ktm_micke Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Har en liten fundering på styrväxlens placering i bilens längd led. Höjdpunkten för styrleden har jag förståtta att detta påverkar mycket beroende på styrarmarnas läge och den tänkta linjen mellan övre och undre länkarms infästning i förhållande till inre leden på styrväxlen. Men hur påverkar placeringen i bilens längd led om höjden är "rätt" Hur påverkar detta bumpsteer? Har försökt att göra en enkel paint bild hoppas ni förstår. //Micke Quote
cealm Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 --- Hur påverkar detta bumpsteer? --- En hel del. Tror nog du får gå en hårda vägen dvs sätta upp framvagnen och sedan starta i ett läge med styrväxeln i höjd och i längsled. Utifrån det läget flytta styrväxeln till bumpsteer inte finns eller är väldigt liten. Någon annan med liknande framvagn kanske kan ge dig grundvärden att utgå ifrån men det är i alla fall den hårda vägen som gäller till sist. Quote
Antas Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 (edited) Jag fick göra om infästningen flera gånger för att minska "bumpsteer". Tror inte att teoretiska beräkningar blir exakta, det enda som jag rekommenderar är att göra en "tillfällig" infästning med mycket flyttande fram/bakåt och upp/ner. Jag köpte två laservattenpass för ca 100 SEK/st på Clas Olson. Satte fast dom på hjulen, tog sedan bort stötdämparna och placerade en domkraft under chassit fram. Hjulen ska stå på en "sandwich" av två plåtar med olja emellan, detta för att kunna glida när man höjer/sänker chassit med domkraften. Ritade punkter där laserprickarna träffade garagedörren 1,5-2 m framför hjulen. Hissade sedan chassit upp och ner, flyttade styrväxeln i flera led tills prickarna stod stilla på dörren. För mej tog det några dagar innan allt var klart = O grader "bumpsteering". Edited February 17, 2012 by Antas Quote
Jörgen Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 styrväxelns placering i längsled bör som utgångsläge vara parallelt med styrarmarnas ändar, då får du bara en liten påverkan av ackerman vilken inte påverkar styregenskaperna speciellt mycket. stryrväxelns placering i höjdled är extremt viktigt, det kan skilja endast 1 mm upp eller ner i höjd för att få bumpsteer som kan vara livsfarligt, så var nogrann med höjdplaceringen. jörgen Quote
JTZ Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Antas, din mätmetod fungerar bara om du har 0 i spårviddsförändring (i centrum!). Men min gissning är att du har en spårviddsändring vid infjädring från normalhöjd. Isf har du toe in eller out vid infjädring om pricken "satt fast" på dörren. En bättre metod är att skjuta lasern parallellt med bilen (i färdriktningen) och sen mäta diffen mellan framkant och bakkant fälg. Då spelar inte spårviddsförändringen någon roll. Beroende på om man har spårviddsökning eller minskning så vill man faktiskt ha bumpsteer. Då menar jag spårviddsförändring vid anläggningsyta mellan däck och väg. Mvh /JTZ Quote
Antas Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 (edited) "Antas, din mätmetod fungerar bara om du har 0 i spårviddsförändring (i centrum!)". Jo, jag märkte det och det blev mycket mätande innan det blev rätt. Är väl medveten om spårviddsförändringarna vid höjdförändringarna av chassit. Jag höll på att mixtra med lasern parallellt med bilens mittlinje också. Ritade upp hjulgeometrin på ett papper i skala 1:1 och mätte spårviddsförändringen vid upp/nerfjädring och överförde millimetrarna till garagedörrarna (=ljuspunkternas förflyttning. Mycket mätande blev det. Edited February 17, 2012 by Antas Quote
Pac Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Det var precis det här jag höll på med i sommras: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8981&view=findpost&p=104184 Du har två cirklar (övre och undre bärarmarna) som är upphängda på två olika ställen i längsled på chassiet och till det för du en tredje cirkel(styrarmen) som ansluts till uprighten via en hävstång som ger olika utväxling beroende på styrutslag(som beror på var du hänger upp styrväxeln). Det ger en oerhört besvärlig ekvation som gör tumregler tämligen meningslösa. Det går att "räkna ut" hur bumpsteer, ackerman, ... beter sig när man flyttar styrväxeln men det är oerhört komplicerat. Om man däremot gör som JTZ tipsar om och mäter fram det med parallella lasrar så har man en chans. Quote
ktm_micke Posted February 18, 2012 Author Posted February 18, 2012 Ja det blir nog en massa mätande ett problem är att undre länkarmens främre fäste kommer att begränsa styrväxlens placering i bilens längd led. Jag tror att styrväxlen nästan kommer i linje med styrarmarnas hål för p-ändan eller kanske en liten bit bakom. Ska ta och punkta dit fästen för länkarmar och se hur det hamnar. Får förmodligen göra ett litet urtag i rambalken för att få upp styrväxlen men det hade jag räknat med. //Micke Quote
cealm Posted February 18, 2012 Posted February 18, 2012 --- Jag tror att styrväxlen nästan kommer i linje med styrarmarnas hål för p-ändan eller kanske en liten bit bakom--- Min V8-bil fick placeringen av styrväxeln precis som du beskriver. Jag hade också tajt till ramrören men millimetrarna var på min sida då. Till kommande bilar som "byggs i lösvirke" så kommer jag inte slutgiltigt sy fast alla vertikala rör i bilens nos om något rör skulle behöva flyttas lite. Quote
kåphult Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 --- Jag tror att styrväxlen nästan kommer i linje med styrarmarnas hål för p-ändan eller kanske en liten bit bakom--- Min V8-bil fick placeringen av styrväxeln precis som du beskriver. Jag hade också tajt till ramrören men millimetrarna var på min sida då. Till kommande bilar som "byggs i lösvirke" så kommer jag inte slutgiltigt sy fast alla vertikala rör i bilens nos om något rör skulle behöva flyttas lite. Kan man inte mäta bumpsteer med laser fastsatt i 90 grader mot färdriktnigen på spindlen och få ett ett korrekt värde? Quote
cealm Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 Kanske? Enklast är att rikta lasern framåt och hissa och sänka varje hjulsida inom fjädringsrörelsen dvs markera rideheigt som du utgår ifrån. Sänk och höj och hoppas att laserpunkten inte rör sig så mycket. Ett normalt mått är 1 till 2 mm mätt mellan båda framhjulen på fälgkanten och i höjd med centrum på navet Quote
Thomas Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 Det är paralelliteten man ska mäta. Cambergain kan ändra ljuspunkten utan att det är bumpsteer. Quote
Thomas Posted May 7, 2012 Posted May 7, 2012 (edited) D:\Thomas\Mina bilder\Bumpsteer dutton\PHOT0014.JPG hur jag gör. 2 laserpunkter och en rak linje. mät paralelliteten vid upp o nerfjädring.man kan köra med linje på lasern också,men detta är liiiite exaktare tycker jag. nä det funkar inte att lägga upp bilder för mig. :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: Edited May 7, 2012 by Thomas Quote
Jonas Posted May 8, 2012 Posted May 8, 2012 Men hur påverkar placeringen i bilens längd led om höjden är "rätt" Hur påverkar detta bumpsteer? Jag kunde inte se att placering i längsled påverkade bumpsteer överhuvudtaget. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10162&st=0&p=112419entry112419 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.