Gripenland Posted June 20, 2004 Share Posted June 20, 2004 Jag behöver sammanfoga två bitar stål. Ena biten är CrMo stål 4130 och den andra är vanligt bonnjärn. Kan jag köra det med min Mig-svets som vanligt eller bör man ha ett särskillt tillsatsmaterial? Det kanske är bäst att lämna bort till någon mekanisk firma så att de kan Tig-svetsa i hop delarna? Båda bitarna kanske ska vara CrMo stål för att det ska bli bra? Vad säger ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted June 20, 2004 Share Posted June 20, 2004 Vad jag hört(läs: jag e inte säker :icon_oops: ) så skall det gå fint att svetsa dit mindre fästen mm på crmo men om det skall vara nåt bärande eller något som har med säkerhet att göra så skall det tigas. Bäst resultat blir nog om båda delarna är crmo och tigas ~urstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hayabusa_Rush Posted June 21, 2004 Share Posted June 21, 2004 Hej. Du kan ju ringa till ex. Esab och kolla med dom vad dom rekomenderar. / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svetsarn Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 det går att fixa. mina rekomendationer är att du fixar en tig och svetsar ihopa det men en tillsats för rostfritt. funkar skit bra. den ända nackdelen men att blanda 2sorters matreial är att du får olika hollfastheter i materialet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Tjena svetsarn och välkommen! Kolla när tråden är skapad.....du tror inte problemet är löst vid det här laget? Inget illa ment wink.gif /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 med tanke på att Gripenland har samma byggtakt som mig så är det inte säkert... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delu Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Får nog hänga på den här gamla tråden... Generellt sett; det ni definitivt ska se upp med när ni blandar material (gäller även tillsatsmaterialet) är om det finns risk för bildning av intermediära faser, dessa är grymt spröda och kan ge okontrollerad spricktillväxt vid belastning av strukturen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts