Jump to content

Utväxling bakaxel


Karl-arne

Recommended Posts

Hur ..... räknar man ut utväxlingen på en bakaxel. Trodde i min enfald att det bara var att hissa upp bakvagnen , snurra ett varv på hjulet och räkna hur många varv kardanen snurrar, så det gjorde jag och kom till vansinniga 1 varv på hjul = 0,9 varv på kardan på en Fordaxel som tillverkats som lägst med 3.64 utväxling. Hissade då upp en annan bil med liknande axel oxh fick 1 varv hjul = 0,95 varv på kardan, långt ifrån tillverkarens 3,64 -4,11 ????? Vad gör jag för fel? Tyvärr är båda axlarna omärkta.

Link to comment
Share on other sites

Hur tusan får man dem snurra samtidigt? Diffen går väl inte att spärra? Går det möjligtvis att multiplicera med 2 om bara ett av hjulen snurrar? testade vrida kardanen och fick 1,75 varv kardan = 1 hjulvarv resp 2=l men med bara ett hjul snurrande.

Edited by Karl-arne
Link to comment
Share on other sites

snurra bägge bakhjulen samtidigt 1 varv och räkna pinjongens varv så har du utväxlingen. obs. märk upp pinjongen med nåt så det blir lättare att räkna varven.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom båda trummorna har automatjustering och de ligger lite,lite på, måste jag för att få båda hjulen snurrande samtidigt rycka loss båda trummorna och det är dels omständigt samt att jag då bara har utg axeln och märka upp vilket gör det svårare att se.

Link to comment
Share on other sites

Letade lite i garaget och hittade en lös Sierraklump som jag kunde testa på. Det fungerar tydligen lika bra att låsa ett hjul, snurra kardanen tills hjulet gått ett varv och sedan dubblera, som att ha båda snurrande. Testade för säkerhets skull att snurra åt båda hållen , med samma resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...