Jump to content

varning ??????


PeÅ

Recommended Posts

Det är ju inte klokt. Har de patent? Efter alla dessa år.

En replica är inte en ren kopia. det är annan ram på denna och säkerligen drivlinan också m.m. Och plastkaross

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Läste också denna, synd på en sån fint arbete som det ser ut som på bilderna. Undrar vilken firma som gjort den.

Poloj i Köping gör ju något liknande

Link to comment
Share on other sites

Undrar vilket lagrum i EUs artiklar (lagar) de åberopar? OBS! Det kan finnas speciella regler för Tyskland godkända av EU under begränsad tid (s.k. undantag), dock ska samtliga regler på sikt vara likalydande inom hela EU.

-Patent - knappast tillämpbart om inte hela bilen har kopierats. Patent skyddar funktion inte utseende. Gäller i 20 år.

-Designskydd (tid. mönsterskydd)- skyddar utseende men inte funktion. Lätt att kringgå genom att ändra lite på utseende. Gäller i 25 år.

-Varumärkesskydd - Om de ger sken av att det är en Mercedes är det straffbart. Gäller i 10 årsperioder, kan förlängas hur länge som helst.

Bilen förefaller likna Mercedes 300 SL den byggdes mellan 1954-63. Om Mercedeskoncernen har agerat taktiskt (vilket de garanterat alltid gör!) har de registrerat mönsterskydd (nuv. designskydd) 1954 som då skulle ha varit verksamt fram till 1979. Efter 1979 skulle alltså bilen tillverkad och skyddad 1954 var fri att kopiera. Biltillverkare designskyddar varje årsmodell.

Tullen måste stödja sitt handlande på EU´s artiklar, undrar vilken?

Ni alla som har köpt Rolex- och Breitling kopior i t.ex. Thailand - vet ni att ni begick ett lagbrott (varumärkesrätten!) när ni tog in klockorna över EU-gränsen?

Grannen har en, han är polis!

Nåja, om jag semestrar någon gång i Thailand kommer jag också att införskaffa en "Breitling" - självklart av "dyraste" modell!

Antas

Immaterialrättsgränsgångare.

Link to comment
Share on other sites

Har hört något liknande om Ferrari, och då har jag för mig att de hängde upp sig på att det även satt Ferraris logo och märken på bilarna. Hittade detta, men det låter som polisen handlat på eget bevåg.

http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=20883

Helt absurt oavsett. Jag menar, vem skulle vara så dum att de skulle gå att lura på dem en MR2 förklädd till Ferrari? Att man "lurar" någon som ser bilen lite snabbt är ju en sak, det skadar ju ingen. Men att hävda att byggarna skulle ha ett brottsligt uppsåt att sälja förfalskade Ferraribilar och tjäna grova pengar på den det är ju bara skrattretande. :-P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...