Jump to content

Val av kvalite på stål?


JonasJonson

Recommended Posts

Hej!

Ska köpa en bit rör 25mm med 2 mm gods för att fästa nedre fästerna till motorvagga och undrar vilken kvalite av stål jag ska välja?

Röret ska vara ca 600mm långt och som sagt bära nedre fästet till en hayabusa motor.

Var på på Valleverken här men de hade visst bara sk hydralrör och det är väl tveksamt vridstyvt nog.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hela min bil är byggd i vanligt bonnstål eller svartstål som det också kallas. Jag kommer bygga alla mina fästen till R1:an i samma kavlisort och höll det för en dubblet så tung bilmotor så borde det hålla för den lite lättare R1:an.

Jag har bara specialstål i mina bärarmar för det är det som SFRO kräver då de skall ha en viss sträck och brott gräns, allt annat är 2 mm bonnstål. Billigt och lätt att svetsa i.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hela min bil är byggd i vanligt bonnstål eller svartstål som det också kallas. Jag kommer bygga alla mina fästen till R1:an i samma kavlisort och höll det för en dubblet så tung bilmotor så borde det hålla för den lite lättare R1:an.

Jag har bara specialstål i mina bärarmar för det är det som SFRO kräver då de skall ha en viss sträck och brott gräns, allt annat är 2 mm bonnstål. Billigt och lätt att svetsa i.

/Fredrik

Tack för snabbt svar :-)

Blir en runda till stålmännen på måndag då.. attans jag som skulle få klart motorn denna helg :-) Men får väl roa mig någon annan viktig dealj.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade hemma. har bara 30 och 40mm men hör med Jonas/Panzer han bor ju nära dig.

Kanske våran skåning har något liggandes :-)

Ska kolla med honom då han lovat besöka mig under morgondagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...