Widell Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 inget mer växellåde ras i år, har trots allt klarat av att åka ca 500mil i sommar så bilen är rätt så välanvänd. Måste vart nått lurigt med den första lådan jag hade för inte har jag behandlat den nya lådan snällare. Smidda kolvar. de kunde man ju inte tacka nej till för 3000kr a ja det blir nog bra i den nya motorn. Ett par extra tempgivare, vatten & olja på gång hem. tanken va att sätta en tempgivare ut från motorn & en efter kylaren, så man ser hur pass efektivt man kyler oljan & vattnet. tanken va att bara anv ett mätarhus & en 3 läges brytare till de. så tex läge upp = givare ut från motor, läge ner = ut från kylaren hoppas att det kan funka som jag vill. Många ärenden blir det när man bara är hemma på helgerna. Dagens uppgifter är att kolla på en mattröd venylfilm som jag skulle vilja klä in min bil i & samtidigt åka o se om en kille lyckades hitta ett cellpaket till den nya kylaren som ska byggas. Tyvär så har Nissens börjat gå över till att göra kylarna i koppar/mässing. Det cellpaketet jag ville haft fans inte i ALU längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Är det R25 eller R28 växellåda du kör med nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 en lika dan som jag hade innan. det står 25/28 på denna med Är det R25 eller R28 växellåda du kör med nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 R25/28 är själva växellådshuset. Innehållet skiljer där R28 är kraftigare. Det finns en kod inristad (ganska svagt på min) som börjar på JJ, GJ, GK, HA, JL, GK, JM, GL eller JP. Det är JM och GL som är R28, resten är R25. Koden sitter här: Källa: http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Där ser man det viste jag inte. man lär så länge man lever. vet inte va jag har för en i bilen nu. kommer inte åt att se det. Den jag har som ligger extra som resärv va en GL. Den jag skrotade har jag kastat allt utom 150mm från flänsen så den ser jag inget på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Då är din reserv i alla fall R28 :thumbsup: Får hoppas att du inte behöver den :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Hittar ni någon med HP så är de inget att ha sälj dem till mig ( R30 ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 (edited) Är R30 ännu kraftigare? Eller vill du ha högre toppfart :515: Och passar den? Edited October 4, 2013 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Är R30 ännu kraftigare? Eller vill du ha högre toppfart Och passar den? Som sagt inget att ha sälj till mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 kraftigare diesel låda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 + den lite ovanliga 3.2 bensin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 R30 tror jag är en myt ;) Lite som Loch Ness monstret.... Många har hört talas om den. Flera har vänners vänner som sett den. Men finns den verkligen... Kanske kan Brødrene Dal hitta en när de ändå letar efter professor Drövel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 hmmm denna då ? Ebay Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Finns gott om dem i tyskland. 3.2 an såldes nästan bara med automat i sverige 2.2 dieseln såldes bara några få år och alla har nu gått väldigt många mil Så skrotarna sparar inte på dem. Så vist lite holygrail / proffessor drövel . Men mest i sverige. Synd tyskarna vill ha åt hxxxxxx för mycket frakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 (edited) Ja det är tråkigt att frakten ska va så dyr. ska beställas från USA så fort mitt paypal konto är klart. kommer att tjäna lite på att ta saker där från i jämförelse med att ta sakerna från återförsäljare här hemma. på 3M 1080 venylfilmen så gör det ca 1500kr. när den är hemma & allt är betalt. Kontot blev klart i dag. filmen är beställd. 12x1.5M endast 3500kr. kanske nån annan avgift som slås på där med. fast det stod att det va en avgift för import & tull med i den totalsumman. man får se. Börjat kolla om andra fälgar, att det ska va så bökigt att hitta några 9" breda 15"are med 5x108. får se hur det löses. eventuellt så får man borra om till 4x108 & köra en adapter från 4x108 till 4x100 för att få tag på fälgar till vettiga priser. Edited October 6, 2013 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 ja ha då efter många överväganden så bestämde jag mig i morse för att plocka ner bilen i delar. börjar ju givet vis med motor & låda. växellådan läcker olja i bakkant. kan va packbox utgående axel kanske a ja det får jag titta på lite senare. känns skönt att det bara tar 4timmar att plocka ur motor & låda. nu så ska alla småsaker plockas bort med & stora rengöringen kan påbörjas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 mycket demontering i dag. så skitigt & dant det blir på ett halvår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted October 26, 2013 Author Share Posted October 26, 2013 Den där 3m car wrapping filmen har kommit hem nu. Matt Röd extra Givarna till olja & vatten hemma, nya tankarmaturen har med kommit hem. Har gett mig på ett modifiera noskonen lite med ett luftutsläpp. vet inte om det är snyggt eller bara fult. får hoppas att det gör lite nytta. Det blev en lite uppdatering av maskiner här hemma i går. De gamla jag hade va inte bra nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 hmmm.... till kapad, spacklad o skvätt på lite mattsvart färg va bara tvungen att testa att klä in nått i den röda färgen jag ska ha på bilen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Roligt att se någon annan som tänkt foliera sin bil. Vart köpte du filmen? Hur många meter går det åt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petta_B Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Jag är också nyfiken på foliering. Funderar på att foliera skärmarna. Rapportera gärna om hur du upplever monteringen. Det blir intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted November 16, 2013 Author Share Posted November 16, 2013 (edited) Jag beställde från Ebay 12x1,52meter... det är en 3M film. Det blev ca 2500kr billigare där från en att ta det via svensk återförsäljare. va runt o pratade med en som jobbar med foliering, han rekommenderade kända märken på filmen som tex 3m 1080, oracal 970ra, & så va det Avery. vet inte om matta filmer är tunnare i materialet en glansiga. de matta jag har. Svart & röd är tunna & känns lite plastiga om man jämför med den glansiga folien som kompisen har på sin 7a, som har anv oracal 970ra. som känns tjockare & mjukare (mindre plastig). Tycker att det är besvärligt att få till det så att det blir bra. Hade lagt på hela bakstycket i går kväll & i den sista 90graders böjen så sträckte jag lite för mycket så det blev stor färgskillnad. bara till att riva bort & göra ny. vägrar ha en skarv mitt på bakre plåten, hade det vart i mars så hade det nog fått bli en skarv men nu är det november så tiden finns att få det bra. o skulle inte filmen räcka för att jag klantar mig så kan jag beställa mer. ska dock få hjälp av en vän som folierat sin bil så nästa gång blir det nog bra. kan nog va bra att ha en varmlufts pistol som man kan justera värmen på. Edited November 16, 2013 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Intressant med foliering. Tänkte foliera vissa detaljer på min bil också. Inte för att vara sån, men man kan inte vara säker på att få en äkta 3M film när man handlar på ebay. Speciellt om den levereras från Kina. :/ Själv beställde jag en 150x30cm kinafilm till min instrumentpanel för 36kr inkl frakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted November 16, 2013 Author Share Posted November 16, 2013 Den fraktades från usa inte för att det garanterar att det är en äkta film men det är ju betydligt större chans. Har dock provat att ta hem saker från kina & kan bara säga som så att det kommer jag aldrig göra igen men det är en annan historia det. Vist det kan säkert funka med kina film med förmodligen så tillverkas iallafall nästan all film i kina. men jag hoppas o tror inte att alla vill lura en. De han sa om de kända märkena va att de va betydligt lättare att jobba vilket jag tycker är viktigt eftersom att jag inte är duktig på foliering. han sa även att de hade testat många olika billiga kina filmer o att de inte va nöjda med de. Raka bitar är ju inget svårt att foliera men när det blir en massa radier & böjar så blir det mycket besvärligt tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Ok, då är det säkert stor chans att det är en äkta film. Söker man på ebay får man ju snabbt en bild av vad en äkta märkesfolie kostar. Finns samma film till halva priset så är det ofta för bra för att vara sant och högst sannolikt en kopia. Priserna i Sverige är ju tyvärr ganska höga, så det lönar sig att köpa utomlands. Panelen jag köpte folie till blir nog lätt att foliera. Spillet som blir över tänkte jag testa på nån mindre och mer komplicerad detalj som tex backspeglarna. Förmodligen blir resultatet lika dåligt som filmen var billig. :) Hur man kan skicka en bit folie över halva jordklotet för 36kr och ändå ha vinstmarginal är för mig helt obegripligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted November 17, 2013 Author Share Posted November 17, 2013 Rött blir det... har lite kvar på andra sidan. Tycker att färg valet blev bra. Fick lite hjälp av en vän i går kväll att lägga den bakre biten. 2.8x1M film att hålla i själv är lite för mycket. blev rätt så bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Jag folierade motorhuven på min gamla Tiger supercat och kan bara instämma i att det blir riktigt svårt när ytorna börjar dubbelkröka... Spännande att få följa din framfart! Det börjar se bra ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted November 17, 2013 Author Share Posted November 17, 2013 Tackar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Grymt snyggt med den lite matta finishen! Bra jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 Tackar. Det är rätt småsurt att va i väg o jobba i v man får ligga i så attans på helgerna om man ska hinna med nått men denna helgen så tror jag inte att jag ska göra nått med bilen. måste ta ledigt från den nån gång i bland med så man kanske kan behålla några vänner. ska eventuellt iväg o lämna motorn till en vän, han ville ha nått att göra när han tröttnade på att skruva med det han brukar skruva med. sånt är klockrent en sak mindre att tänka på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted December 1, 2013 Author Share Posted December 1, 2013 Blir inte mycket gjort i garaget nu. går mestadels runt & är förvirrad. vet inte va jag ska börja med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Blir inte mycket gjort i garaget nu. går mestadels runt & är förvirrad. vet inte va jag ska börja med. Haha, skönt att höra att man inte är ensammen om att yra runt i garaget och småpeta på allt samtdigt. