Antas Posted August 11, 2012 Share Posted August 11, 2012 Ibland kommer ideérna som en blixt från klar himmel även om hustrun påstår att det mest är mörker. Läste på något ställe i detta eminenta forum att man enl. EU´s bestämmelser inte behöver ha bakljuset tänt under dagtid (ljusa perioden). Enl mitt tänkande måste det nog ändå vara tänt i tunnlar, kraftigt regn med flera tillfällen. Fick idén att montera en ljussensor som tänder/släcker bakljuset vid behov. Någon som har funderat på något liknande? Om ja, hur konstruerat? Nödvändigt? Knappast, men roligt och intressant. Antas Vinterjobbförberedare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 11, 2012 Share Posted August 11, 2012 Stämmer för Nissan Leaf. ---- Läste på något ställe i detta eminenta forum att man enl. EU´s bestämmelser inte behöver ha bakljuset tänt under dagtid (ljusa perioden). --- Har skrivit detta i någon tråd men vet inte var däremot lade jag in texten jag hittade som en bild och bilden hittade jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 11, 2012 Share Posted August 11, 2012 Mecedes har väl nåt liknande har jag läst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Ett vanligt 12 V skymningsrelä hade fixat biffen: http://www.kjell.com/87144 Själva sensorn är kanske 5 mm i diameter och kan förlängas för att hamna synligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Min Volvo V60 har detta också. Tänds när det blir mörkt, t.ex. åker in i tunnlar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts