Jump to content

Saab 2.0T


Karl-arne

Recommended Posts

Har nu hamnat i det berömda? SAAB-träsket.Bygger visserliggen ingen 7:a men håller på med två!! st bilar samtidigt. Kom över två st Jaguar E-type karosser i England för några år sen, och tänker byta motor i den ena. Kom över en SAAB 98:a 2.0 T och tänkte sätta i den i den ena. Min undran är, hur mycket av kabelhärvan måste jag ta med för att få allt att fungera. Oftast hänger ju mycket prylar ihp i boxen som t.ex. varvräknare, lambda för att få allt fungera.Det finns ju ganska många som satt i SAAB så jag hoppas på råd o tips.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Motorhärvan bör du ta, sen blir det ev. att knipsa bort en del som inte behövs/används.

Jag tog sen också bort hela härvan från donatorn då den är bra att ha när man behöver kablar :)

Link to comment
Share on other sites

Har nu hamnat i det berömda? SAAB-träsket.Bygger visserliggen ingen 7:a men håller på med två!! st bilar samtidigt. Kom över två st Jaguar E-type karosser i England för några år sen, och tänker byta motor i den ena. Kom över en SAAB 98:a 2.0 T och tänkte sätta i den i den ena. Min undran är, hur mycket av kabelhärvan måste jag ta med för att få allt att fungera. Oftast hänger ju mycket prylar ihp i boxen som t.ex. varvräknare, lambda för att få allt fungera.Det finns ju ganska många som satt i SAAB så jag hoppas på råd o tips.

Ta ur hela kabelhärvan med alla kontaktstycken. Även om du föredrar att "modifiera" härvan och göra eget elsystem så är det ändå en fördel att ha originalhärvan som "ritning".

Försök att ta ut så mycket kablar och kontaktstycken du kan ur donatorn. Man får mycket kabel som inte bara är röd, svart, blå och gul som är vanligt från Biltema och likn försäljningsställen. Bra kontaktstycken för flera kablar är svåra att få tag på men brukar finnas i rikliga mängder i donatorer.

När jag gjorde mitt elsystem hade jag kabel och kontaktstycken från en SAAB 900 och Ford Scorpio 2,9. Har haft stor nytta av allt "skrot" som jag med blodiga knogar och underarmar plockade ut ur donatorerna.

Det är lättare att klippa bort obehövliga kablar (innerbelysning, stolvärme mm) än att börja söka olikfärgade kablar till någon koppling i bygget.

Antas

Luttrad kopplare.

Link to comment
Share on other sites

Nedan finns en min version av 9000 inkoppling med dess kontaktdon , tror det är lite annorlunda i 900 men kanske hjälper lite, i t5 handsken är det ju samma

https://picasaweb.go...feat=directlink

https://picasaweb.go...feat=directlink

röd text = vatten skadad får man gissa lite på eller kolla vad t5 pinnen gör

( jo ni har rätt har tappat bort excel filen jag skrev banghead.gif )

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Borde kanske förklarat att det är två st avgjutningar av serie 1 karosser som gjordes några st av i slutet på åttiotalet. En har jag redan besiktigad med pintomotor, men håller just på att konvertera den till vänsterstyrning. Eftersom den redan var förberedd för höger, så byggde jag den färdigt och besiktigade den för att sedan bygga om. Troligen kommer pinton att sitta kvar men kraftigt uppgraderad.

Nummer två kommer jag att bygga helt nytt chassie till, med SAAB-motorn i , en 2.0 96:a som blivit lite uppskämd av Speedparts.Bilder kommer längre fram när det börjar hända saker, nu finns bara en bild på ett tomt skal och Jaguarbolder finns i parti och minut på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...