Jump to content

Vad har jag köpt? :)


Mostwanted

Recommended Posts

Min bror "lura" på mig att köpa ett bygge förra hösten och jag har ingen erfarenhet av liknande byggen innan. Vet att den har rullat i Norge på bana med en Rover V8.

Känner ni igen chassit ? Känner ni igen bromsar och bakaxel så vore det kanon oxå :)

Jag har köpt en Saab 9000 CSE med 2,3 LTT 170hk som donatorkärra.

Hur går jag vidare med mitt bygge? Jag har tänkt o strippa bilen helt och lämna in för blästring iaf, sen vette fasen vad som står på tur dock :)

327375_10150385545795996_1177447037_o.jpg

img508aa0323de76.jpg

img508aa02abec08.jpg

img508aa00cf0548.jpg

img508aa01d487c6.jpg

img508aa015021c2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Välkommen in Mostwanted. Du har en bra bror. Lite jobb fixade han åt dig förmodligen för han vill att du skall fixa bilen och han skall låna bilen när den är klar. Eller?

Vana eller inte? Hur många var vi som föddes som färdiga bilbyggare, inte så många men vi är många som både byggt och håller på och bygger. Vi lär oss hela tiden det kommer du också göra. Vad du har för grejor vet jag inte riktigt men det kommer nog svar på det snart. En fråga är det en bil med regnummer eller utan. Låter som utan i texten.

Gå in på www.sfro.com . Där finns mycket matnyttigt att läsa. Köp nya SFRO handboken (röda utgåvan den nyaste). Troligen får du köra bilen som ett amatörbyggt fordon. Några saker som du bör läsa speciellt beroende på vad för typ av dokumentation du har på bilen. Kvalitéer på materiel såsom bärarmar, och fyrkant/runda profiler.

Du gör helt rätt med att "identifiera" komponenterna men som sagt ram och bärarmar är extra viktiga att få data på.

Link to comment
Share on other sites

Om du tänkt regga den, ta kontakt med SFRO snarast och ta reda på vad du behöver göra. Det borde inte vara några konstigheter, men till exempel kanske du behöver forska fram vad ramen är tillverkad i för material eller vilken "fabrik" den kommer ifrån iaf.

Jag ser en sjua till på bilderna, är det brorsans? :)

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer som Michael säger!

Ramen och bärarmarna är tidig modell av MK Indy.

Här har du materialspec

The chassis main frame is constructed from 25 x 25 mm Square hollow section with a 1.6 mm wall thickness.

The specification for this material is 25x25 BS6323 ER HRPO

The Rollbar is constructed from CDS tube.

The Specification for this material is BS602 CFS 360NBK

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren !! Ska absolut ta och läsa igenom den där SFRO-boken och lära mig lite mer om bygget :)

Vad tror ni annars om objektet, är det nått att bygga vidare på? Eller är det nått föråldrat objekt? Kan jag behålla bärarmar, bromsok mm ? Kommer självklart byta ut alla slitagedelar såsom lager, bussningar med mera.

Bakaxeln är AGA-diffad så den måste jag byta ut. Nån lämplig utbytare ? Fjädrarna stod det AVO-shocks på, INTE mycket fjädring :)

Link to comment
Share on other sites

--- utan bli en fin körduglig, pålitlig kärra som jag tänkt smiska runt på Mantorp Park ---- Frågan kvarstår dock om bilen skall ha regplåtar eller ej. Förmodligen skall du har regplåtar för det är det som SFRO-tipset pekar mot. Det som är helt avgörande är ramen och bärarmarna. Buren är oväsentlig.

Det du behöver är att SFRO-besiktningsmannen accepterar att du inte har några egna specar på ramkvalitén utan har tex via forumet identifierat ramen samt bärarmar och mot den bakgrunden hävdar ursprunget och kvalitén samt registreringsbarheten. För nybyggen i Sverige är inte SFRO imponerad av 1,6 mm gods, de vill ha minst 2 mm.

Det är de du behöver lösa och få ett ok på. I övrigt är det lite tvätt, kanske några blästerkorn och sedan målarfärg. Lite utbyte av delar här och var så kommer bilen vara fin igen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jo jag hoppas ju att kunna regga bilen och köra till Mantorp Park :) Men du säger att det kan bli lite problem med att godset är 1,6mm och det låter ju lite träligt :/ Är det några andra som har likadana chassin och fått igenom dom ?

Link to comment
Share on other sites

Nja, det jag säger är att SFRO inte gillar 1,6mm SFRO de gillar mer 2,0mm (och däröver). Vid 2,0 och i övrigt en "vanlig Seven" är det inga som helst problem med att bygget till sist får sina regplåtar.

