Jump to content

Går MS 1 att mappa med motorn igång?


Recommended Posts

Ja som topic säger... Jag får de inte att fungera att ändra parametrar med motorn igång.... men de kanske är jag som gör fel helt enkelt?

Det rör ett MS1 v3,0 med extracode

Link to comment
Share on other sites

Det låter mycket märkligt..... det är ju "bara" processorn som skiljer dom åt...

Dör det helt? Alltså, tappar du kontakten helt med boxen, eller kan du se mätarna röra sej?

Link to comment
Share on other sites

Mätare och allt fungerar som det ska så det är inga problem.

När jag tar fram den där 3D grafen som visar brännslet och varvtal/TPS så kan jag när motorn är avstäng ändra upp å ner på bränslet om jag vill.

Men däremot när motorn är igång kan jag inte ändra något (har inte lyckats iaf). Inte heller verkar det hända något med autotune läget igång. (men jag vet ju inte vad som ska hända heller)

Link to comment
Share on other sites

Har du testat att ändra direkt i t.ex. Basic Setup/VE-mappen (inte Tuning/VE) och klicka "burn"? Det är inte många inställningar som inte går att ändra "online" s.a.s..... Har testat att googla lite på det, men man får ju som vanligt upp 500.000 träffar som bara nästan handlar om det man letar efter ;)

Link to comment
Share on other sites

DIYautotune svarar så här på frågan...

"Only some of the basic setup (core ignition system configuration for instance) settings require a power reset after changing. All of the tuning can be done live and takes effect immediately. This is the same for MS1/MS2/MS3. "

Får nog kika lite närmare på det där....

Link to comment
Share on other sites

Jag har exakt samma som du: MS1 V3.0 med extrakoden. Jag kan mappa live. Har inte ändrat så mycket än, men jag minns att jag astt och pillade så jag fick lambda 1 på tomgång iaf.

Är ju inte så användarvänligt om man måste starta om när man är ute och kör och mappar ;)

Link to comment
Share on other sites

Är ju inte så användarvänligt om man måste starta om när man är ute och kör och mappar ;)

Nä, det kan man ju hålla med om....tänk då om det vore M$ Windows som operativ :D

Link to comment
Share on other sites

Ne jag får nog pilla lite mera tror jag.... Eller rättare sagt jag hojtar till så får båging komma och hjälpa mig lite :) (är ju ett bra tillfälle å köralite dragrace med) :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ne jag får nog pilla lite mera tror jag.... Eller rättare sagt jag hojtar till så får båging komma och hjälpa mig lite :) (är ju ett bra tillfälle å köralite dragrace med) :racesmile:

Funderar på om det kan vara så enkelt att ditt tändsystem stör ut seriekommunikationen? Antar att du kör nån form av USB->Serial dongle? Enklaste är väl kanske att testa min laptop......

Dragrace? Tänk på att Cealm läser alla inlägg här och att det är max 80 på våra vägar här ;) :D :D

Link to comment
Share on other sites

Ne jag får nog pilla lite mera tror jag.... Eller rättare sagt jag hojtar till så får båging komma och hjälpa mig lite :) (är ju ett bra tillfälle å köralite dragrace med) :racesmile:

Funderar på om det kan vara så enkelt att ditt tändsystem stör ut seriekommunikationen? Antar att du kör nån form av USB->Serial dongle? Enklaste är väl kanske att testa min laptop......

Dragrace? Tänk på att Cealm läser alla inlägg här och att det är max 80 på våra vägar här ;) :D :D

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om det kan vara så enkelt att ditt tändsystem stör ut seriekommunikationen? Antar att du kör nån form av USB->Serial dongle? Enklaste är väl kanske att testa min laptop......

Dragrace? Tänk på att Cealm läser alla inlägg här och att det är max 80 på våra vägar här ;) :D :D

Det problemet hade jag förut då ECUn gick "offline" när motorn startade. löste med att tejpa kabeln med alutejp så de borde inte vara problem längre. Som sagt alla mätare och allt fungerar som det ska. Och det berodde nog inte på tändsystemet i sig utan att kabeln till datorn gick över kabelstammen för jag hade inte problem första starterna för då hade jag itne kabeln liggande dirket på kabelhärvan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...