Jump to content

Recommended Posts

Kommer förhoppningsvis mappa lite i sommar så jag har läst på lite om knackningar och detektering.

Har funderat på APC från saab och knocklink, men det verkar vara lite delade meningar om dessa.

Bäst är tydligen att lyssna och använda hjärnan som filter.

En simpel mikrofonförstärkare med hörlurar.

http://autospeed.com.au/cms/article.html?&A=0353

denna sidan finns lite att läsa och höra!

Ljudinspelningar på knackningar:

http://theknockbox.com.au/the-knock-box/sound-recordings/

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte vad det är för styrsystem du har men det händer lite kring detta och megasquirt. En av MS-utvecklarna har byggt en "add-on" modul till MS3 som hanterar knack. Blir nog skitfräckt när det väl släpps till alla. http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=125&t=43766

Funkar tyvärr inte till MS1 eller MS2.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, men detta är verkligen till att gå över ån efter vatten när man har en Saabmotor... Trionic 5 kan man få för några hundralappar och då har du spikdetektering i varje cylinder med hjälp av tändkassetten som använder tändstiften som mätprober efter varje förbränning.

Skaffar du erhärvan så kan jag bjuda på en styrbox. MS-boxen kan du sälja till bättre behövande... Deal? :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Sonett7, du har alldeles rätt. Och hade jag börjat idag hade jag helt klart kört T5. Men nu sitter allt installerat och funkar. Måste dock erkänna att jag är lite sugen på att konvertera... Blir nog en egen tråd om det.

Den här tråden kan vi väl säga är till alla som inte kör T5 ;)

Link to comment
Share on other sites

Det här är klart intressant för mej som kör motorcyklar i bromsbänk dag ut och dag in..... Ett system man kan använda på allting är riktigt intressant! Tack! :)

Link to comment
Share on other sites

Tror jag har en lös knacksensor liggandes hemma och utgår från att det egentligen är någon form av mikrofon. Ska testa lite i helgen.

T5 T5 T5 T5 T5 T5 T5

banghead.gif

prop.gif

Full AUTOMATISK knack regelering PER cylinder med mer eller mindre fabriks mjukvara med kallstarter, acc uppfetningar mm , individuell bränsle (? tror det) och tändnings kompensering per cylinder några 1000 timmars grund mappning från fabrik , sedan möjlighet till autotuning etc etc , pris 1200:- till en can usb dongle.

Din enda ursäkt är ju att det så klart är kul att pilla ihop ett eget system men funktionen kommer du aldrig i närheten av + färdiga mjukvaror några 100 att välja på.

Link to comment
Share on other sites

Köpte den när jag chippade T7 i bruksbilen.

Om du redan är insatt i T7 suite förstår jag nog inte vad du tvekar på

(åker själv 9-5 aero finkel edition 450Nm 260 HP)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...