Jump to content

Vindrutetorkarmontering


Antas

Recommended Posts

Så var det då dags med sista monteringarna innan SFRO2 och regbesiktning.

Torkarmotor och axlar kommer från BMC Mini inköpt från EuropaSpares i England.

Vindrutetorkarna kan parkeras åt vänster eller höger (sett framåt från förarplatsen).

Om de parkeras åt höger kommer torkarbladet att svepa (lodrätt) mot vänstra sidostolpen i hela sin längd (=stor svepyta framför föraren).

I detta fall kommer torkaraxeln nära torkarmotorn (sitter på vänstra sidan) och med skarp böjning på den fram-/återgående axeln.

Alternativet är att låta torkarbladet parkera mot vänster. Då blir den vänstra övre delen av rutan framför föraren ej svept. Fördelen är att då blir axeln placerad längre från vindrutetorkarmotorn (närmare mitten på scuttlen) och med mindre skarp vinkel på fram-/återgående axeln.

Hur har ni monterat era vindrutetorkare?

Tacksam om någon har bilder på arrangemanget.

Antas

Torkar vått mot nya färdmål i klarsikt.

Link to comment
Share on other sites

Annars kan du skippa vindrutan vid regbes och SFRO2 så behöver du inte stressa med det...

Jag har bara en glasklar vindavvisare på min men Bilprovningen tjafsade så om materialet i den, det är Makrolon. Står dock inte stämplat på den, så hur ska man bevisa det då mer än med kvitton på plasten...

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det löser sej med torkarna idag.

Vad gäller vindavvisare och ruta har glasmästaren skrivit ett intyg på montage och material, hoppas att det duger åt dom.

Link to comment
Share on other sites

Så här blev det.

Scuttelmaterialet är alu(1mm)-divinycell(10mm)-alu(1mm).

"Krafsade" ur divinycellen och gjorde nytt distansmtrl av PP glasfiberspackel. På baksidan blev det 3 mm alu som mothållsbrickor.

Motorn fästes i hörnet (hållarkonsoller är under bearbetning), el är framdragen.

Antas

Sprintar mot SFRO2.

Link to comment
Share on other sites

Än så länge!

Har inte provkört än. Motorfästet ska göras klart idag.

Har upptäckt att jag måste korta torkararmarna. Materialet är magnetiskt så det borde vara svetsbart annars kan hårdlödning vara ett alternativ.

Antas

Testpilot varje dag.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Än så länge!

Har inte provkört än. Motorfästet ska göras klart idag.

Har upptäckt att jag måste korta torkararmarna. Materialet är magnetiskt så det borde vara svetsbart annars kan hårdlödning vara ett alternativ.

Antas

Testpilot varje dag.

Jag borade ur nitarna och kortade där

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Det är en reklamskylt från travbanan i Boden.

Synd att det inte är reklam för Ahlgrens bilar och satt på utsidan.

Reklamen är en vinylfilm som man avlägsnar med varmluftspistol och starka händer - tyckte att den får sitta kvar på insidan.

Antas

Visar synlig reklam endast om det betalas bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...