Karl-arne Posted October 28, 2012 Share Posted October 28, 2012 Har nu hamnat i det berömda? SAAB-träsket.Bygger visserliggen ingen 7:a men håller på med två!! st bilar samtidigt. Kom över två st Jaguar E-type karosser i England för några år sen, och tänker byta motor i den ena. Kom över en SAAB 98:a 2.0 T och tänkte sätta i den i den ena. Min undran är, hur mycket av kabelhärvan måste jag ta med för att få allt att fungera. Oftast hänger ju mycket prylar ihp i boxen som t.ex. varvräknare, lambda för att få allt fungera.Det finns ju ganska många som satt i SAAB så jag hoppas på råd o tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 4, 2012 Share Posted November 4, 2012 Hej, Motorhärvan bör du ta, sen blir det ev. att knipsa bort en del som inte behövs/används. Jag tog sen också bort hela härvan från donatorn då den är bra att ha när man behöver kablar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 4, 2012 Share Posted November 4, 2012 En Jaguar med Saab motor? :blink: Ja det var annorlunda och rolig variant! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 Låter intressant, lägg gärna upp ett par bilder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 Har nu hamnat i det berömda? SAAB-träsket.Bygger visserliggen ingen 7:a men håller på med två!! st bilar samtidigt. Kom över två st Jaguar E-type karosser i England för några år sen, och tänker byta motor i den ena. Kom över en SAAB 98:a 2.0 T och tänkte sätta i den i den ena. Min undran är, hur mycket av kabelhärvan måste jag ta med för att få allt att fungera. Oftast hänger ju mycket prylar ihp i boxen som t.ex. varvräknare, lambda för att få allt fungera.Det finns ju ganska många som satt i SAAB så jag hoppas på råd o tips. Ta ur hela kabelhärvan med alla kontaktstycken. Även om du föredrar att "modifiera" härvan och göra eget elsystem så är det ändå en fördel att ha originalhärvan som "ritning". Försök att ta ut så mycket kablar och kontaktstycken du kan ur donatorn. Man får mycket kabel som inte bara är röd, svart, blå och gul som är vanligt från Biltema och likn försäljningsställen. Bra kontaktstycken för flera kablar är svåra att få tag på men brukar finnas i rikliga mängder i donatorer. När jag gjorde mitt elsystem hade jag kabel och kontaktstycken från en SAAB 900 och Ford Scorpio 2,9. Har haft stor nytta av allt "skrot" som jag med blodiga knogar och underarmar plockade ut ur donatorerna. Det är lättare att klippa bort obehövliga kablar (innerbelysning, stolvärme mm) än att börja söka olikfärgade kablar till någon koppling i bygget. Antas Luttrad kopplare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 Och behøver du elschema så bara hør av dig. Jag har nog dubbelt av de flesta verkstadshandbøckerna som flera på forumet lånat tidigare. Original. Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 (edited) Nedan finns en min version av 9000 inkoppling med dess kontaktdon , tror det är lite annorlunda i 900 men kanske hjälper lite, i t5 handsken är det ju samma https://picasaweb.go...feat=directlink https://picasaweb.go...feat=directlink röd text = vatten skadad får man gissa lite på eller kolla vad t5 pinnen gör ( jo ni har rätt har tappat bort excel filen jag skrev ) Edited November 5, 2012 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted November 5, 2012 Author Share Posted November 5, 2012 Tack för svaren. Borde kanske förklarat att det är två st avgjutningar av serie 1 karosser som gjordes några st av i slutet på åttiotalet. En har jag redan besiktigad med pintomotor, men håller just på att konvertera den till vänsterstyrning. Eftersom den redan var förberedd för höger, så byggde jag den färdigt och besiktigade den för att sedan bygga om. Troligen kommer pinton att sitta kvar men kraftigt uppgraderad. Nummer två kommer jag att bygga helt nytt chassie till, med SAAB-motorn i , en 2.0 96:a som blivit lite uppskämd av Speedparts.Bilder kommer längre fram när det börjar hända saker, nu finns bara en bild på ett tomt skal och Jaguarbolder finns i parti och minut på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.