Jump to content

Hur böja sufflettrör?


Antas

Recommended Posts

Eftersom jag väntar på stolar och vindrutetorkaraggregat passar jag på att göra sånt som egentligen kan anstå till senare.

Måste försöka hitta någon, eller jag själv, som kan böja alurör 18mm med 2,5mm godstjocklek och radie ca 100mm.

Någon som vet hur man böjer?

Fick ett tips på att röret kunde fyllas med sand och sedan böjas.

Har efter rutlisterna lärt mej att aluminiumen ska avhärdas före böjning!

Nu rådfrågar jag er alla - vilken färg ska det vara på suffletten?

Kapellduk finns bara i begränsade färger men annars skulle väl blommig, rutig/randig, prickig vara spännande.

De färger som är lättast att få tag på är:

-koksgrå (nästan svart)

-sand

-blå

-marinblå

-röd

Med lite sökning går det säkert att få fram andra färger också.

Antas

Planerare av dåligtväderöverhuvudettak.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte sandfylla rören avhärda dem och såga till lämplig form (jag använde en limfogskiva som jag sågade till och sedan fräste jag ett spår i skivan. Fäste röret mot skivan med spännband dvs drog ett spänband runt hela och spände åt. Bockade sedan röret det deformerades nästan ingenting. Fär att få in bocken ordentligt så satte jag ett spänband på tvären och spände åt.) Och böj över denna. Jättelätt.

Väv finns här

http://www.profabrics.co.uk/snap_sub_product_search.php?search=true&category=Fabrics>>Marine and Outdoor Fabrics&termsx=Fabrics>>Marine and Outdoor Fabrics

jag har handlat flera gånger från dem och kan varmt rekomendera dem.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Idag när jag plågade min lekamen på gymmet kom jag faktiskt på ung. samma metod att böja kapellrören.

Istället för att fräsa ur en halvcirkel tänkte jag fylla hålrummet med fiberarmerad PP, linda röret med GladPack, pressa ner det i den ohärdade plasten och då få en halvcirkel. Till sidorna i formen använder jag 12mm byggplywood som jag har fått gratis - Locost!

Jag återkommer med bilder hur jag löste det - om det fungerar förståss! Om det inte fungerar återkommer jag ändå så att alla får njuta av den sanna glädjen - skadeglädjen.

Länken med suffletttyger (OBS! "ttt" stavningen!) är perfekt, här finns långt mer färger och typer än på lokala båttillbehörsaffären i Luleå.

Solen skiner från en kristallklar himmel över fattiga och rika i Norrbotten.

Antas

Sufflettör.

Link to comment
Share on other sites

Antas, förstärk alla sömmar + kanter med webbing-band. På det viset får du en suflett som tål tuffa tag och som fladdrar mindre. Du kan även använda webbing-band för att "sy in" fickor som suflettrören sitter i. En sådan ficka bör ha webbing band även mellan suflett-tyget och röret för att förhindra att röret "nöter" på suflett-tyget.

Byggplast funkar bra som mall-matrial för delarna till sufletten. Malla direkt på suflettrören så får du en tight och fin suflett.

Link to comment
Share on other sites

Vad är "webbing-band"?

Jag har analoga katalogen "Båttillbehör 2012 Interboat.se" som jag hämtar inspiration och information ur. Deras kapellvred (art 1839, sid 61) hade jag tänkt använda för att fästa duken mot karossen - synpunkter?

"Båttillbehör 2012 Interboat.se" förefaller vara samma som "Byggplast".

Har sett en variant på skydd mot rören, det var ca 10cm liggunderlag mellan duk och rör.

Jo, fickor för rören har jag också tänkt på.

Hade tänkt sy en första modell av lakansväv och sedan ha den som mall.

Går sufflettväven att sy med vanlig symaskin?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vad är detta?

Jo, böjformen till rörhögens sufflettrör.

Formen behövs för att inte rören ska bli platta i böjen. Eftersom jag saknar fräs tänker jag göra formen rund med glasfiberspackel med en rörstump som "formatör" (kan det heta så?) innan spacklet har härdat.

Innan böjning ska aluminiumrören upphettas till ca 350 c för att avhärdas, tänker ändå fylla rören med torr sand som ytterligare åtgärd för att undvika tillplattning.

Spännande fortsättning följer!

Antas

Ofärdig sufflettör

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...