Jari Posted September 11, 2012 Posted September 11, 2012 Denna skulle nästan kunna vara ett alternativ till en Seven. En gatlegal Formelford bil med en 3 cylindrig 1.0 EcoBoost motor på 205hk som kör ifrån en massa vassa gatbilar på Nürburgring (7:22) :) http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120910/ford-bygger-formelbil-med-ecoboost-motor?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=4441154&utm_campaign=2012-09-11 http://www.youtube.com/watch?v=7UzR5I4_Y3Y Quote
Kghaas Posted September 11, 2012 Posted September 11, 2012 Nice. Om noen år så er jo denne motoren tilgjenglig for oss :) Quote
Thomas Posted September 12, 2012 Posted September 12, 2012 Ofta så är såna motorer tråkiga och relativt döda utan laddtryck,. Quote
Kghaas Posted September 12, 2012 Posted September 12, 2012 Men denne har jo ladetrykk. Manifoilen er integrert i selve motoren, så den må jo brukes som turbomotor. Størelse blir beskrevet som et A4 ark. Om 1 til 2 år så er det egne tuning kit på denne med større turbo tenker jeg. Det er dessuten den motoren som Ford kommer til å bygge flest av. Jeg har ikke funnet vekt på selve motoren, men den er kanskje litt lettere en Duratec 10-30kg? Vi får vente å se.. Quote
Kghaas Posted September 12, 2012 Posted September 12, 2012 Grunnen til at jeg tror den bare er litt lettere, er at det er en støpejerns blokk, ikke alu... Quote
Thomas Posted September 12, 2012 Posted September 12, 2012 Visst har den laddtryck men inte hela tiden väl? Och från 0 laddtryck till laddtryck så kan den va lite tråkig. Quote
Jari Posted September 14, 2012 Author Posted September 14, 2012 Kollade lite på motorn. Eftersom det är gjutjärnsblock i den, så väger den 97kg torr. 1.6L EcoBoost väger 114kg och 2.0 EcoBoost väger 149kg. Dessa två 4-cylindriga motorerna är helt i aluminium. 2.0 är den Ford har i sin nya Focus ST på 252hk och Radical på 301hk :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.