Vid 1,6mm kan det bli diskussion och om man inte kan visa upp materialkvalité kan det också bli diskussion som kan gå åt vilket håll som helst. I Röda SFRO-boken kan du läsa om dimensioner mm.

--- Är det några andra som har likadana chassin och fått igenom dom ? ---- DEt finns säkert, det är just detta jag menar med att det kan bli diskussion eller så behöver det inte bli det.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Volvo 140 bra val förmodligen för att jag råkar ha en sådan i "mint condition" till salu.

Tänk på spårvidd om du väljer tex 240 kontra 740. Det skiljer runt 80/90mm mellan dessa två.. 240 är den smalare modellen.

Link to comment
Share on other sites

Varför ska du ersätta den gamla axeln,

varför inte bygga en retro 7a med gamal aga axel, kent motor osv...

/john

Svetsad diff är helt värdelöst att köra med.

Däremot är den engelska axeln väldigt bra på många sätt.

Den är lätt, håller bra och det finns hur mycket godis som helst till den. Köp en ny diffklump och behåll banjon.

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle få för mig att köpa en bredare bakaxel än den jag har , tex 740 , är det bakskärmarna som kommer bli jättebreda och se lite knasigt ut? Eller är det att man måste hitta fälgar med udda offset?

Hur är det med bromsar, är det bättre att sikta in sig på nån med skivor eller kvittar det när det gäller så lätt bil ?

Peter M: Har du kolla på var man skulle kunna hitta en ny diffklump ? Och när du säger behåll banjon... så betyder det att jag ska behålla skalet?? :stupid:

Link to comment
Share on other sites

Peter M: Har du kolla på var man skulle kunna hitta en ny diffklump ? Och när du säger behåll banjon... så betyder det att jag ska behålla skalet?? :

stupid:

Banjon = huset. På bakaxlar med frontmonterad diff heter huset "Banjo".

Delar finns hos de som håller på med gamla Fordar.

När det gäller trummor eller skivor så beror det helt på vad du tänker använda bilen till.

På bana funkar det med trummor om du bara tänker fisa runt lite för att det är kul. Ska det gå fort behövs skivor för annars eldar du upp bromsarna efter några varv. ("Fort" = racetempo.)

Har du ambitioner att skaffa en helvetesmaskin och köra dragracing så stoppa i en bakaxel från 940 Turbo. Den har diffbroms och är omöjlig att köra sönder om den monteras på en så lätt bil som din, men ger usel komfort och dåliga vägegenskaper på grund av löjligt hög ofjädrad vikt.

Link to comment
Share on other sites

Som Peter sagt byt klumpen mot t.ex. en Quife diffbroms så har du en bra axel.

Jag kör med trummor bak på min Ascona/manta axel. Inga problem alls men nu har jag inte rejsat bana men kört konbana. Jag kör ju mest på gata 99% och det funkar kanon.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer förmodligen behålla axeln, byta ut till en fungerande diff och konvertera till skivbromsar. LSD får jag väl köpa senare efter jag testat den ett tag!

Men hur får jag isär diffklumpen, skruva loss alla 8-10 muttrar, stora muttern som håller kardan-plattan och försökte bända upp locket men den kommer upp en 5mm för att sedan fjädra tillbaks. Vad har jag missat ? :)

Link to comment
Share on other sites

Ta bort bromstrummorna så ser du 4 skruvar som håller både bromssköld och drivaxel. Axeln kan sitta rätt hårt om den inte varit lossad på länge. Det sitter ett lager på insidan som kan fastna i röret. Avdragare kan behövas.

Edited by Berne
Link to comment
Share on other sites

Sådär, nån timme senare insmord med härligt doftande hypoidolja så är klumpen ute :) Tack för hjälpen ! Nu gäller det bara hitta en ny diff som inte verkar va jättelätt :/

Jodå, en diff som är jättelätt kan du köpa splitter ny, komplett, för sisådär 20 papp. :prop:

En vanlig järnklump kostar inte alls särskilt mycket.

Ring till Bertil Karlsson i Magnarp utanför Vejbystrand, så fixar han det du behöver.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Fick svar att den förmodligen passar... men... dom brukar ha 4.44:1 in utväxling i dessa små lastbilar (Thames) som dom sitter i :D Och då kommer jag få en toppfart som en moped-bil :P

Jo det skulle helst komma från en Escort MK I / II men det e förbannat svårhittat :/

Link to comment
Share on other sites

Hehe njaa liiite över min budget för bakaxel tyvärr ;)

Vem är denne Bertil Karlsson? Finns han på forumet?

Eh?

Prova Google eller Eniro. :huh:

Han är tillräckligt känd för sina fina jobb med räserbilar för att du ska hitta honom via Google.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...