för lampans position eller hur regellverket löser uppgiften? Hade jag hittat texten hur regelverket löser detta så hade allt varit klart som korvspad. Just nu är det grumligt istället. Letar vidare..........det blir kanske ett fall för Våga fråga eller vad det nu kan heta på Megapol eller Rix eller om det SR kanal 1. Eller Transportstyrelsens lokalradio. Edited December 1, 2012 by cealm Quote
cealm Posted December 1, 2012 Author Posted December 1, 2012 I VVFS 2003:22 som förvisso inte gäller annat än för amatörbyggda bilar nu, men tänk att jag ställde frågan i tråden för två år sedan då gällde den för allt finns lite för: Sidomarkering och för blinkers direkt i texten. Där finns cd värden och en ritning på min och max cd värde för olika vinklar. Cd för bakljus, (skyltlykta) parkeringsljus samt hel & halv hittar inte min dator när jag söker på cd. En Wattuppgift finns med min cd värde fast utan max cd. Det är skolskjutsskylten: Minst 4 15W lampor och man klarar sig med ordet motsvarande ljus. 15 W Led istället då är det få som missar skolskjutsskylten. 15 § Genomlyst yta skall ha så jämn luminans som möjligt. Minst fyra 15 W glödlampor eller andra ljuskällor som ger motsvarande ljus skall användas. Ljuskällorna skall avge fast ljus. De skall kunna tändas och släckas från bilens förarplats. Det är förmodligen bara att konstatera följande dvs 3 kap. ECE-reglementen. DEt är väl där det regleras. Var annars som sagt? 1 § Följande ECE-reglementen gäller i fråga om fordons beskaffenhet och utrustning i den utsträckning som föreskrivs i kapitlen 4 – 39. Quote
Christer J Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 I tex bakljusen så står det ju (oftast i alla fall) klart och tydligt i lamphållaren vilken effekt som ska vara på lampan. Det finns væl ingen LED Ba15s tex som ær E mærkt ? Alltså ær det glødtrådslampa som gæller i det fallet. Om lampan har LED från børjan så går det oftast inte att byta enskild LED, med mer æn att du ær lite våldsam. Vissa lamphållare ær mærkta Cd också utøver W. Vissa bilar har 5/21 W lampor och en extra 5W, andra har 10 W, helt upp till hur tillverkaren har testat och godkænt. Du kan sætta 21 W i en dålig reflektor och en 10W i en bra, och få samma ljusutbyte. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.