Jump to content

Däck mängd?


Recommended Posts

Jag hade tänkt att köra på vanliga däck på kinnekulle, plånboken säger nej till R däck i år! :angry:

Ni som åkt lite bana vad säger eran erfarenhet om hur mycket däck som går åt? Självklart så beror det på hur man kör och hur mycket pulver det i spisen mm, men ca? Vore ju lite tråkigt om man är utan däck på lördag eftermiddag!

Kommer det finnas däck maskiner på plats, pratades om det tidigare på forat, hur har det gått me det? Vore ju bra om man bara kan ta me 27 lösa däck, blir ju lite tungt om det sitter fäljar i också!!! :blink:

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Däckslitage ála kimmen = 0,5 mm däck / timme.

Däckslitage ála cealm = knappt slitit ner gjutskägget än på mina 625 kronors Kina-däck och jag har haft bilen i 3 år. Det är istort sett bara vid gasning, bromsning och vid svängar som däcken slits nämnvärt. Det är därför mina däck håller (l'änge). Möjligen att jag kan få problem med åldring av gummit.....

Link to comment
Share on other sites

Däckslitage ála kimmen = 0,5 mm däck / timme.

Däckslitage ála cealm = knappt slitit ner gjutskägget än på mina 625 kronors Kina-däck och jag har haft bilen i 3 år. Det är istort sett bara vid gasning, bromsning och vid svängar som däcken slits nämnvärt. Det är därför mina däck håller (l'änge). Möjligen att jag kan få problem med åldring av gummit.....

Hur går det till? mina däck har redan slitits på de 7 mil jag kört bilen (i vilket fall bak) :icon_oops:

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Skumt det där me mer slitage på bakdäcken, tror INTE att jag kommer gå med i den klubben när bilen är klar! :hypocrite: Tur att firman köpte in en däck maskin... :notworthy:

Då tar jag me 2 uppsättningar däck på fälj, 4 lösa däck och hoppas på att det kommer något däck nasar gäng som kan lägga om däck åt oss.

Dom kanske har bra priser på R däck till oss också. Dom skulle kunna skriva ikea möbler på kvittot som man kan visa för fritids chefen när man kommer hem... :icon_oops:

Edited by Nallemannen
Link to comment
Share on other sites

Hur går det till? mina däck har redan slitits på de 7 mil jag kört bilen (i vilket fall bak) :icon_oops:

Har du skimsat vinklarna bak eller åker du med "orginal sierra"?

Link to comment
Share on other sites

Har du skimsat vinklarna bak eller åker du med "orginal sierra"?

det är orginal sänkt sierra alltså runt 4grader camber skare vara då tror jag, ska jag ha mindre måste jag bredda skärmarna å de vill jag inte, dessutom ska det ju funka bra på bana med så mycket camber säger dom som vet

Link to comment
Share on other sites

har man för mycket camber så sliter man ner däcken och när de är slitna så har man nog inte så mycket nytta av ökad camber för man kommer så att säga tillbaka till 0. Är din toe som den ska?

jag har kört med mina Toyo R888 i 4 säsonger och 2000 mil och de är inte riktigt slut än. de klarar 500 hundra mil till

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Funderar på däck-åtgång inför kullen...om man tar med däck finns det någon i trakten som har öppet och kan kränga på dom?! Chansen är väl rätt liten.. Båging kanske har några kontakter i Lischöping?!

Link to comment
Share on other sites

Funderar på däck-åtgång inför kullen...om man tar med däck finns det någon i trakten som har öppet och kan kränga på dom?! Chansen är väl rätt liten.. Båging kanske har några kontakter i Lischöping?!

Bra idé!!! Skall kolla runt lite!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kör man gat-däck och står på lite seriöst så smälter de. Såvida man inte har en dimension som är brutalt överdimensionerad för sjua. Det är just det som är skillnaden mellan gatdäck och R-däck; Gatdäcken presterar bäst när de bara är aningens varmare än rums-temp, R-däck/slicks presterar som bäst i ett spann på ca 10° (runt 80° vill jag minnas, beroende på fabrikat och gumminblandning) och sämre (hala) vid temp under detta spann. Gatdäcken har en tröskel där de går från OK till snor-hala utan något som helst område där emellan. Överhettar du gatdäck går de åt på några få varv. ;)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Jag körde på Nankang däck under en körning på Kullen förra året utan några som helst problem. Körde totalt 120min relativt hård körning (med varvtider mellan 1.00-1.04).

Hade mycket mönster kvar på däcken efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Kör man gat-däck och står på lite seriöst så smälter de. Såvida man inte har en dimension som är brutalt överdimensionerad för sjua.

Många (inklusive mig) kör med 195 eller 205 mm breda däck, och det är kanske egentligen att räkna som lite överdimensionerat på sjuor. Var det inte Berne som bytte ned sig från 205:or r-däck till 185:or och fick mycket bättre grepp eftersom det inte blev rätt temperatur i de breda däcken?

Link to comment
Share on other sites

Kollat runt med handlarna i stan om öppettider osv och det bästa jag kan få fram är Gummicentralen som kan köra jour om det skulle behövas.... En jouravgift på 1000:- är vad som gäller utöver normala priser.......

Link to comment
Share on other sites

Jaha jag trodde det var klart med en däckleverantör på plats med servicebuss??? Med gratis däcktjänst som kunde utbilda oss i däck.

Ralfs däck förstod jag skulle vara där.

Det kunde jag ha fixat i annat fall.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...