Jump to content

Måste stolarna vara godkända?


Recommended Posts

Jag är lite sugen på dessa stolar https://www.europaspares.com/product/140/15291/SEATS/CUSTOM_BUCKET_SEATS/Intatrim_Seat___Odyssey_Ii_Standard_Vinyl.html

Är det några regler för besiktning eller måste stolarna ha någon annan märkning för att allt ska vara grönt?

Tråkigt om man bygger bilen och inte får sitta i den när allt är klart :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite sugen på dessa stolar https://www.europaspares.com/product/140/15291/SEATS/CUSTOM_BUCKET_SEATS/Intatrim_Seat___Odyssey_Ii_Standard_Vinyl.html

Är det några regler för besiktning eller måste stolarna ha någon annan märkning för att allt ska vara grönt?

Tråkigt om man bygger bilen och inte får sitta i den när allt är klart :)

Dom där dimensionerna på stolen som står längre ner på sidan ??

Vad är A på stolen ? Vad är B på stolen osv. ?? Var hittar man det ??

Link to comment
Share on other sites

Kolla 28 och 29 kap samt även 41 kap i VVFS 2003:22. Där behandlas alla frågor som behövs för stolar på gatregistrerade fordon. Tänker du tävling och bana finns det regler för detta. Obs bara att är bilen gatreggar måste VVFS 2003:22 klaras.

Stolarna väljer du själv eller bygger själv i enligthet med de krav som finns i VVFS 2003:22. Då är det inget problem med regbes för gata.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kolla 28 och 29 kap samt även 41 kap i VVFS 2003:22. Där behandlas alla frågor som behövs för stolar på gatregistrerade fordon. Tänker du tävling och bana finns det regler för detta. Obs bara att är bilen gatreggar måste VVFS 2003:22 klaras.

Stolarna väljer du själv eller bygger själv i enligthet med de krav som finns i VVFS 2003:22. Då är det inget problem med regbes för gata.

Jovisst. Men om jag vill köpa en stol så vill jag ju veta den stolens höjd, stolens bredd,

höjd på ryggstödet, osv.

Link to comment
Share on other sites

Tabac: Hittade måtten från en annan stol i samma serie.

dimensions:

a) = 790mm. Ryggstöd

B) = 740mm. Från sidan Hela sittdynan + ryggstödet

c) = 500mm. Från sidan bara sittdynan

d) = 410mm. Framifrån Bredaste delen av sittdynan

e) = 380mm. Framifrån Smalaste delen av sittdynan

f) = 440mm. Framifrån Bredaste delen av ryggstödet

Borde vara rätt. Hoppas att du förstår vad jag menade.

Cealm: Jag ska kika i boken, men det "borde" inte vara några problem :)

Edited by Anders.Lj
Link to comment
Share on other sites

Tabac: Hittade måtten från en annan stol i samma serie.

dimensions:

a) = 790mm. Ryggstöd

B) = 740mm. Från sidan Hela sittdynan + ryggstödet

c) = 500mm. Från sidan bara sittdynan

d) = 410mm. Framifrån Bredaste delen av sittdynan

e) = 380mm. Framifrån Smalaste delen av sittdynan

f) = 440mm. Framifrån Bredaste delen av ryggstödet

Borde vara rätt. Hoppas att du förstår vad jag menade.

Cealm: Jag ska kika i boken, men det "borde" inte vara några problem :)

Sen är det en annan sak. Jag har fått uppgift om att hålen som sitter högst upp på

ryggstödet, där ett fyrpunktsbälte ska gå igenom. Dom hålen får inte vara lägre placerade

än axlarna på personen som ska använda stolen. För om bilen skulle volta runt så mår inte

nacken bra av det. För mig som är ganska lång (1.86) så är det bara ett fåtal stolar som har

de hålen tillräckligt högt upp.

Om de här uppgifterna stämmer så är det alltså viktigt att de bakre fästpunkterna för ett fyrpunkts-bälte är högt placerade.

Eller rättare sagt: Bakre fästpunkt för ett fyrpunkts-bälte bör vara i nivå med

personens axlar eller lite högre.

Edited by Tabac
Link to comment
Share on other sites

--- Dom hålen får inte vara lägre placerade än axlarna på personen som ska använda stolen --- Även 30 kap i VVFS 2003:22 är läsvärd. En sak man kan konstatera är att just detta med bälten och stol är tror jag de mest komplicerade i hela VVFS 2003:22. Läs hur man provar olika saker så förstår ni hur jag menar. Det är väl tur att vi inte gör alla dessa prov eller? Såg tex 780m/s2 i 3ms ... osv Skall ut och kalibrera Voltmetern så skall vi se...

Hur gör man normalt med våra bilar. Jo, det ser bra ut, sitter stadigt, tillräckligt starka och grova bultar som håller allt och att bältet sitter bra. Det finns en skiss med H-punkt mm och den går inte av för hackor men upp med fästet ovanför axeln och nedre fästena långt bak så vill det till att inte klara en besiktning, och såklart nya bälten inga dåliga gamla bälten.......

Tänk då om byggaren är 150 cm och anpassat allt för sig, så köper jag bilen. 185 cm gissa om övre bältesfästet kommer sitta fel i förhållande till axeln. Jag lär nog bygga om men att få nerslag på det i en kommande kontrollbesiktning, nej det sker inte.

Vi skräddarsyr ju våra bilar och de kommer igenom regbes skräddarsydda men sedan när de säljs eller körs av andra med väsentligt annan längd då ändras förutsättningarna.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mina första stolar som jag besiktigade med var hemmagjorda, ingen som ens kommenterade stolarna på varken SFRO eller SBP.

Kan vara viktigare vid racing.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack för all info! och bilder med stolarna i en bil :D

Har läst lite i SFROs bok och Jaa det ska nog gå bra.. Finns säkert bilar med sämre stolar i. Eller som saknar stolar helt :prop:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...