Jump to content

BMW bygge med gjutjärns 6:a


E28_seven

Recommended Posts

Hej alla Glada byggare!

Jag vet att de flesta på detta forum bygger små låtta sjuor... de flesta alla fall... men finns det något bättre än ljudet från en rak 6:a...:)

Det är av anledningen till detta som jag har beslutat att bygga en sjua med en E28 m30 2,8 liters 6:a. Är det något på detta forum som har gjort något liknade? menar i val av motor drivlina.... Vore tacksam för bra svar angående Val av ram och så vidare.... Har kolla upp de flesta modeller och hittat många fördelar och även nackdelar med de flesta.

Kommer att fortlöpande lägga upp bilder på mitt bygge hoppas att det är många som kommer följa detta och komma med många bra tips....

Har satt upp några mål med byggandet....

steg 1:

Bygga bilen med Orginal snurra i klart början av sommaren 2013

steg 2:

Byta styrsystem i motorn till maxtune samt byta vev och stakar i motorn så att jag får 3,5 liter samt monerar turbo ladda 1,2 bar klar sommaren 2014

steg 3:

Svarva kolvar samt porta topparna och montera öka laddtrycket till en "lagom" nivå sommar 2015

steg 4

antagligen motorras byte av motor växellåda till e 36 grejer 2,5 liters

Link to comment
Share on other sites

Kul med en 6:a.

Men vad är det för fel på en 2,9 V6?

Nåja, vi får väl kalla oss för 6-bröder, den ene rak den andre krokig.

Ram har jag byggt efter McSorley 7+442, den är 5cm högre, 5cm bredare och 10cm längre än bokbilen.

Trots att den är större tycker jag att det är trångt i motorrummet.

En byggare av "bokbilen" provsatt min bil och tyckte att det var rymligt (relativt!) i cockpit.

Lycka till

Antas

Gillar 6(!!).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kul med fler bmw locost bilar!

Någon speciell tanke bakom valet av motor mer än att det är en 6:a?

När jag tänker bmw 6.a så tänker jag på M50 motorn. men då är ju såklart inte ljudet riktigt desamma.

Fördelar som jag ser med m50 är väl effektiviteten, vikten och växellådornas hållbarhet, nu kanske en getrag 260 klarar en arg m30 i en locostbil vad vet jag :)

Om du undrar hur en m50 ska låta så visar Rikard Ivars hur det ska gå till

(Varning för kraftig rökutveckling pga 1020hk) :D

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med att besiktiga med original snurra o sedan höja laddtrycket?

Den motorn har ingen turbo original. och tänk på att hålla dig inom rimliga gränser.

Och det är bara 1 topp på den. Du kanske kan köpa min grabbs M20 maskin. Bara 636 bakhjulshästar.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...