Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg precis en Golf MKI med VR6a och bakhjuldrift och reggad som amatörbyggt fordon.

Alltså en kombo som vi även pratat om att bygga (fast på annan kaross då)

Jag hittade killen på garagat som har golfen men fanns inte så mycket info. Det jag letar efter är vilken koppling och växellåda som används eller alternativ.

Någon som använt en VR6a?

MVH

Posted (edited)

Jag tror inte att någon här inne ( som har en byggtråd) har byggt med den motorn då den är rätt tung.

Att få motorn att passa på en annan låda beror ju på om man kan demontera svepet eller inte på lådan i fråga.

Är det en låda med inbyggt svep kan det bli omständigare då man kan behöva såga av ett svep från en låda och svetsa på det på den tilltänkta lådan. Kvalisorten i gjutaluminiumet i de olika delarna kan ställa till det bra om man har otur (ofta är det så)och det blir riktigt trist att svetsa i dessa bitarna.

Edited by Magoo
Posted

Misstänker att motorn satt monterad bak på den. Det är väl vad folk brukar göra när de bygger RWD-golfar. Tar hela paketet och slänger ner i baksätet.

Posted (edited)

om det är Golf MK1:an jag tänker på så har den inte motor å låda i bagaget utan motor å låda fram...

36764-2150791.jpg

large_36764-1294016.jpg

Edited by Magoo
Posted

om det är Golf MK1:an jag tänker på så har den inte motor å låda i bagaget utan motor å låda fram...

36764-2150791.jpg

large_36764-1294016.jpg

Det var just den jag menade. Jäg gillar både karaktären och ljuden från VR6an.

MVH

Posted (edited)

Om du fortfarande är sugen på en sådan motor är det nog bättre att utgå ifrån en 24v maskin dock väger den säkert lika mycket men det är iaf inte heron design på toppen samt att om du får tag på 3,6L motorn kan man ju hoppas på att cylinderloppen har blivit så stora att blocket väger mindre :prop: (vilket inte är troligt då VAG gillar låååång stroke)

Edited by Magoo
Posted

Om du fortfarande är sugen på en sådan motor är det nog bättre att utgå ifrån en 24v maskin dock väger den säkert lika mycket men det är iaf inte heron design på toppen samt att om du får tag på 3,6L motorn kan man ju hoppas på att cylinderloppen har blivit så stora att blocket väger mindre :prop: (vilket inte är troligt då VAG gillar låååång stroke)

3,6l? trodde det var 2,7 alt 2,9?

F

Posted (edited)

Den fanns i varianter från 2.8 till 3.6L delarna är dock inte utbytbara mellan alla modeller då vinkeln mellan cylinderraderna ändrades + massa annat.

vad jag vet var det 2.8L och 2.9L av tidigare årsmodeller som hade 2v/cyl resterande blev 4v/cyl. Det finns en 5cyl variant av vr6an för små pengar....

Edited by Magoo
Posted

Tung o tung det avgör du som byggare. Det finns de med Ford 2,9 V6:a och Chevu V8:or så bara bygg som du vill

Posted

Tung o tung det avgör du som byggare. Det finns de med Ford 2,9 V6:a och Chevu V8:or så bara bygg som du vill

Ja det var lite av det du skriver som jag reagerade på. Får se lite vad nästa bygge blir och när det blir

Posted

Jag bygger med Ford V6 2,9.

Enl de uppgifter jag har fått är den lika tung som Volvos B230.

Jag söker en Cosworth V6, 2,9 för att senare byta ut nuvarande motor.

Posted

Nu var det några år sedan den kom ut på marknaden så VAGs W8 kan ju kanske funka prismässigt. I aluminium och inte så lång men kanske lite bred för standardram.

0110_02zoom+Volkswagen_Passat_W8+W8_Engine_Cutaway.jpg

w8_image_cast.gif

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...