Jump to content

Tolkning av motorrumsskylt


Antas

Recommended Posts

Skylten sitter på en Ford Scorpio (sannolikt 4WD) - men vad betyder tecknen?

Har sökt på nätet, verkstadshandboken (Haynes) men inte lyckats tolka vad skylten betyder.

Har jämfört med skylten ur donatorn men det ger heller ingen vägledning.

Rutorna på högra sidan är på denna skylt 6 st medan min Scorpioskylt har 5 rutor.

På donatorskylten står angivet vad rutorna betyder vilket det inte gör på den på bilden.

Funderar ev att ta diffen ur denna bil men tyvärr står den så till att jag inte kan krypa under för att försöka läsa på alu-taggen på diffhuset.

post-291-0-36861900-1353239497_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

VIN skylten på bilen (se bild ovan) har 6 rutor i vänstra kolumnen och ingen märkning till vänster vid varje ruta medan VIN skylten från min donator (jag var förutseende och tog loss skylten!)har 5 rutor vilket överensstämmer med bilden och beskrivningen i hemsidan du hänvisade till.

På donatorskylten står det "Achse" till vänster om rutan och "F" i rutan, enl hemsidan betyder det 3,62 vilket också stämmer med taggen på diffen.

Problemet är att det inte står något till vänster om rutorna på skylten på bilden dvs på den bil som jag är intresserad att plocka diffen ur.

Om jag antar att 4:e rutan uppifrån har samma betydelse som motsvarande ruta på skylten från donatorn så är det inpräglat 7 i den rutan.

Tyvärr finns ingen angivelse för 7 på informationen på hemsidan.

Fick en indikation att utväxlingen kunde vara 4,20, det finner jag vara osannolikt!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Eureka!

Nu är "problemet" löst!

Vilken djä...tur - eller skicklighet - att jag fotograferade VIN-skylten med mobilen. Min gubbhjärna är ännu inte programmerad att använda mobilkameran, just i detta fall måste jag ha fått en klarsynt snilleblixt.

Alltnog, idag uppsökte jag den lokala Fordverkstaden.

De kunde inte heller tolka skylten tills de kom på att prova med chassinummret och si - nu löste det sej!

Bilen är en L-serie med diffutväxling 4,02 så där sket det sej! Jag vill ha 3,62.

"Upp som en sol och ner som en pannkaka" som ordspråket lyder.

Antas

Diffletare

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...