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Gör inte alla så? :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted December 6, 2013 Author Share Posted December 6, 2013 Brukar faktiskt va rätt så effektiv när jag håller på i garaget men inte på senare, vill ju göra allt i rätt ordning. kan inte slänga dit buren innan tanken är på plats, kan inte stoppa tillbaka tanken innan jag fått i bakaxeln, är inte riktigt nöjd med diffen i bakaxeln den låser upp vid hård motorbroms, måste se om man kan göra nått åt det. ska ha dit en opel el servo har inte fått hem den, tror det kommer dra med sig en massa utrymmes problem när den ska dit. lika bra att inte fundera så mycket & ta dagen som den kommer. kan ju alltid slänga i hopp den med de delarna jag hade i år & åka med den, men det va ju inte det jag hade planerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Opel el servo mot Toyota... nästan färdig monterat med. Det blir nog en ZF 5 växlad låda. måtten L= 520mm vilket kommer att förändras lite då jag svetsar om kåpan & gör det som jag vill ha det. Bredden i bakkanten är ca 200mm & totalhöjd i bakkant ca 300mm (liten 6 växlade ZF lådan = L 640mm bredden i bakkanten ca 260mm & höjden ca 280mm) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 fick dit det extra bromsljuset i buren i kväll med. tror inte nån kommer undgå att se detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 (edited) i morgon så ska jag försöka svetsa en ZF låda (tack MR xxx för den om du är här inne o smygläser) har gjort en jig till det i dag. Nu gäller det bara att kapa in de på rätt ställen med så de passar i hop sen o bli rätt längd på allt. Edited January 2, 2014 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Får duga så här hoppas jag på. märks till våren när man ska ta första provturen. BMW lådan med Opel svepet så blev den ca 30mm kortare än en R25/28 :)/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Jag gillar ditt bromsljus i bågen. Var har du köpt det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Denna är det B126mm, D11mm, H9mm, http://www.mc-depan.com/index.asp?action=prislista&menu=4&id=13867 Jag gillar ditt bromsljus i bågen. Var har du köpt det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 3, 2014 Share Posted January 3, 2014 Får duga så här hoppas jag på. märks till våren när man ska ta första provturen. BMW lådan med Opel svepet så blev den ca 30mm kortare än en R25/28 /> Vilken låda är det 530 ?? (utväxlingar ?? 1:1 på 5:an) Och rent teoretiskt om man har en R25 redan där, är den mycket bredare ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 (edited) skulle gissa på att det är från en 328 eller en 530D vet inte då jag fick lådan av en vän som tog hem ett gäng av rätt modell sa han & ja den är 5växlad tyvärr. sitter o jagar efter en annan slutväxel. kanske går att få fatt i en i krokarna. frågan är bara om en 2,xx:1 får plats. nej den är inte mycket bredare, kanske något högre i bakkant. Vilken låda är det 530 ?? (utväxlingar ?? 1:1 på 5:an) Och rent teoretiskt om man har en R25 redan där, är den mycket bredare ? Edited January 3, 2014 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 fick dit det extra bromsljuset i buren i kväll med. Det blev snyggt! Har du försänkt det och dragit kabeln i röret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted January 10, 2014 Author Share Posted January 10, 2014 jo det är en bit infälld i röret & dragit kabeln i röret Det blev snyggt! Har du försänkt det och dragit kabeln i röret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted January 16, 2014 Author Share Posted January 16, 2014 Fick hem lite saker jag beställt. 4st kontrollenheter till el servon. jag ska ha 1st & så ska ett par vänner ha de andra. Va smidigast att jag tog o beställde alla på en gång så slapp den killen skicka till 3st adresser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Elservon vars uppgift är att göra ..... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted January 16, 2014 Author Share Posted January 16, 2014 lättare att ratta. tex vid konbanekörning eller när man ska parkera, sitta o ratta med 1finger på ratten är ju inte fel när man ska parkera. Elservon vars uppgift är att göra ..... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 på schemat inför morgondagen. Fixa dit opel slavcylindern i BMW lådan, Fixa ett stabilt, hållbart & lätt spak ställ, göra en ny adapter mellan kardan & utgående axel från lådan. Motorn är på gång att plockas i hopp av en mycket duktig & noggrann vän. Veven ligger i & spelen är uppmätta, stakarna är i & kolvarna är på plats inte mycket kvar nu. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 ja lite han jag med iallafall. Spakstället nästan klart med bara borra in vart jag ska ha led lagret. ville inte göra det sista innan jag ser exakt vart den nya lådan hamnar så jag får spaken på rätt ställe. Glömde medbringaren hemma så det får jag ta nån annan gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 inte skett mycket på senare.... Influensa , Skidresa till Österrike, jobba på annan ort mm mm sånt som ställer till att med att få tiden att räcka till. Adapter för kardan & en plugg till att plugga hålet där oljestickan sitter i normalfallet. Adaptern blev onödigt tung får se om jag inte kan svarva ner den mer. när lusten & tiden räcker till. Beställt 6puckad ofjädrad sinterlamell, förstärkt tryckplatta, en AC/DC tig o lite andra små saker som är till bygget eller bra att ha i garaget :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.