Nallemannen Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Jag hade tänkt att köra på vanliga däck på kinnekulle, plånboken säger nej till R däck i år! :angry: Ni som åkt lite bana vad säger eran erfarenhet om hur mycket däck som går åt? Självklart så beror det på hur man kör och hur mycket pulver det i spisen mm, men ca? Vore ju lite tråkigt om man är utan däck på lördag eftermiddag! Kommer det finnas däck maskiner på plats, pratades om det tidigare på forat, hur har det gått me det? Vore ju bra om man bara kan ta me 27 lösa däck, blir ju lite tungt om det sitter fäljar i också!!! :blink: //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Kolla med Cealm. Om jag inte missminner mej körde han på "billiga" däck och det gick visst utmärkt. Antas Goodrich på fälgarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Skulle tippa på att det går åt max 1 mm gummi på ett vanligt däck på ca 2 timmars körning med en sjua (om man inte börnar en massa :) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Däckslitage ála kimmen = 0,5 mm däck / timme. Däckslitage ála cealm = knappt slitit ner gjutskägget än på mina 625 kronors Kina-däck och jag har haft bilen i 3 år. Det är istort sett bara vid gasning, bromsning och vid svängar som däcken slits nämnvärt. Det är därför mina däck håller (l'änge). Möjligen att jag kan få problem med åldring av gummit..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 (edited) Däckslitage ála kimmen = 0,5 mm däck / timme. Däckslitage ála cealm = knappt slitit ner gjutskägget än på mina 625 kronors Kina-däck och jag har haft bilen i 3 år. Det är istort sett bara vid gasning, bromsning och vid svängar som däcken slits nämnvärt. Det är därför mina däck håller (l'änge). Möjligen att jag kan få problem med åldring av gummit..... Hur går det till? mina däck har redan slitits på de 7 mil jag kört bilen (i vilket fall bak) :icon_oops: Edited May 12, 2012 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted May 12, 2012 Author Share Posted May 12, 2012 (edited) Skumt det där me mer slitage på bakdäcken, tror INTE att jag kommer gå med i den klubben när bilen är klar! :hypocrite: Tur att firman köpte in en däck maskin... :notworthy: Då tar jag me 2 uppsättningar däck på fälj, 4 lösa däck och hoppas på att det kommer något däck nasar gäng som kan lägga om däck åt oss. Dom kanske har bra priser på R däck till oss också. Dom skulle kunna skriva ikea möbler på kvittot som man kan visa för fritids chefen när man kommer hem... :icon_oops: Edited May 12, 2012 by Nallemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Krolleg: ---- gasat, bromsat eller svängt --- Hmm du måste har gjort någat av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 Hur går det till? mina däck har redan slitits på de 7 mil jag kört bilen (i vilket fall bak) :icon_oops: Har du skimsat vinklarna bak eller åker du med "orginal sierra"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 Har du skimsat vinklarna bak eller åker du med "orginal sierra"? det är orginal sänkt sierra alltså runt 4grader camber skare vara då tror jag, ska jag ha mindre måste jag bredda skärmarna å de vill jag inte, dessutom ska det ju funka bra på bana med så mycket camber säger dom som vet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 har man för mycket camber så sliter man ner däcken och när de är slitna så har man nog inte så mycket nytta av ökad camber för man kommer så att säga tillbaka till 0. Är din toe som den ska? jag har kört med mina Toyo R888 i 4 säsonger och 2000 mil och de är inte riktigt slut än. de klarar 500 hundra mil till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Funderar på däck-åtgång inför kullen...om man tar med däck finns det någon i trakten som har öppet och kan kränga på dom?! Chansen är väl rätt liten.. Båging kanske har några kontakter i Lischöping?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Funderar på däck-åtgång inför kullen...om man tar med däck finns det någon i trakten som har öppet och kan kränga på dom?! Chansen är väl rätt liten.. Båging kanske har några kontakter i Lischöping?! Bra idé!!! Skall kolla runt lite!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted June 24, 2012 Share Posted June 24, 2012 (edited) Kör man gat-däck och står på lite seriöst så smälter de. Såvida man inte har en dimension som är brutalt överdimensionerad för sjua. Det är just det som är skillnaden mellan gatdäck och R-däck; Gatdäcken presterar bäst när de bara är aningens varmare än rums-temp, R-däck/slicks presterar som bäst i ett spann på ca 10° (runt 80° vill jag minnas, beroende på fabrikat och gumminblandning) och sämre (hala) vid temp under detta spann. Gatdäcken har en tröskel där de går från OK till snor-hala utan något som helst område där emellan. Överhettar du gatdäck går de åt på några få varv. ;) Edited June 24, 2012 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Jag har iof inte åkt på gatdäck på bana ! Men jag tror att överhettade gatdäck inte är nåt stort problem..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Jag har iof inte åkt på gatdäck på bana ! Men jag tror att överhettade gatdäck inte är nåt stort problem..... Kolla spelet på gaspedalen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Jag körde på Nankang däck under en körning på Kullen förra året utan några som helst problem. Körde totalt 120min relativt hård körning (med varvtider mellan 1.00-1.04). Hade mycket mönster kvar på däcken efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Kolla spelet på gaspedalen Har kollat de....gasen i botten = itb fullt öppen. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 (edited) dubbel Edited June 28, 2012 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 (edited) dubbel Edited June 28, 2012 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Kör man gat-däck och står på lite seriöst så smälter de. Såvida man inte har en dimension som är brutalt överdimensionerad för sjua. Många (inklusive mig) kör med 195 eller 205 mm breda däck, och det är kanske egentligen att räkna som lite överdimensionerat på sjuor. Var det inte Berne som bytte ned sig från 205:or r-däck till 185:or och fick mycket bättre grepp eftersom det inte blev rätt temperatur i de breda däcken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 Kollat runt med handlarna i stan om öppettider osv och det bästa jag kan få fram är Gummicentralen som kan köra jour om det skulle behövas.... En jouravgift på 1000:- är vad som gäller utöver normala priser....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 6, 2012 Share Posted July 6, 2012 Jaha jag trodde det var klart med en däckleverantör på plats med servicebuss??? Med gratis däcktjänst som kunde utbilda oss i däck. Ralfs däck förstod jag skulle vara där. Det kunde jag ha fixat i annat fall. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.