Karl-arne Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 Hur ..... räknar man ut utväxlingen på en bakaxel. Trodde i min enfald att det bara var att hissa upp bakvagnen , snurra ett varv på hjulet och räkna hur många varv kardanen snurrar, så det gjorde jag och kom till vansinniga 1 varv på hjul = 0,9 varv på kardan på en Fordaxel som tillverkats som lägst med 3.64 utväxling. Hissade då upp en annan bil med liknande axel oxh fick 1 varv hjul = 0,95 varv på kardan, långt ifrån tillverkarens 3,64 -4,11 ????? Vad gör jag för fel? Tyvärr är båda axlarna omärkta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 (edited) Du måste se till att båda bakhjulen roterar samtidigt. Brukar funka bäst om man vrider på kardanmedbringaren, så mycket att hjulen snurrar ett varv. Edited November 6, 2012 by Gerhard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted November 6, 2012 Author Share Posted November 6, 2012 (edited) Hur tusan får man dem snurra samtidigt? Diffen går väl inte att spärra? Går det möjligtvis att multiplicera med 2 om bara ett av hjulen snurrar? testade vrida kardanen och fick 1,75 varv kardan = 1 hjulvarv resp 2=l men med bara ett hjul snurrande. Edited November 6, 2012 by Karl-arne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 snurra bägge bakhjulen samtidigt 1 varv och räkna pinjongens varv så har du utväxlingen. obs. märk upp pinjongen med nåt så det blir lättare att räkna varven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted November 6, 2012 Author Share Posted November 6, 2012 Eftersom båda trummorna har automatjustering och de ligger lite,lite på, måste jag för att få båda hjulen snurrande samtidigt rycka loss båda trummorna och det är dels omständigt samt att jag då bara har utg axeln och märka upp vilket gör det svårare att se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 är det så omständigt. gör märken vid hjulen och vrid ett hjul i taget och kolla så bägge rört sig 1 varv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted November 6, 2012 Author Share Posted November 6, 2012 Då borde det väl vara samma som om jag vrider ett hjul och multiplicerar med 2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 prova på bägge s ätten och återkom med resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted November 7, 2012 Author Share Posted November 7, 2012 Letade lite i garaget och hittade en lös Sierraklump som jag kunde testa på. Det fungerar tydligen lika bra att låsa ett hjul, snurra kardanen tills hjulet gått ett varv och sedan dubblera, som att ha båda snurrande. Testade för säkerhets skull att snurra åt båda hållen , med samma resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.