Jump to content

Bilprovningen till salu


cealm

Recommended Posts

Tidigare har vi diskuterat enskilt godkännande istället för registreringsbesiktning. I avmonopoliseringens svallvågor så ökade kostnaderna drastiskt. Från cirka 1700 kr för en registreringsbesiktning till runt 4000 kr för ett enskilt godkännande alltså mer än en fördubbling. Egentligen finns det inget pristak för enskilt godkännande genomförs på "bok- och räkning".

Om cirka 1 år eller möjligen 1,5 år kommer nästa prischock. Fast vi vet inte säkert men det vore bara dumt att tro något annat. Se hur det gick i vårt grannland Finland.

Bilprovningen är till salu. Länk till Bilprovningens sida

Denna gång kommer det beröra samtliga landets fordon. Idag kostar en årlig kontrollbesiktning 320 kr. Personligen tycker jag det är bra med systemet årlig kontrollbesiktning och prisnivån 320 kr för en personbil stör mig inte heller. Om 18 månader skall det bli intressant att se vad den utförsäljnignen kommer att ge i "oskälig prishöjning". Fördubbling? Tredubbling? Det är nog ingen som tror att det bara blir en prishöjning enligt KPI eller något annat prisindex.

Min slutsats nummer 1 blir: Kommer jag få skriva -- "Vad var det jag sa" om ett eller två år och referera till denna nystartade tråd 10 juli 2012.

Min slutsats nummer 2 blir: All utveckling är inte av godo. I alla fall inte för den enskilde.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det ska vara statligt och oberoende och neutralt. Alla får samma utbildning m.m.

Nu är det svindyrt i Finland upp till 1000:- har jag hört?

Det kanske blir som med vårdcentraler att ingen vill etablera sig i glesbygd.

Går en station dåligt så kan de lätt ordna med ombesiktningar så blir resultatet bättre.

Och inget har blivit billigare av en avregleringen till den fria marknaden.

De köper att bolag i ett syfte. Tjäna pengar och inget annat.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

---- Min slutsats nummer 1 blir: Kommer jag få skriva -- "Vad var det jag sa" om ett eller två år och referera till denna nystartade tråd 10 juli 2012. ---- Det ser ut som jag får säga Vad va det jag sa tidigare än beräknat fast å andra sidan vär det väl ett säkert kort att spela på.

Tänk vilken lycka beslutet 2010 öppnar möjligheten att få boka med mobilen, jag bara inte vänta......Suck! Det öppnar också möjligheten att få betala betydligt mer för en vanlig kontrollbesiktning. Där kan jag gärna vänta.

-- Behöver anställa flera, bilbesiktare, oj tänkte inte på till huvudkontroret såklart.... och ingen skillnad för anställda eller kunder, nej såklart inte. Inte just dagen för ägarbytet men vi såg ju 1700kr till billiga 4300 när avmonopoliseringen av SBP slog till. Jag tippar på 200 kr upp från 320 till runt 500 för en bilbesiktning inom 2 år kanske till och med 400 kr upp.

Jag tror hela SBP avmonopoliseringen kan sammanfattas i ett ord: Löjeväckande! eller möjligen tre ord för att få med allt: Löjeväckande och dyrt.

Nerikes Allehanda 2012-07-10

Vadvadetjagsaomavmonopoliseringen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Instämmer helt i din analys.

Det är inte alltid det var bättre förr men i detta och flera andra fall var det nog så.

Utan att ta politisk ställning förefaller det som om den sittande regeringen agerar hysteriskt för att hinna genomföra alla sina dogmatiska floskler dvs. "privatiseringar och avregleringar" före nästa val.

Om de förlorar nästa val har de i allafall genomfört något som svårligen går att backa tillbaka även för kommande regeringar.

Att omstruktureringarna inte har blivit vad politikernas retorik och propaganda har framhållit finns många exempel på, se bara på Apoteken, tågtrafiken (SJ), samhällsservisen (sjuk- och åldringsvård, skola, dagis osv) mm. Till detta ska nu även läggas bilprovning! Denna politik kan möjligtvis fungera i Fjollträsk men knappast i områden där konkurrens saknas dvs utanför Stockholms tullar.

Att offentlig verksamhet har haft en "överkostnad" ser man nu på att riskkapitalbolagen gör stora vinster. Å andra sidan var "överkostnaden" något som vi medborgare fick betala för att få ett samhälle som med internationella jämförelser var ett bland de minst korrumperade, bäst fungerande och omfattade alla oavsett plånbok och/eller social ställning. Personligen föredrar jag nog "förra tiden" trots de högre skatterna.

Vad har ovanstående med bilbyggeri att göra?

Betänk bara vad som har skett med "enskilt godkännande"! Avregleringen ska enl politikerna vara till konsumenternas fördel. Jo pyttsan - priset för godkännande steg från 1680 SEK till en flytande kostnad på omkring 6000 SEK.

Politik är det möjligas konst lär någon tänkare ha sagt.

Antas

Morgontidig opolitisk filosof.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Får kanske lära om SBP (Svensk Bilprovning) till CBP (Cypriotisk Bilprovning). Ännu lite mera damm som rörs upp i avmonopoliseringens varv(tid). Sista ordet är säker inte sagt än.

Tänk när Transportstyrelsen skall konkurrensutsättas och säljas ut helt eller delvis.

SBPcypern.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...