Jump to content

Bästa pris på Avgasbandage?


Tommy

Recommended Posts

Jag letar efter Avgasbandage och fästklammer för detta.

Vart hittar jag detta? ( till skapligt pris,,, ej typ 35 kr m ) ...

Byggde om ett original KG extraktor för Volvo b23 så att det passar locost...

Men det blir ett 2 tums "ormbo" framför fötterna på passagerarsidan, tänkte att bandaget skulle värmeisolera lite!

Link to comment
Share on other sites

kanske inget svar på frågan men jag hade liknande värmeproblem tidigare och förutom avgasbandage så har jag även tejpat torpedväggen med värmereflekterande tejp. Åtminstone Persåkers speedshop har riktig sådan, men den finns säkert på fler ställen. Den ska dock inte sättas på själva avgasröret utan på kringliggande ytor. Den riktiga tejpen är ljusår bättre än den folietejp som tex mekonomen har. Riktig värmetejp ska bestå av folie samt en guldfärgad väv som bas liknande den som hos avgasbandage.

På min Mustang hade jag problem med att mina headers som var krökta runt startmotorn hettade upp den så mycket att jag inte fick igång den om den inte fick kallna i 30 minuter. Lösningen var att sprutmåla dem med en speciell keramisk färg som förvisso var svindyr - typ 500-700 kronor för en halvliter men tveklöst det bästa jag sett. Den isolerade värmen nåt helt otroligt och rören kallnade på ett par minuter och de blir aldrig lika varma som tidigare. Obs inte att förväxla med vanlig avgasrörsfärg... Ska se om jag hitta vad färgen hette om ingen på forumet vet.

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en kille för någon v sedan som höl på att måla med något sådan färg. Kommer inte ihåg vad det hete men skulle tydligen vara kanon:)

Han rekomendera det att göra det på grenröret för att få ner värmen. Man skulle tydligen lacka på utsidan och insidan:)

Han håller till i Stholm, Har nummer till han if du är intresserad?

Någon som vet var det heter?

Link to comment
Share on other sites

Jag lackade bara utsidan eftersom det var så förtvivlat svårt att få in armen och sprutan i rören. :icon_oops:

Enligt instruktionen var det väldigt viktigt att det blev ett jämt, MYCKET tunnt lager (typ 0,2 mm eller liknande, jag blästrade först). Det var säkert fem sex år sedan jag lackade så det finns säkert nya ännu bättre färger.

Man kommer långt med färg bara på utsidan men jag förstår att effekten måste bli ännu bättre om man lyckas med insidan också.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade hört talas om keramisk beläggning och att det ska vara bra, men inte att man kan måla på det själv! Var köper man detta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sådant kan handlas i USA även det....... :(

Thermo-Tec lets you keep the power you have been losing, plus reduces underhood temps up to 70%! By keeping the exhaust gases from cooling, the exhaust gas velocity can remain high, thus improving the scavenging effect. And for every 10-degree decrease in air intake temp, expect horsepower gains of 2% with turbo chargers and 1% with carburetors. Normal installation on a pair of headers requires 2, 50'rolls.

Thermo-Tec Wrap 1'' x 50' $23.99

Thermo-Tec Wrap 2'' x 50' $35.99

Thermo-Tec Wrap 1'' x 50' Black Graphite $29.99

Thermo-Tec Wrap 2'' x 50' Black Graphite $42.99

Thermo-Tec Wrap 2'' x 15' $14.99

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ni som köpt avgasbandage från Dala7, hur är kvalitén. Priset är ju verkligen bra men är kvalitén lika bra?

Allt Gott

Bengt

Kvaliten är precis lika bra som om du skulle handla av Dalhems, Persåkers, Rod n Race eller vilken tillbehörsfirma som helst. Samma märke typ ;)

Link to comment
Share on other sites

Tommy har dom på Dala7an och de är helt OK. Det är bara att handla.

Eddy

Ni som köpt avgasbandage från Dala7, hur är kvalitén. Priset är ju verkligen bra men är kvalitén lika bra?

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...