xtimmyx Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Upptäckte vid besiktningen av min nyinköpta älskling att bromscylindern läcker lite grann mot torpedväggen. Och totalnovis som jag är (men dum nog att skaffa en Sjua till trots) så undrar jag nu om någon kan identifiera nedanstående bromscylinder. Donatorbilen lär tydligen varit en Sierra 2.0 -88 men efter lite forum-sökande så verkar det ju finnas en herrans massa olika bromscylindrar ändå. Spontant så tycker jag ju att den ser väldigt lik denna ut: http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra-2-0-82-88-BRAKE-MASTER-CYLINDER-FBM4068-/260976114134?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cc36379d6#ht_660wt_962 (Ursäkta kassa bilder, dåligt ljus. gammal kamera och trångt utrymme är inte direkt idealt). :wub: Och om jag nu bestämmer mig för att köpa ovanstående, behöver jag köpa några packningar eller dylikt till? Samt, kanske viktigast av allt. Hur farligt/ofarligt är det att köra med bilen just nu? Jag har en konbanekörning nästa helg jag hemskt gärna skulle vilja delta på. Om jag håller koll på nivån (har ju lampa för det också), är det då förhållandevis säkert? Jag fick ju trots allt inte ens en tvåa för det på besiktningen, även om de påpekade det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Svårt att avgöra var det läcker ifrån. Hade det varit mellan behållaren och cylindern hade jag inte varit speciellt orolig. Är det på trycksidan är det ju lite värre. Men sålänge du känner att det tar emot i bromspedalen... Försvinner mycket vätska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Det här ger dig en möjlighet att anpassa pedalkraften! Det är nämligen som så att Fords har varit rätt kluriga med sina broms-cylindrar. På Escort, Sierra, Cortina, Transit, Capri och Granada använder i princip samma gjutningar men har olika innerdiametrar. Innan du handlar upp dig på en ny huvudcylinder så ta isär din gamla och mät upp den. Om du väljer en med mindre diameter får du längre pedalslag, men mindre kraft vilket gör det enklare att portionera bromskraften. :thumbsup: Var dock försiktig så att du inte går från en extremt stor till en extremt liten eftersom det kan ge dig problem med hur mycket volym du har i cylindern kontra bromskaliprarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted April 27, 2012 Author Share Posted April 27, 2012 Men sålänge du känner att det tar emot i bromspedalen... Försvinner mycket vätska? Jodå tar emot gör det ju. Jag fyllde på vätska igår kväll och i morse när jag kollade var det en fläck under med en diameter på ca 4cm. Men lite av det lär varit från att jag spillde lite när jag fyllde på. Det här ger dig en möjlighet att anpassa pedalkraften! Det är nämligen som så att Fords har varit rätt kluriga med sina broms-cylindrar. Det låter ju trevligt, dock har jag inte kört bana med den än så jag kan avgöra hur jag vill ha det. :) Hur knepigt är det att byta då? Är det bara skruva loss rören, lossa den från "torpedväggen", skruva dit en ny, på med rören och lufta bromsarna? Inga packningar eller dylikt som behöver bytas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 pedalen får du koppla ifrån också vid bytet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted April 27, 2012 Author Share Posted April 27, 2012 Har kollat lite Youtube-videos nu på hur man gör. Verkar ju inte för överjävligt ändå (undantaget att faktiskt komma åt den, pedalen framför allt). Hade inte en aning om att man behövde lufta själva huvudbromscylindern innan man monterade den, är det något som någon av dessa två kan duga till? Ingen av dem ser riktigt ut som vad de använde i de två videosarna jag tittade på: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19148/ http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/ Såg att Mekonomen hade bromscylinder för ~900kr men det är lite väl tycker jag. Finns det nya billigare nånstans i Sthlms-trakten eller är ebay min bästa vän som vanligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 På sådana här delar är ebukten,co,uk din bästa vän. Jag har aldrig fått biltemas bromsluftare att funka. Det läcker alltid lite från nippeln på oket så det smyger alltid in lite luft bakvägen. Det funkar bättre med lite övertryck i bromsvätskebehållaren och sedan pumpar man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 jag kör alltid med ca 1bar i behållaren och sedan öppna luftnippeln så det får lite fart,då äker luftbubblorna ur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted May 3, 2012 Author Share Posted May 3, 2012 Nu har jag fått den nya. Dessvärre ser den ju inte alls ut som på bilden på ebay, eller den som sitter monterad. Den nya bromscylindern ser ut som nedan. Tror ni det finns något hopp öht om att den gamla behållaren passar på denna och denna i sin tur i bilen? Det lär jag väl märka när jag försöker byta men om någon vet att det är kört så är det skönt att slippa besväret med att ens försöka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Jag satte dit min Sierra-behållare på en escort-cylinder. Men jag var tvungen att dra om några bromsrör på grund av att den hade annan gänga på nipplarna. Så, försök att kolla nippelgängorna ORDENTLIGT på alla positioner innan du börjar jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted May 14, 2012 Author Share Posted May 14, 2012 Intressant nog sa verkar den ha lagat sig sjalv. Har haft papper under bilen senaste veckan och det har inte lackt en droppe. Kanske var det nagon packning eller dylikt som var torr eller missplacerad sen vinterforvaringen eller nagot. Men nu verkar det lira och den bromsade alldeles utmarkt pa bantraffen. Fel som lagar sig sjalva ar den basta sortens fel. Men ska halla ett extra oga pa bromsoljenivaer och bromsverkan framover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.