Antas Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Jag får inte hastighetsmätaren - cykeldatorn - att fungera. Frågor: -hur lång kabel klarar mätaren? -har det någon betydelse om kablarna kastas om? Jag tycker att det borde sakna betydelse eftersom det sannolikt bara är pulser. -har satt 2 magneter (Clas Olson) på drivknuten - hur stort avstånd bör det vara mellan magnet och sensor? Antas EKG´t fungerar i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 jag har lång kabel och inga problem. avståndet till magneterna beror på hur kraftig magnet du har. men den som följer med klarar 3-4mm. men ju närmre desto bättre.Har du givaren lös så kan du svischa förbi den med en magnet så ser du om det funkar i övrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Antas: Är det Clas Ohlson neodymmagneter, tex 31-1466 eller 31-1467? MEd två bredvid varandra kan du placera givaren 10 mm och upp till 20 mm ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 18, 2012 Author Share Posted May 18, 2012 Jag har en till identisk cykeldator. Upptäckte på den att det finns en liten markering längst ut på pick-upen där tydligen magneten ska passera. Kan vara så att magneten passerar mitt på pick-upen i min montering, ska kolla i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Med neodymmagneter räcker det att vara i närheten. Originalmagneter som levereras med cykeldatorer duger till en cykel men inte på en bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Prova att vända magneten. Är inte helt säkert att det funkar om magnetfältet är felriktat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 19, 2012 Author Share Posted May 19, 2012 (edited) Eureka - jag tror att jag har funnit felet! Sensorn hade jag monterat så att magneten passerade på "fel" sida - jämför svarta och gula pilarna på bilden. Enl beskrivningen ska magneten passera vid den gula pilen inte som jag, klantaschlet, hade monterat med passagen vid svarta pilen. Återstår att vänta tills epoxyn har härdat fastlimningen av magneten och sedan prova igen. Jo Cealm, det är Clas Olson magnet (den kraftigare). Antas Utan fart men snart fartfylld (kanske?). (En stund senare) Kunde inte hålla mej - trots hustruns protester har jag varit ut i garaget och rullat "rörhögen" framåt/bakåt och kom upp i den aktningsvärda hastigheten av 1,8 km/tim! Nu börjar jag nå upp i hiskeliga farter! Antas Fartblind. Edited September 23, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Jag har olimmade Clas Ohlson neodymmagneter på kardan och de sitter kvar av sig själva. Att jag inte har någon cykeldator ansluten utan bara snurrande magneter det är av mindre vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Men Cealm. Vi som gasar lite måste lita på att magneterna sitter kvar. :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Var på väg att skriva i förra inlägget att jag kanske har samma varv på kardan som Antas mfl har på drivaxlarna.....fast då borde även jag limma magneterna om antas limmar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.