E28_seven Posted August 20, 2012 Posted August 20, 2012 Hej alla Glada byggare! Jag vet att de flesta på detta forum bygger små låtta sjuor... de flesta alla fall... men finns det något bättre än ljudet från en rak 6:a...:) Det är av anledningen till detta som jag har beslutat att bygga en sjua med en E28 m30 2,8 liters 6:a. Är det något på detta forum som har gjort något liknade? menar i val av motor drivlina.... Vore tacksam för bra svar angående Val av ram och så vidare.... Har kolla upp de flesta modeller och hittat många fördelar och även nackdelar med de flesta. Kommer att fortlöpande lägga upp bilder på mitt bygge hoppas att det är många som kommer följa detta och komma med många bra tips.... Har satt upp några mål med byggandet.... steg 1: Bygga bilen med Orginal snurra i klart början av sommaren 2013 steg 2: Byta styrsystem i motorn till maxtune samt byta vev och stakar i motorn så att jag får 3,5 liter samt monerar turbo ladda 1,2 bar klar sommaren 2014 steg 3: Svarva kolvar samt porta topparna och montera öka laddtrycket till en "lagom" nivå sommar 2015 steg 4 antagligen motorras byte av motor växellåda till e 36 grejer 2,5 liters Quote
Antas Posted August 20, 2012 Posted August 20, 2012 (edited) Kul med en 6:a. Men vad är det för fel på en 2,9 V6? Nåja, vi får väl kalla oss för 6-bröder, den ene rak den andre krokig. Ram har jag byggt efter McSorley 7+442, den är 5cm högre, 5cm bredare och 10cm längre än bokbilen. Trots att den är större tycker jag att det är trångt i motorrummet. En byggare av "bokbilen" provsatt min bil och tyckte att det var rymligt (relativt!) i cockpit. Lycka till Antas Gillar 6(!!). Edited August 20, 2012 by Antas Quote
jens92 Posted August 20, 2012 Posted August 20, 2012 Kul med fler bmw locost bilar! Någon speciell tanke bakom valet av motor mer än att det är en 6:a? När jag tänker bmw 6.a så tänker jag på M50 motorn. men då är ju såklart inte ljudet riktigt desamma. Fördelar som jag ser med m50 är väl effektiviteten, vikten och växellådornas hållbarhet, nu kanske en getrag 260 klarar en arg m30 i en locostbil vad vet jag :) Om du undrar hur en m50 ska låta så visar Rikard Ivars hur det ska gå till (Varning för kraftig rökutveckling pga 1020hk) :D Quote
gka Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 (edited) Det finns en till som byggt med BMW-sexa, du hittar honom på forumet under namnet Eslöv :) Edited August 21, 2012 by gka Quote
E28_seven Posted August 21, 2012 Author Posted August 21, 2012 Hej igen alla....:) har nu kört in donatorn i garaget och skall skruva lös lite delar och bedömma skick....:) Quote
Thomas Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 (edited) Vad menar du med att besiktiga med original snurra o sedan höja laddtrycket? Den motorn har ingen turbo original. och tänk på att hålla dig inom rimliga gränser. Och det är bara 1 topp på den. Du kanske kan köpa min grabbs M20 maskin. Bara 636 bakhjulshästar. Edited August 21, 2012 by Thomas Quote
gka Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Montera turbo i steg två, var det Thomas. Men hur går det med den sköna sången då? Vore inte sex öppna spjäll trevligare? :) Quote
Thomas Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Öka står det steg 3: Svarva kolvar samt porta topparna och montera öka laddtrycket till en "lagom" nivå sommar 2015 Quote
cealm Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 --- de flesta på detta forum bygger små låtta sjuor... de flesta alla fall --- Undantag finns, numera två, välkommen Kompis, E28_seven! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.