gka Posted July 23, 2012 Posted July 23, 2012 Ett tips till de som funderar på att bygga BEC... Jag såg en sjua på Pistonheads med Yamaha FJR 1300-motor för ett tag sedan. Den verkar smidig för LHD-bilar eftersom den lutade åt höger istället för som brukligt åt vänster. http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_FJR1300 145 hästar är ju lagom. Den har även nån "smart" koppling som ska förhindra kärringstopp. Kan ju vara smidigt om det funkar. Tyvärr hittar jag inte länken på Pistonheads nu, annonsen är nog borttagen, men jag hittade denna istället. Troligen samma bil: http://www.gumtree.com/p/cars-vans-motorbikes/westfield-sei-w-yamaha-1300cc--stunning-condition/105446878 Quote
HovstaSX360 Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Blev lite nyfiken på motorn som lutar åt andra hållet men såvitt jag kan förstå av de bilder jag sett så har den samma layout som de flesta andra 4-cylindriga japaner. Primärtransmission och koppling på höger sida och utgående axel på vänster sida. Sett i färdriktningen då man sitter på motorcykeln. Antagligen låter man kardanen gå förbi motorn och har en kort kedjetransmission mellan den och utgående axel. En sån layout skulle ju göra det enkelt att ändra utväxling också. Kanske rent av därför man gjort det då det kan vata svårt att hitt en lämplig bakaxelutväxling till vissa mc-motorer. FJR 1300 har dessutom kardandrift så den är antagligen lite mer komplicerad att bygga om än att bara byta ut ett kedjedrev till en kardanadapter. Quote
Gerhard Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Med tanke på den bilden så vore det bättre att ha motorn tvärstäld. Annars åker man på en vinkelväxel. Quote
HovstaSX360 Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Bilen i första posten hade motorn längsmonterad och vänd åt höger och därmed utgående axel i växellådan vänd framåt. Men man har uppenbarligen inte monterat den så för att underlätta dragningen av rattstången då bilen är högerstyrd. Antingen har man som sagt en vinkelväxel eller så har man byggt om den till kedjedrift. Quote
HovstaSX360 Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Motorn ser ut att sitta ganska högt så man kanske rent av har kardanen under motorn. Quote
Gerhard Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Kardan blir väl utåt vänster som den är monterad? Quote
HovstaSX360 Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Ja, om man inte byggt om den. Jag tycker i vart fall att motorn ser ut att sitta högt o det ser ut att vara gott om plats för avgasrören så jag får för mig att den sitter mer i mitten av bilen än vad som är vanligt. I alla fall jämfört med min egen bil. (Blackbird Caterham) Quote
gka Posted July 24, 2012 Author Posted July 24, 2012 Här är en som satt den på tvären i en MK Indy! http://members.tele2.nl/hanjoosten/html/mk_indy.html Här är två vänsterstyrda Indy till med likadan motor. http://video.google.com/videoplay?docid=-1990454910786857779 Jag får inte heller ihop hur han med Westfielden har gjort för att få till drivningen med motorn åt höger. :blink: Quote
Gerhard Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Kul med ider som man inte sett innan! Vända slutväxeln !, vet att man gjorde det i VW lådor när dom byggde trikar om jag inte minns fel. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.